Er zijn drie gevallen gemeld van een OnePlus Nord 2 die vuur hebben gevat en zijn ontploft. Dat is opvallend, want de telefoon is amper twee maanden geleden op de markt gebracht. Toch zou één van de gevallen een vervalsing zijn, en we bespreken wat we tot nu toe weten.
OnePlus Nord 2-probleem?
Als we op Androidworld problemen met smartphones bespreken, dan gaat het doorgaans over een slordige software-update die problemen veroorzaakt, maar bij de nieuwe OnePlus Nord 2 zou het veel verder gaan dan dat. Afgelopen week zou voor de derde keer in drie maanden tijd een Nord 2-telefoon zijn ontploft nadat hij spontaan vuur vatte.
Op Androidworld hebben we onderzocht wat er gaande is. We spraken een tijdlang met één van de slachtoffers van zo’n incident en lieten ook OnePlus aan het woord. Door dit artikel heen delen we slechts citaten uit de verklaringen van OnePlus, maar je vindt telkens de volledige verklaring onderaan dit artikel. Laten we erin duiken.
Telefoons die vuur vatten
Laten we beginnen met een voorval van een andere telefoon die vorige maand nog is ontploft. Op Androidworld schreven we toen over een Samsung Galaxy A21-telefoon die in een vliegtuig in brand schoot. Het gebeurt in heel uitzonderlijke gevallen dat smartphones door problemen met de accu vuur kunnen vatten. We spreken dan over een heel klein percentage van alle telefoons die in de handen van gebruikers terecht komen. Het gaat dan in veel gevallen om een accuprobleem dat aan de basis ligt, en alle smartphonemerken hebben er al mee te maken gekregen. Het zou bij elk model van telefoon kunnen voorkomen, meestal in combinatie met opladen.
Toch herinneren velen van ons nog de ernstige productiefout van de Samsung Galaxy Note 7. Dat toestel is uiteindelijk uit de handel gehaald en gebruikers moesten het met een brandwerende doos terugsturen, omdat elk apparaat een mogelijk gevaar vormde. Bij dit geval was er een ernstige productiefout met de accu waarvoor er te weinig ruimte in de behuizing was. Als er dan sprake is van een telefoon als de OnePlus Nord 2, die in slechts twee maanden tijd drie keer vuur vat, is het logisch dat alle ogen op deze zaak zijn gericht. We bespreken wat we erover te weten kwamen.
Het eerste incident
De problemen deden zich allemaal voor in India, dat schrijft LetsGoDigital. We moeten al terugkeren tot 1 augustus toen het eerst incident met de Nord 2 zou hebben plaatsgevonden. Een Indiase man genaamd Ankur Sharma deed met zijn een vrouw een fietstocht toen haar OnePlus Nord 2 die in haar broek zat in brand schoot. Er was ook sprake van hevige rookontwikkeling, maar het koppel kwam er met de schrik vanaf. Sharma plaatse een foto van het toestel op Twitter.
OnePlus ging dus ter plaatse het toestel van de fietser onderzoeken, en stelde daarbij vast dat er sprake was van externe beschadigingen. “Dit onderzoek gaf aan dat de schade aan dit toestel een geïsoleerd incident is, waarbij externe factoren een rol speelden. Het was niet het gevolg van een fabricage- of productfout”, verklaart OnePlus op 2 augustus.
Inmiddels heeft Ankur Sharma op ook bevestigd het OnePlus inderdaad die vaststelling heeft gedaan. Toch is de man door media en andere personen massaal op Twitter benaderd nadat de volgende incidenten met de Nord 2 hebben plaatsgevonden. Hij heeft inmiddels zijn account afgeschermd en is niet beschikbaar voor commentaar.
Valse melding
Op 10 augustus, iets meer dan een week na de feiten, vond het tweede incident plaats, opnieuw in India. Een zekere Shunam Srivastava plaatst op 10 augustus een woedende tweet waarin hij het verhaal over de ontplofte Nord 2-telefoon blootlegt. Volgens Srivastava had hij de Nord 2 aan zijn vader aangeraden en de telefoon is uit het niets in de woning van de man ontploft. Er zijn geen beelden gemaakt van het toestel in kwestie en de man raakte ook niet gewond.
Hoewel de zaak meteen veel stof deed opwaaien, omdat het om een tweede voorval zou gaan, bleek er toch meer aan de hand te zijn. OnePlus heeft in een gesprek met Srivastava ontdekt dat er geen OnePlus Nord 2-telefoon bij deze zaak betrokken was. Het ging volgens OnePlus om een valse bewering op Twitter. “Op 10 augustus werden we via Twitter op de hoogte gebracht van een vermeende ‘ontploffingszaak’ van de OnePlus Nord 2. Uit ons gesprek met de gebruiker bleek die informatie niet juist: het gaat helemaal niet over een OnePlus-product”, dat schreef OnePlus in een reactie op 10 augustus. Shunam Srivastava heeft zijn Twitter-account verwijderd.
Ontploft in een jaszak
Even leek het erop dat met de valse melding het laatste woord over problemen met de Nord 2 was gezegd, want het duurde precies een maand lang alvorens het derde incident plaatsvond. Op 10 september, afgelopen vrijdag, zou de Nord 2 in het jasje hebben gezeten van een Indiase man genaamd Gaurav Gulati. De man voelde zijn jasje warm worden, en toen hij het wilde uittrekken zag hij dat de smartphone in brand stond. Het toestel ontplofte en Gulati zou enkele brandwonden aan het voorval hebben overgehouden.
Gulati toonde op Twitter foto’s van een ontploft toestel dat inderdaad als twee druppels water op de Nord 2 leek. Androidworld vroeg vrijdag aan OnePlus om een reactie op de beelden die online zijn verschenen. Op 10 september kregen we de volgende verklaring. “Voor dit specifieke geval hebben we verschillende pogingen ondernomen om het toestel te analyseren, we hebben de gebruiker ook aangeboden om het toestel persoonlijk op te halen en te onderzoeken, maar de gebruiker heeft ons tot nu toe niet de mogelijkheid gegeven om een goed onderzoek uit te voeren.”
‘Doofpot’
Met die verklaring in het achterhoofd voerden we tijdens het weekend een gesprek met Gaurav Gulati. De man die advocaat is van beroep, beweert dat OnePlus de telefoon ter plaatse naar behoren heeft kunnen onderzoeken. Dat liet hij toe om zo aan het bedrijf te bewijzen dat zowel hijzelf als de feiten legitiem zijn. “Het team dat [door OnePlus] is gestuurd kon het toestel ter plaatsen onderzoeken, maar in plaats van dat te doen, zaten ze ermee te prutsen en maakten ze valse krassen erop.”
Gulati vertelt ook aan Androidworld dat OnePlus erop aandrong om de telefoon mee te nemen, maar op dat verzoek is hij niet ingegaan. Hij heeft naar eigen zeggen klacht ingediend bij de politie, en de telefoon maakt nu deel uit van het onderzoek. Hij is inmiddels in beslag genomen. Daarnaast beschuldigt hij OnePlus ervan dat ze een probleem met de Nord 2 in een doofpot willen stoppen en dat ze het toestel trachtten te beschadigen om het op een geval van externe schade te laten gelijken, zoals bij het eerste incident van de Nord 2.
‘Geen weet van een klacht’
Vervolgens confronteerden we OnePlus met de bewering dat de telefoon in beslag zou zijn genomen door de politie. Jurgen Thysmans, marketing director van OnePlus in België gaf ons zaterdag een verklaring. “Onze klantendienst in India heeft bevestigd dat ze geen informatie hebben over betrokkenheid van politie, ook al gaf de man aan dat hij klacht zou neerleggen bij de politie. De man communiceert vooral met media en op sociale media in plaats van met ons team ter plaatse. Dat helpt de zaak in ieder geval niet vooruit en zo kunnen we de ware toedracht van dit incident niet onderzoeken.”
OnePlus heeft vermoedens dat er bij dit derde geval, net als bij het tweede, sprake is van opgezet spel. “Helaas is er vaak ook fraude in het spel. In zo’n geval werkt de betrokkene meestal niet mee aan het onderzoek”, aldus Jurgen Thsymans. “Ik kan me inhoudelijk niet uitspreken over dit concrete geval, omdat het incident niet kan worden onderzocht. Maar het feit dat deze man voorlopig elke samenwerking weigert, doet me toch twijfelen aan deze zaak.”
Wat nu?
Androidworld kon zelf de legitimiteit van het Twitter-account van Gaurav Gulati niet bevestigen, omdat hij op die vraag niet wilde ingaan, maar 0nePlus heeft wel zelf te plaatse Gaurav Gulati kunnen ontmoeten, en dat ontkent het bedrijf ook niet. De andere twee personen die in augustus een melding deden, zijn niet langer bereikbaar voor commentaar.
Voorlopig is er helaas nog geen juist antwoord op de vraag of er echt een probleem is met de OnePlus Nord 2, of dat OnePlus zelf het slachtoffer is van een verregaande en ongeziene lastercampagne die gericht is op de nieuwe midrange telefoon van het bedrijf. Als de Indiase politie inderdaad een onderzoek is begonnen, dan zal dat kunnen uitwijzen wat er echt gaande is. We houden je op Androidworld op de hoogte.
Alle verklaringen
Hieronder vind je de integrale verklaringen van zowel OnePlus als Gaurav Gulati in chronologische volgorde:
2 augustus 2021 – OnePlus:
“Onze topprioriteit is de gezondheid en veiligheid van onze klanten. We hebben onmiddellijk na het horen van dit incident contact opgenomen met de betrokken gebruiker en een grondig intern onderzoek ingesteld. Dit onderzoek gaf aan dat de schade aan dit toestel een geïsoleerd incident is, waarbij externe factoren een rol speelden. Het was niet het gevolg van een fabricage- of productfout. We blijven echter in nauw contact met de gebruiker en hebben onze ondersteuning aangeboden rond eventuele bezorgdheden. We verzekeren onze klanten dat onze producten strenge kwaliteits- en veiligheidstests ondergaan, waaronder diverse druk- en impacttests, zodat ze voldoen aan de toonaangevende sectornormen en veilig blijven voor gebruik.”
10 augustus 2021 – OnePlus:
“Op 10 augustus werden we via Twitter op de hoogte gebracht van een vermeende “ontploffingszaak” van de OnePlus Nord 2. Uit ons gesprek met de gebruiker bleek die informatie niet juist: het gaat helemaal niet over een OnePlus-product. Alle OnePlus-producten ondergaan strenge kwaliteits- en veiligheidstests om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de toonaangevende sectornormen en veilig zijn voor gebruik. We volgen ook strikte interne processen om de gezondheid en veiligheid van onze gebruikers te waarborgen, terwijl we ook de reputatie van ons merk beschermen. Wij dringen er bij het publiek op aan voorzichtig te zijn met het beoordelen van niet-geverifieerde beschuldigingen zoals deze.”
10 september 2021 – OnePlus:
“Bij OnePlus nemen we elke claim zoals deze zeer ernstig, en dit uit zorg voor de veiligheid van de gebruiker. Voor dit specifieke geval hebben we verschillende pogingen ondernomen om het toestel te analyseren, we hebben de gebruiker ook aangeboden om het toestel persoonlijk op te halen en te onderzoeken, maar de gebruiker heeft ons tot nu toe niet de mogelijkheid gegeven om een goed onderzoek uit te voeren. In die omstandigheden is het voor ons onmogelijk om de legitimiteit van deze claim na te gaan of in te gaan op de eisen tot schadevergoeding.”
10 september 2021 – OnePlus, marketing director Jurgen Thysmans:
“Vanuit de organisatie is consumentenveiligheid altijd de hoogste prioriteit. Consumenten die écht schade lijden door incidenten (fysiek en/of materieel) werken doorgaans vlot mee aan het onderzoek, omdat ze verder geholpen willen worden. Helaas is er vaak ook fraude in het spel. In zo’n geval werkt de betrokkene meestal niet mee aan het onderzoek. Ik kan me inhoudelijk niet uitspreken over dit concrete geval, omdat het incident niet kan worden onderzocht. Maar het feit dat deze man voorlopig elke samenwerking weigert, doet me toch twijfelen aan deze zaak.”
11 september 2021 – Gaurav Gulati:
“Sir I could not allow them to take away the device because Police complaint already registered on this incident and now its a case property and no one can take it away…..Because allowing this will lead to tempering with evidence as per law. The team sent by them was given a enough chance to check the device physically on the spot and they instead of checking it start tempering with it by creating false marks on the mobile. I have already sent them more then 8-10 photograph of blasted mobile on the day of incident .But they were trying to take away device with them with the intention to conceal the defect in their product and wrongdoing of the their company from international community.But they did not succeed and as per law no one can be judge in his own case. Its now a case property and let be follow legal https://process.Now they have to face the music.
The company is running from its liability and just making fake accuses just to cover their wrongdoings.they are selling faulty products to the customers and concealing the reality from people. Even they were quite insensitive to injuries and trauma i have suffered. ….all the device shud be recalled immediately from the market and as well from customers….Life of millions of people on sake wordwide. Let the people of international community aware of threat to their life due to this device.”
11 september 2021 – OnePlus, marketing director Jurgen Thysmans:
“Onze klantendienst in India heeft bevestigd dat ze geen informatie hebben over betrokkenheid van politie, ook al gaf de man aan dat hij klacht zou neerleggen bij de politie. De man is communiceert vooral met media en op sociale media in plaats van met ons team ter plaatse. Dat helpt de zaak in ieder geval niet vooruit en zo kunnen we niet de ware toedracht van dit incident onderzoeken.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Download dan onze Android-app en volg ons op Telegram en Twitter. Check ook onze nieuwe AW Community voor een overzicht van de populairste AW-leden.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Heb het via meerdere media al gelezen. Het valt mij op dat dit alleen in India plaats vindt. Het tropische klimaat zou een rol kunnen spelen. Anders inderdaad fraude, bedenk ook dat mensen uit India de laatste tijd tegen Chinese producten zijn.