Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

  • Huawei Mate 20 Pro

  • Samsung Galaxy S10

  • Google Pixel 3 XL

  • Samsung Galaxy Note 9

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Nederlandse app die al je sociale media bundelt

AW Interview: 'Seever, het sociale netwerk dat Mark Zuckerberg niet kon maken'

· 16 december 2018

Androidworld sprak met de twee jonge Mark Zuckerbergs van Nederland, de oprichters van het kersverse sociale medianetwerk Seever. De app bundelt alle andere sociale media-accounts van influencers en nieuwskanalen die je wil volgen. Zo krijg je updates in een oogopslag en mis je niets.

Seever

Hetsociale netwerk Seever blinkt uit in zijn eenvoud, zowel op het gebied van interface als concept. Op een toegankelijke manier krijg je een overzicht van de activiteiten van iedereen die volgens jou interessant genoeg is om online te volgen. In geen tijd heb je een account aangemaakt en voeg je bekende mensen toe. Het is enorm handig om van iemand, pakweg de Nederlandse zangeres Anouk, alle sociale mediaberichten in een keer te zien te krijgen. In tijden van apps als Digitaal welzijn en discussies rond technologieverslaving verdien je zo in een keer de tijd terug die je anders zou verliezen op drie- tot viertal verschillende sociale netwerken.

Seever

Van YouTubers en tot voetballers tot gamers en zangeressen

Seever is bedacht en opgericht door Menno Stuyts en Jeroen van der Elst, twee Nederlandse studenten bedrijfskunde van Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch. "Wij kregen de kans in onze opleiding om een idee uit te werken tot een volledig werkend concept" vertelt mede-oprichter Menno Stuyts. "Van marktonderzoek tot het businessmodel werd het uitgediept. uiteindelijk was ons bedrijfsidee een succes, en zijn we er concreet mee aan de slag gegaan tijdens onze opleiding."

Seever

Respectievelijk Jeroen van der Elst en Menno Stuyts, oprichters van Seever. Bron: Avans Hogeschool

'Make social media great again'

De twee studenten kwamen zelf tot de vaststelling dat de huidige manier waarop de sociale medianetwerken berichten presenteren, niet prettig is. "Wij vonden dat sociale media niet meer persoonlijk was. Facebook is een onoverzichtelijke warboel geworden vol filmpjes en andere content door elkaar", zegt Stuyts. "Seever is eigenlijk geen nieuw socialemediaplatform, maar een combinatie van andere sociale media-apps, waardoor je opnieuw een overzicht krijgt. We hebben eerst marktonderzoek gedaan, en kwamen tot de conclusie dat de gebruikers daar naar op zoek zijn." 

Seever heeft een duidelijk doelgroep voor ogen. Hoewel ondertussen iedereen, van je nichtje tot je oma, sociale media gebruikt, blijven jongeren het meest actief. Menno Stuyts en Jeroen van der Elst stelden vast dat zij vooral geïnteresseerd waren in het volgen van influencers en bekende figuren. Dat is dan ook de focus van Seever geworden. Niet zozeer de sociale mediaberichten van je nichtje en je oma, maar een bundeling van de content van bekende en populaire mensen en van nieuwskanalen zoals de Telegraaf.

Seever

Sorry, Mark

We vroegen aan de jongens van Seever waarom een figuur als Mark Zuckerberg zelf niet op het idee van Seever is gekomen. "Wel we hebben ons letterlijk ook die vraag gesteld. Zuckerberg bijvoorbeeld, bezit Facebook en Instagram, maar hij bezit niet YouTube of Twitter. Het is voor iemand in zijn positie niet eenvoudig om zo'n dienst uit de grond te stampen, en hij zou zo in één keer concurreren met zijn eigen platformen", zegt Stuyts.

Anderzijds, als Facebook het voor gebruikers gemakkelijker wil maken om snel een overzicht te zien te krijgen van alle sociale media-updates, gaan mensen als gevolg mogelijk minder tijd doorbrengen op de verschillende netwerken. Nu bladeren gebruikers door de hele stroom van berichten op zowel Facebook als Instagram, op zoek naar interessante content. Dat levert meer advertentie-inkomsten op. 

Prototype-applicatie

Nadat het idee achter Seever vast lag, moesten de twee studenten met concepten op de proppen komen voor hun applicatie. "We kwamen telkens met nieuwe elementen voor de app en schreven zo een prototype op papier", aldus Menno Stuyts. "Maar een app ook echt laten ontwikkelen, kost heel veel geld, en dus gingen we op zoek naar investeerders. We merkten dat er genoeg mensen in het idee geloofden, en met het verzamelde geld trokken we naar een ontwikkelaar."

De applicatie bouwen had een prijskaartje van "enkele tienduizenden euro's" - de precieze prijs wilden de twee studenten liever voor zich houden. Nu de app net geen maand online is, willen ze zich vooral focussen op het doorvoeren van verbeteringen. "Op dit moment zijn we nog geen actieve promotie aan het voeren voor Seever", maakt Stuyts duidelijk "Dat is iets voor later, eens de fouten eruit zijn, en als we de nodige feedback van enkele Nederlandse influencers hebben gehad waarmee we samenwerken. Zij promoten Seever nu bij hun volgers, en via hen stroomt feedback onze richting uit."

De oprichters van Seever merken nu al dat de applicatie ook andere doelgroepen dan jongeren aanspreekt. "We hebben ook bedrijven en nieuwskanalen toegevoegd en dat is dan weer iets waar volwassen meer in geïnteresseerd zijn. Zij krijgen zo snel een overzicht van het nieuws van de dag vanuit verschillende nieuwsbronnen." Het is natuurlijk ook de bedoeling dat Seever in de toekomst wel geld gaat opbrengen, en daarom werd er een advertentiemodel voorzien. De app zelf blijft wel gratis. 

Seever

Als je een bericht aantikt kom je in de app van het bijhorende sociale netwerk terecht

Passie overdragen

De jongens van Seever zijn beide studenten bedrijfskunde, maar verder hebben ze elk hun eigen talenten. Menno is beter in marketing, en in ons interview merkten we dan ook dat hij vooral het woord nam. Jeroen heeft meer de technische kwaliteiten en kennis, en hij heeft het meeste contact met de app-ontwikkelaar. 

"Ik heb wat ervaring met websites bouwen, en hoewel onze app-ontwikkelaar, Coffee IT,  nog veel meer kennis heeft dan ik, is het wel vlot communiceren", zegt Jeroen van der Elst. "Wij geven de ideeën door en zij zetten die om in de praktijk. We willen nu zo goed mogelijk contact met ze houden, want op die manier kunnen we onze passie voor Seever aan hen overdragen. We hebben ook echt het gevoel dat het werkt, want nadat onze app succesvol gelanceerd was, zagen we ook bij hun het enthousiasme. Dat is een fijn gevoel. Ze gebruiken ook echt actief de app, niet alleen omdat zij ze ontwikkelen, maar ook omdat ze het echt goed vinden", aldus van der Elst. 

Seever

Je kan instellen van welke personen je notificaties wil ontvangen

Dubbele content

Eén van de uitdagingen waar Seever nog mee afrekent, is het toevoegen van nieuwe personen. "Mensen gebruiken soms heel andere profielnamen voor hun verschillende sociale media. De zanger Drake heet bijvoorbeeld op Instagram 'Champagnepapi', en daarom is het moeilijk om via onze automatische tools hun profielen te bundelen", verduidelijkt Stuyts. Om die reden is het voor een stuk een manuele klus geworden, en dat vergt tijd. Op Seever is nu vooral een mooi overzicht van Nederlandse influencers te vinden, en verder de bekendste buitenlandse influencers.

Een ander probleem zijn de dubbele berichten. Soms verschijnen dezelfde berichten op verschillende sociale netwerken tegelijk, of ze verschijnen in een net iets andere verpakking. "Je ziet bijvoorbeeld dat YouTubers naast het uploaden van hun nieuwe video ook op Twitter een link plaatsen" Legt Menno Stuyts uit. Volgens hem is er nog geen oplossing voor handen voor dergelijke, dubbele content. "We hebben gelukkig wel ervaren dat het niet heel irritant is. Er is vast wel een manier om dergelijke berichten eruit te filteren als dezelfde tekst wordt waargenomen, maar daar hebben we nog niet concreet naar gekeken", geeft Stuyts toe. 

Een laatste minder goed punt dat ons later opviel na het testen van de app, is dat Seever sommige berichten niet volledig weergeeft. Als je vervolgens een bericht aantikt, kom je terecht in de applicatie van Instagram of Facebook. Dat is natuurlijk minder interessant vanuit het perspectief van zowel de gebruiker als Seever zelf. De gebruiker krijgt niet in een keer een bericht te zien, en de makers van Seever zien gebruikers naar de apps van Instagram of Facebook doorschakelen, wat voor minder advertentie-inkomsten zorgt als ze daarna niet op de terugtoets tikken om terug te keren naar Seever. 

Seever

Als je het zoekmenu opent krijg je meteen ook trending kanalen te zien

Snel groeien en patenteren

De oprichters van Seever willen dat hun platform zo snel mogelijk groeit, vooral omdat ze op dit moment geen concurrentie ervaren. "We merken overal dat het een erg goed idee is, en vreemd genoeg stellen we vast dat er nog geen app bestond waarmee je een handig overzicht van sociale mediakanalen te zien krijgt, zegt Stuyts. "We willen daarom nu zo mogelijk groeien. Stel dat we we binnenkort zo'n 10.000 dagelijkse gebruikers hebben en meer onder de radar komen, dan kan morgen pakweg Google precies dezelfde applicatie bouwen. Met zo'n gigant valt dan niet te concurreren."

Seever heeft ook onderzocht of er de mogelijkheid is om bepaalde zaken te patenteren, "Patenten nemen kost enorm veel geld, en zo bots je al gauw aan tegen een miljoen euro. Dat is een stuk meer dan het geld dat de app heeft gekost. We moeten nu in Nederland snel groeien, en als we merken dat er interesse is vanuit andere landen, dan moeten we in een keer daarmee verder gaan", stelt Stuyts vast.

Seever

Voorlopig zie je berichten van YouTube, Facebook, Instagram en Twitter. Later volgen mogelijk nog andere kanalen

Overname?

Sociale media is enorm dynamisch. Facebook kwam op als een hip sociaal netwerk, terwijl we nu merken dat veel jonge mensen - waarbij Facebook oorspronkelijk heel populair was -  nu naar Instagram trekken. "Dat is niet echt ons probleem en dat is wel een prettig gevoel", stelt Stuyts vast. "Als we zien dat het ene sociale netwerk minder populair wordt, dan wordt er gewoon via ons meer gekeken naar het andere. Komt er een nieuwe site? Dan voegen we die toe", aldus de mede-oprichter van Seever.  

Als Google in april, nadat Google+ verleden tijd is, een mailtje stuurt naar de jongens van Seever, en geld zou bieden om het bedrijf over te nemen, wat zouden ze dan doen? "Het is natuurlijk een droom dat je zou worden overgekocht door zo'n groot bedrijf, dat ze zeg maar miljoenen zouden neerleggen, maar dat is natuurlijk alleen maar dromen. We zouden in ieder geval dan wel mee aan het roer willen blijven staan zolang we potentieel blijven zien in Seever."

Je kan Seever zelf uitproberen voor je Android-telefoon door de applicatie te installeren via onderstaande knop. Laat ons weten wat je ervan vond in de reacties. 

Google Play Badge voor Nieuwe games en Nieuwe apps

De nieuwste artikelen over Seever

7 beste nieuwe Android-apps en -games november 2018

Seever-app van Nederlandse studenten bundelt al je sociale media-apps

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (4)
Bezig met laden van reacties...