Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

  • Nokia 7.2

  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Voor ontwikkeling AI

Externe bedrijven analyseren privéberichten in opdracht van Facebook

· 06 mei 2019

Een nieuw bericht van Reuters onthult dat externe bedrijven op grote schaal naar gedeelde content op Facebook en Instagram kijken om ze te labelen voor AI-systemen. Derde partijen kijken naar zowel publieke als privé-informatie van gebruikers.

Machine learning en AI

Net als veel andere technologiebedrijven gebruikt Facebook machine learning en kunstmatige intelligentie om content op zijn platforms te sorteren. Hiervoor moet de software van het bedrijf worden ontwikkeld om verschillende soorten content te identificeren. Om deze algoritmen te trainen, moeten ze zoveel mogelijk gegevens en content analyseren, die vervolgens door mensen worden gecategoriseerd en gelabeld.

Artificial Intelligence

Uitbesteding

Reuters artikel richt zich op het Indiase bedrijf WiPro, dat tot 260 werknemers heeft aangesteld om berichten te labelen volgens vijf categorieën. Deze labels omvatten de inhoud van de post (is het bijvoorbeeld een selfie of een foto van eten), de gelegenheid (is het voor een verjaardag of een bruiloft), en de bedoeling van de poster (maakt hij een grap, probeert hij anderen te inspireren of organiseert hij een feestje). Medewerkers bij WiPro moeten content sorteren op Facebook en Instagram, waaronder statusupdates, video's, foto's, gedeelde links en verhalen. Elke individuele post wordt gecontroleerd door twee werknemers. Elke medewerker analyseert en categoriseert ongeveer 700 items per dag.

Facebook bevestigde daarnaast aan Reuters dat de inhoud die wordt onderzocht door werknemers van WiPro ook privéberichten omvat die worden gedeeld met slechts een select aantal vrienden, en dat de gegevens soms ook de namen van gebruikers en andere gevoelige informatie bevatten. Het bedrijf zegt dat er wereldwijd 200 content-labelprojecten lopen, met in totaal duizenden mensen in dienst. Dergelijke gegevens-categorisatie-projecten zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van AI. Dit soort werkzaamheden zijn een beetje gelijkaardig aan callcenterwerk geworden; het wordt voornamelijk uitbesteed aan landen waar arbeiders goedkoper zijn.

Call center

Ondanks dergelijke activiteiten noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van AI, is het tamelijk verontrustend wanneer de gegevens in kwestie privé zijn. Het probleem is nog verontrustender wanneer het werk wordt uitbesteed aan bedrijven die mogelijk lagere normen voor beveiliging en privacy hebben dan de grote technologiebedrijven zelf. Facebook zegt echter dat zijn privacy-teams alle activiteiten omtrent data-categorisatie goedkeuren. Daarnaast heeft het bedrijf aan Reuters verteld dat het onlangs een auditsysteem heeft geïntroduceerd "om ervoor te zorgen dat de privacy-eisen worden nageleefd en de parameters werken zoals verwacht."

Het bedrijf zou echter nog steeds inbreuk kunnen maken op de recente AVG-voorschriften van de Europese Unie, die strenge limieten stellen aan de wijze waarop bedrijven persoonlijke gegevens kunnen verzamelen en gebruiken. Gezien Facebooks slechte reputatie, zullen gegevensbeschermingsautoriteiten het bedrijf hoogstwaarschijnlijk nauwlettend in de gaten blijven houden.

AVG

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (10)
Bezig met laden van reacties...