De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

AW interviewt: Bas Gerritsen van de app Pabbl, ‘nieuwe regels Google zijn juist goed voor ons’

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
26 december 2017, 16:00
6 min leestijd
AW interviewt: Bas Gerritsen van de app Pabbl, ‘nieuwe regels Google zijn juist goed voor ons’

Lees verder na de advertentie.

Pabbl

Met Pabbl kun je als gebruiker geld verdienen door advertenties te bekijken op je telefoon. Dat klinkt erger dan het in werkelijkheid is door de aparte manier van werken van Pabbl. Onder andere hoe dit in zijn werk gaat en antwoorden op andere vragen lees je in het onderstaande interview met mede-eigenaar van Pabbl, Bas Gerritsen.


Het interview is ook als podcast terug te luisteren

Wie ben je en wat is je functie?

Mijn naam is Bas Gerritsen en ik ben oprichter van Pabbl en verantwoordelijk voor de Business Development en sales. Mijn taak is om er voor te zorgen dat er genoeg bedrijven onze diensten afnemen.

Jullie zijn vanaf 3 november actief bezig met de app, maar er ging een lang traject aan vooraf…

Het heeft lang geduurd, want we zijn twee jaar geleden begonnen met het idee. Mede-oprichter Jeroen Malotaux en ik deden een drankje en hij pitchte drie ideeën voor een start-up waar Pabbl er een van was. De gedachte achter de app was dat je advertenties op je lockscreen moest bekijken en daarvoor gratis Netflix terugkreeg. Dat sprak mij wel aan, zeker omdat ik toen student was dus ook dat tientje per maand was best al veel geld.

We hadden geluk met de eerste investeerder en we hadden al heel snel 100.000 euro op de rekening staan. Maar dan moet je het product nog gaan maken en daar we beiden niet de technische kennis in huis hadden zijn we in Servië gaan bouwen. Dat ging met vallen en opstaan en we hebben na 4 maanden toch besloten om de ontwikkeling naar Nederland te halen. Dat hield de snelheid erin en we moesten ook de gebruiker beter gaan leren kennen. In totaal heeft het een jaar geduurd voordat er echt iets stond.

Waar zat de grootste uitdaging in in het begin?

In het begin was dat de techniek want we er zijn verschillende manieren om een lockscreen te bouwen. Daar hebben we de nodige research naar moeten doen. Maar we hebben ook een eigen ad-server moeten bouwen. Uit onderzoek bleek namelijk dat de gebruikers ook informatie zoals nieuws en weer wilden ontvangen op het lockscreen. Omdat er geen enkele ad-server was die dit kon doen, hebben we hem zelf moeten bouwen.

Jullie hebben heel veel naar modellen uit Azië gekeken, waar zit het verschil?

In Zuid-Korea heb je Cashslide die bestaan al vijf jaar en dan nu al 60 miljoen omzet. Maar wat je daar ziet is dat de advertenties heel erg druk een schreeuwerig zijn. In die cultuur is dat heel erg gebruikelijk, al die tekens en felle kleuren. Cashslide heeft een hele vette shop met veel producten en dat willen we met Pabbl ook. Maar dat is in Nederland wel moeilijker want hier is de techniek nog niet zo heel ver. Kassa-systemen in Zuid-Korea zijn veel meer ontwikkeld en er zijn bijvoorbeeld ook veel meer robots op de winkelvloer. Heel veel partijen willen graag werken met Pabbl, maar ze lopen vaak achter met de kassa-systemen. Dat is een extra obstakel dat genomen moet worden.

Door het gebruik van de app kun je punten verdienen, hoe werkt dat precies?

Je start met 500 punten en iedere keer wanneer je je telefoon unlocked of interactie hebt met de advertentie krijg je er punten erbij . Je krijgt altijd twee punten wanneer je je telefoon ontgrendeld en zo bouw je je tegoed op. In Amsterdam kun je al een patatje halen of een kop koffie voor tussen de 1100 een 2000 punten. Dus dat is vrij snel te halen wanneer je met 500 punten begint en voor elke keer dat je het lockscreen gebruikt twee punten krijgt. Je kunt ook voor een bioscoopkaartje sparen, de gemiddelde waarde die je spaart is 5-10 euro per maand.

Met welke bedrijven werkt Pabbl zoal samen? McDonalds?

Helaas hebben we geen tegoedbonnen met McDonalds want die geven ze niet uit aan derden. Maar we hebben wel samenwerkingen met de Coffee Company maar ook Zalando en bonnen van de Hema. Het aanbod dat we kunnen aanbieden wordt steeds groter. We hebben heel goed naar onze doelgroep geluisterd en we weten daardoor dat scholieren en studenten veel geld uitgeven aan eten en drinken.

Waarom willen de grote merken met jullie werken?

We bereiken een jonge doelgroep en dat is heel wat waard omdat de grote merken zelf moeite hebben om deze groep te bedienen. Daarnaast kijkt de doelgroep gemiddeld 150 keer per dag op zijn telefoon en daarom kun je de doelgroep ook bereiken wanneer je dat wilt. Een reclame voor een pizzaketen is handiger in de middag dan in de vroege ochtend. Je ziet ons als eerste in de ochtend en als de laatste voordat je gaat slapen.

Een app met advertenties op een lockscreen, dat wil je eigenlijk niet, hoe overtuig je mensen?

Het klinkt heel erg eng en lelijk advertenties op je lockscreen, dat snappen we. Er kwamen uit ons onderzoek een aantal dingen naar voren. Ten eerste moeten de advertenties er heel erg mooi uitzien, daarnaast ziet men graag fullscreen advertenties en relevante advertenties. Waar we de mensen echt mee over de streep mee trekken is het feit dat je er iets mee kunt verdienen. Wat heel erg goed werkt is ons referral-systeem, wanneer je iemand aanbrengt dan krijg je 500 punten erbij. Daarbij ook nog eens het voordeel dat de huidige gebruiker de nieuwe gebruiker uitlegt wat Pabbl is.

En toen kwam Google met zijn nieuwe richtlijnen, geen reclame meer op het lockscreen… en toen?

Ik geef toe dat ik heel erg schrok toen ik de eerste berichten las. Wanneer je het heel goed doorneemt en leest staat er dat wanneer de basis-functionaliteit van je app het tonen van een lockscreen met de advertenties is, dan mag het wel. We zijn ook blij met deze maatregel want het beleid van Google is eigenlijk hetzelfde als dat van Pabbl. We willen beide mooie advertenties waar duidelijk van is waar ze vandaan komen.

Hoeveel gebruikers heeft Pabbl op dit moment?

We hebben nu al 100.000 installs waarvan 30% blijft hangen en dagelijks actief zijn. Deze groep wisselt voornamelijk zijn punten voor tegoedbonnen in maar wanneer er lokaal iets in te ruilen is voor eten. 

Hoe zit het met de privacy? Want je moet wel iets van jezelf prijs geven

We vragen om je telefoonnummer voor de verificatie, je leeftijd en de provincie. De data wordt versleuteld naar de server verstuurt waar we het een en ander geanalyseerd kan worden. Het is niet mogelijk om de data weer terug te halen door de versleuteling. Dus buiten de server om kan men er niks mee.

Wanneer is Pabbl een succes?

Er zijn eigenlijk twee maatstaven. De eerste is 100.000 dagelijkse gebruikers want dat betekent dat de gebruiker blij is en dat we iets kunnen bieden aan de gebruiker. De tweede maatstaf is dat we een omzet realiseren van 100.000 euro per maand. We zijn een start-up en de kans dat Pabbl een succes gaat worden zien we met de maand stijgen. Toen we begonnen was de kans nog groot dat het op niets zou uitlopen, maar nu schatten we de kans wel op 90% in dat Pabbl een succes zal zijn.

Bas bedankt voor je tijd en wensen je veel succes met Pabbl!

Abeelding header: Vertigo 6

ScreenBuddy

Pabbl

8,8
Gratis
Via Google Play

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

26 december 2017, 23:06

Sorry maar vindt dit helaas meer reclame dan echt een interview, voor het bedrijf bedoel ik dan.

26 december 2017, 18:30

“Advertenties kijken voor geld.”

Dat trok wel mijn aandacht. Maar toen las ik dat ze op je lockscreen komen te staan. Dan toch maar niet.

Misschien als je zelf kon bepalen wanneer je de app opent om advertenties te zien. Dat zou ik wel interessanter vinden. Maar laat mijn lockscreen aub met rust.

26 december 2017, 17:31

‘Daarnaast ziet men graag fullscreen advertenties’

?????

26 december 2017, 17:20

Verschrikkelijke app waar als je de punten wil verzilveren het product er niet is. Tijd gebruikt en kan al maanden geen tegoedbon google ervan kopen. Helemaal klaar mee en ruikt naar oplichting