De Samsung Galaxy S24 FE nu met Wireless Charger Duo t.w.v. €89,99 cadeau!

‘54% blijft klant als account delen op Netflix niet meer kan’

Sebastien Marien
Sebastien Marien
1 juni 2022, 12:00
2 min leestijd
‘54% blijft klant als account delen op Netflix niet meer kan’

Lees verder na de advertentie.

Als Netflix en andere streamingdiensten straks beletten dat gebruikers nog hun account kunnen delen buiten het gezin, zou 25 procent van de Nederlanders voor zichzelf een streamingabonnement afsluiten. Dat blijkt uit een onderzoek. Abonnementen met advertenties zijn ook voor velen aanvaardbaar.

Account delen op Netflix

Er zijn veranderingen op komst in de wereld van de streamingdiensten. Netflix onderzoekt manieren om het delen van accounts te voorkomen en de dienst maakte al bekend dat er een goedkoper abonnement komt met advertenties. Netflix komt met zo’n formule omdat het sinds dit jaar voor het eerst gebruikers verliest. En ook Disney+ wil een abonnement met reclame introduceren.

Nu streamingdiensten met een nieuwe strategie komen, is het de vraag hoe de consument hierop zal reageren. SurveyMonkey deed daarvoor een onderzoek bij 1.000 Nederlanders. Uit de cijfers blijkt dat 25% van de respondenten voor zichzelf een streamingabonnement neemt als het delen van accounts met mensen buiten het gezin zou stoppen. 29% zou overstappen naar een familie- of groepsaccount en dat wil zeggen dat een meerderheid van 54% dus een klant blijft.

Een minderheid van 46% zegt wel zijn abonnement op bij een streamingdienst die het delen van accounts buiten het gezin onmogelijk maakt. 25% zou namelijk overstappen naar een streamingdienst die het delen van accounts wél tolereert en 21% zou het abonnement geheel stopzetten.

Inflatiedruk en reclame

Verder speelt laat ook de druk door de hoge inflatie zich voelen, voornamelijk bij mensen die een lager inkomen hebben. Op dit moment overweegt 61% van mensen met inkomens tot 20.000 euro per jaar overweegt om hun abonnement stop te zetten of te pauzeren, vergeleken met 47% van mensen die meer verdienen.

Het is dan ook begrijpelijk dat Nederlandse consumenten enthousiast worden van goedkopere abonnementen die met reclame komen. 46% van de respondenten zou overwegen over te stappen naar een goedkoper streamingabonnement met advertenties. Hoe enthousiast kijkers over advertenties zijn, lijkt leeftijdsgebonden: 58% van millennials (26-41 jaar) zou een dergelijke overstap overwegen tegenover 34% van babyboomers (58-76 jaar), 42% van Gen X (42-57 jaar) en 48% van Gen Z (25 jaar of jonger).

In een recente AW Poll gaf een minderheid van de lezers toe dat ze hun streamingaccounts buiten het gezin delen. Wat denk jij van de nieuwe strategie van Netflix en andere streamingdiensten? Neem jij voor jezelf een abonnement als je niet meer met vrienden kan delen of ga je dan binnen je gezin een account nemen? Misschien overweeg je om over te stappen naar een andere streamingdienst? Laat het ons weten in de reacties.

De populairste artikelen over Netflix

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

5 juni 2022, 15:27

Waarom heeft iedereen het over 4k? Totaal niet belangrijk. 1080 is ruim voldoende.

Netflix is groot geworden door het delen van accounts. Wanneer ze dit aan banden gaan leggen kunnen ze opdoeken. Ze denken dat er geld te halen is. Not. Dan zal ik zeker het abonnement opzeggen.

Betalen voor reclame? Dat wil niemand toch?
Dus al met al is het wel duidelijk welke kant het op gaat als Netflix doorgaat met moeilijk doen.

2 juni 2022, 0:43

Ik deel ook en stop als dat niet meer kan vanwege de basis prijs. Dus delen onmogelijk maken en om die reden de prijs laten zakken is prima. (Inkomen blijft dan ook gehandhaafd omdat ze meer veranderen leden krijgen dan).

Maar nu willen ze 2 euro meer vragen voor die service.. hmm nee.

1 juni 2022, 17:36

Betalen voor reclame? Bent u nu helemaal door de ratten besnuffeld?

1 juni 2022, 16:45

Helemaal akkoord om delen tussen vrienden onmogelijk te maken. Maar dan wel flexibeler worden in de abonnementsvormen. En het is van de zotten om te betalen voor een abonnement met reclame. Dat moet voor mij gratis zijn. De commerciële omroepen werken ook op die manier.

1 juni 2022, 14:12

Als ze bijna de helft van hun klanten kwijt raken dan is het zo gedaan met ze.

Ik blijf erbij kom met betaalbare 1 persoons 4k abbo’s (zonder reclame) en ze kunnen de klap opvangen.