We schrijven op Androidworld bijna dagelijks over apps en games die in Google Play staan. De apps en games die programmeurs voor gebruikers maken. Zijn er wel genoeg programmeurs? En heb je ook belang bij het kunnen programmeren als je geen programmeur wilt worden? Wat vinden jullie?
Waarom vroeg leren programmeren?
“In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken”, meldt de website Mediawijsheid. Volgens deze website leert programmeren kinderen creëren in plaats van consumeren: “Het is dus niet per definitie bedoeld om kinderen op te leiden tot programmeur, maar om ze vaardigheden te leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben.”
Je kansen op de arbeidsmarkt zijn waarschijnlijk ook beter als je kunt programmeren. Er is nu al een tekort aan technisch geschoold personeel, en deskundigen voorspellen dat de technologiesector in 2030 met ruim 30% zal zijn gegroeid. Veel landen nemen al stappen om dit tekort nu en in de toekomst voor te zijn. Zo zijn programmeertalen in Engeland vanaf 2014 opgenomen in het curriculum van alle basisscholen. In Estland is programmeren een verplicht vak voor kinderen tussen de 7 en 19 jaar. In Nederland is programmeren nog geen verplicht vak op de basisschool, maar de overheid wil dat er meer aandacht gaat naar dit vak.
Digitale geletterdheid
Lotte de Bruijn, directeur van branchevereniging NLdigital, gaf in het programma Spraakmakers aan dat Nederland één van de weinige Europese landen is die ervoor kiest om digitale geletterdheid niet verplicht op te nemen in onderwijsprogramma. Ook Bruijn geeft aan dat bij bijna ieder beroep in onze economie steeds meer digitale elementen zitten: “Om te zorgen dat kinderen later het juiste ‘gereedschap’ meekrijgen, moet er in het primaire onderwijs les worden gegeven in digitale geletterdheid. Denk aan basis- en informatievaardigheden, maar ook lessen over mediawijsheid en bijvoorbeeld programmeren.”
Het is bewezen dat het makkelijker is om op jonge leeftijd een taal te leren dan op latere leeftijd. Een of meerdere programmeertalen op de basisschool leren, lijkt dan ook een verstandige keuze. Wat vinden jullie? Laat het hieronder in onze poll weten en geef in de reacties aan waarom.
Deze poll is gesloten
Heb je tips of ideeën voor de Back to School-themaweek?
Androidworld is de grootste Android-community van Nederland en België. We doen dit dus samen! Heb jij dus een vraag over het onderwerp dat we bespreken tijdens de themaweek of juist ideeën of tips? Laat het dan weten in de reacties onder dit artikel. Je kan ons ook mailen via dit e-mailadres of een berichtje achterlaten op Facebook, Instagram en Twitter. Daarnaast kan je ons vragen stellen via deze Telegram-groep. Wil je liever één van de redacteuren een tip sturen? Dan kan ook!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Lir kinderren irst es goet sgreifen.
Meh ens
Een Arduino hoeft niet per se, maar we lopen Europabreed fors achter op technisch personeel met name in de ICT Sector. Verder is Nederland ook het zwakste meisje in de klas, de participatie van vrouwen in de techniek is bedroevend laag. Vandaar programmeren opnemen in het basisonderwijs ter stimulatie van .
Er is helaas een tekort aan bijna alle soorten personeel.
Eens
Digitale wijsheid en digitale geletterdheid lijkt me zeker een goede zaak om bij te brengen: nu moeten kinderen opzoeken op het www, maar ze leren niet hoe dat moet of hoe ze degelijke websites van minder degelijk materiaal moeten onderscheiden. Ook basisbegrippen uit programmeertaal zoals factoren, loops, … kan je speels bijbrengen, dat kan voor de toekomstige programmeurs dan een basiskennis worden die ze dan later verder kunnen uitdiepen. Maar ik ben persoonhlijk geen fan van een onderwijssysteem dat louter inzet op vaardigheden en kennis als zodanig verwaarloost. Iets uit het hoofd moeten leren, heeft weldegelijk zin, je traint er je geheugen mee. Kunnen hoofdrekenen is weldegelijk zinvol, want voer je een formule foutief in op je rekenmachine, dan krijg je ook een foutieve uitkomst. Goed kunnen spellen is ook belangrijk en grammatica ook, want een spellingscontrole pikt niet alle fouten op en grammatica is de basisstructuur van je taal.
Als je vak programeren is wel maar de meeste leren daar niet voor denk als in IT zit wel. De rest doe hier niks mee.
Ik zie daar niet zo veel in. Programmeren heeft niets te maken met het toenemen van onze digitale wereld. Een wereld die kinderen sowieso sneller onder de knie hebben dan de ouders. Programmeren heb je feitelijk niets aan als je geen ambities hebt om de software developer te worden in tegenstelling tot vakken als rekenen, taal, Nederlands etc.
Als ouder heb je de taak om je kind uit te dagen om verschillende gebieden te verkennen. Geef ze verschillend “speelgoed” en kijk waar ze een bovengemiddelde belangstelling voor hebben. Je kan ze later helpen om de juiste beslissing te maken bij een vervolg studie voor zover het kind zelf al niet in staat was om dat te bepalen.
Je krijgt toch ook tekenles op school. ook daar heeft het grootste gedeelte verder niks aan
Je benaderd programmeren als functionele applicaties tot stand brengen als software developer. Het is echter zo dat programmeren door erg veel mensen gedaan wordt die geen software developer zijn. Er zijn talloze professionele toepassingen waarvoor, vaak slechts eenmalig, geprogrammeerd moet worden. Verder wordt in de wetenschap en onderzoeksverslag veel gebruik gemaakt van o.a. Python om data of ideeën te toetsen.
En het aanreiken van interessegebieden door ouders is makkelijk te roepen, echter hebben de meeste ouders te weinig kennis van zaken die buiten eigen beroepsprofiel liggen.
Zelfs mijn eigen zoon die ik zelf niet kon interesseeren voor embedded systemen is door middel van een 2daagse stage aan de opleiding waar ik werk daar toch enthousiast voor geworden. Misschien juist omdat ik hem niet begeleid heb?
Het artikel focust zich duidelijk op programmeurs. Niet op engineers die talen als Python, Perl of Matlab inzetten als tool. Dat is afgedekt in de opleiding.
Een quote uit het artikel: En heb je ook belang bij het kunnen programmeren als je geen programmeur wilt worden? Wat vinden jullie?
Ik denk dat je je vanuit jouw vakgebied te veel laat meeslepen over de noodzaak van programmeren op de manier zoals jij het voorstelt. Logisch denken is niet wat je per se moet leren. Hooguit moet trainen. Of een Arduino daar het juiste pad voor is waag ik te betwijfelen.
Als ik had mogen kiezen, had ik liever programmeren gehad dan tekenles. Zou ik tenminste goeie punten voor hebben gehad. Geen aanleg voor muziek, tekenen, sport.
Autorijden is ook belangrijk, maar niet op school. Leerling moet geïnteresseerd zijn en school kan dan les biede of mogelijkheid bieden. Maar 95% van de scholieren doet er niets mee en ook in de toekomst niet.
Autorijden moet je inderdaad niet op school leren, maar wel hoe je je in het verkkeer moet gedragen, wat verkeersborden betekenen, … School én ouders moeten elkaar aanvullen, net als de dingen die je niet van je ouders leert maar door wat anderen je laten zien of waar ze je voor boeien.
Ik denk dat Nederlands, Engels en programmeer talen verplichtte vakken moeten zijn op de basisschool.
Het is belangrijk om te leren hoe automatisering werkt.
Als 4e vak zou ik Twents willen adviseren want uiteindelijk kies je toch voor de rust. ?
Eens
Vast wel een paar ouwetjes hier die dit herkennen ?
10 REM – THIS NUMBER GUESSING GAME IS BASED ON GUESS AND HI-LO
20 REM – FROM DAVID H. AHL’S BOOK BASIC COMPUTER GAMES.
30 PRINT “=======”
40 PRINT ” ZERO!”
50 PRINT “=======”:PRINT
60 PRINT “I CHOOSE A NUMBER BETWEEN 1 AND 100.”:PRINT
70 PRINT “YOU MUST ZERO IN ON IT IN 7 GUESSES.”:PRINT
80 PRINT “I TELL YOU TO GUESS HIGHER, OR LOWER.”:PRINT
90 INPUT “PRESS ENTER TO START. READY”; START$
100 NUM = INT(100*RND(1))
110 PRINT:PRINT “====================”:PRINT
120 PRINT “I HAVE CHOSEN A NUMBER “:PRINT:NUM
130 FOR COUNT = 1 TO 7
140 PRINT “GUESS “;COUNT;
150 INPUT “: “; GUESS$
160 GUESS = VAL(GUESS$)
170 IF GUESS = NUM GOTO 250
180 IF GUESS > NUM THEN PRINT “GUESS LOWER”
190 IF GUESS < NUM THEN PRINT "GUESS HIGHER" 200 PRINT 210 NEXT COUNT 220 PRINT:PRINT "YOU'VE USED ALL OF YOUR GUESSES." 230 PRINT "THE NUMBER WAS";NUM 240 GOTO 270 250 PRINT "YOU GOT IT IN ";COUNT; 260 PRINT " GUESSES." 270 PRINT 280 INPUT "PLAY AGAIN? (Y/N) "; A$ 290 IF A$ = "Y" THEN GOTO 100 300 END Ontopic: Waarom niet. Altijd beter dan hoe het in mijn jeugd ging. Dikke boeken met veel onduidelijke en saaie teksten diw je moest lezen.
Oh wow.. die heb ik ook nog eens gemaakt (lees overgetypt). Good old BASIC op de C64…
Nou je wordt bedankt. Ik realiseer me gelijk weer hoe oud ik ben…
We hadden ook nog machinetaal in combinatie met bijvoorbeeld een Final cartridge 3 ?
Machinetaal ging (en gaat) mij toch wat te ver. Ik had ook een Final Cartridge. Vriendje van mee had een Power Cartridge. Dat kun je spreken mee pauzeren en de snapshot opslaan zodat je een andere keer vergeet kon… Alleen crashte de C64 regelmatig zodra je het knopje in drukte dus zo geweldig was dat nou ook weer niet
Ik zat in de c64 scene en in een aantal demo & cracoing groepen. Was toen 12 of zo ?
Dan zitten we rond dezelfde leeftijd denk ik. Zo ver was ik in mijn C64 tijd nog niet
En als het even kan ook Engels, dat is op onze basisschool alleen een half jaartje in groep 8 ofzo.. programmeren zou ook zeker goed zijn. Het tekort zou zo een beetje beperkt kunnen blijven.
Jazeker! En wel in een zo vroeg mogelijk stadium, dus op basis onderwijs. En dat hoeft helemaal geen ingewikkelde toestand te zijn, gewoon beginnen op een Micro:bit En in de hogere klassen een Arduino. Elke leerling moet het tenminste een keer aangeraakt hebben.
Na de basisschool gaat men naar voortgezet onderwijs en ook daar moet meer techniekonderwijs gegeven worden. Daarna komt pas het beroepsgerichte onderwijs waar een ieder zijn hart moet volgen.
Techniek/programmeren is essentieel voor de wereld, ook voor bakkers en slagers?
Zelf geef ik o.a. programmeerles aan MBO leerlingen en maak zo af en toe een uitstapje naar basis onderwijs. De meesten vinden het erg leuk om een keer te doen?
Ik vind niet dat het vak programmeren thuis hoort op ’t basis onderwijs. Het heet niet voor niets BASIS onderwijs. Daar hoort een Arduino niet bij wat mij betreft. Dat is mooi voor vervolgopleidingen waar het echt een rol van betekenis gaat krijgen.
Kunnen programmeren is en blijft belangrijk, was al zo in de jaren 80, alleen de programmeer talen waren destijds anders.
Maar om te kunnen leren programmeren op school is er ook goede hardware nodig. Geen laptops van 10 jaar oud. Het kan natuurlijk ook met oude laptops maar dat motiveert niet.
En goede en gemotiveerde leerkrachten.
Verplicht vak ervan maken ? Eerder neen.
Maar het leren omgaan met een Office pakket zou dan wél verplicht moeten zijn. Moet niet van Microsoft zijn, open source is voldoende.
Laat het mij zo stellen : wie van de bezoekers kan nu programmeren? En wie heeft er behoefte aan om zelf een programma te maken? Als iedereen in de toekomst goed met hardware en software zou kunnen omgaan, zou dat al een groot pluspunt zijn.
Een bakker of een slager moeten niet kunnen programmeren, die moeten kunnen bakken en “slaan” (of hoe noem je wat een slager doet ?). Hij moet kunnen met software werken voor aankoop en verkoop. Zijn boekhouding kunnen doen. Een website onderhouden. Als ze dat al zouden kunnen, zou dat al een grote stap zijn.
Het gaat niet om de programmeertaal kennen maar ook de denkwijze die je er bij leert. Ook die bakker gebruikt dat.
Variabelen: hoeveel bloem, hoeveel water.
Procedures: oven aan. Als oven niet warm is dan niets doen. Als oven warm is: Brood er in.
Enzovoorts…
Dat is een bepaald denkpatroon. Dat kan je in code gebruiken maar ook in andere situaties.
Jou kook voorbeeld geeft duidelijk aan hoe oninteressant het is om die “denkpatronen” aan te leren. Wij mensen zijn heel goed in staat om een complexe reeks van handelingen uit te voeren om iets te bereiken. Dat kunnen we van nature.
Ja, maar een programmeur moet wel die zogenaamd logische stappen allemaal aan de software voorleggen of ze programmeren, wat voor ons automatisch zo is, is dat niet voor software. Laat ik dit illustreren met een simpel voorbeeld: ooit was er op Canvas een programma met de naam “Team Scheire”, waarin makers oplossingen voor problemen uitwerkten. Eén van de casusssen was een tool ontwikkelen voor een man met jong dementie. Simpele handelingen als de hond eten geven, ging niet meer. De ontwikkelaar van de tool moest dus met alle mogelijkheden rekening houden: wat vergeet de meneer met dementie? Welke stappen slaat hij over? Bij het skippen van zo’n stap, moest de tool de man daar attent op maken. Probeer maar eens met alle variabelen rekening te houden. Ooit zei een programmeur me: “je kan anticiperen zoveel je wil, de gebruiker vindt nog altijd een manier om je software te gebruiken waar jij niet aan dacht!”
Het venijn van programmeren zit in de details. Niet in het uitzetten van de grote lijnen. Het is niet de if then else constructie die het ingewikkeld maakt.
Je voorbeeld van het programma voor de dementerende man valt of staat met de input die iemand levert voor deze man in het programma. Niet zo zeer de complexiteit van het programma denk ik. In dit geval zou het denk ik moeten volstaan om een goede gebruikersinterface te maken die voor elke gewenste taak de stappen vastlegt die de man moet maken.
Het programmeren is denk ik niet noodzakelijk, maar meer algehele digitale kennis kijkt mij wel belangrijk bij jongeren. Mijn dochter van bijna 11 krijgt bijna op dezelfde manier les als toen ik jong was… En dat is al 40 jaar geleden. Veel vanuit boeken, weinig vanuit digitale middelen. Dit verschilt natuurlijk wel per school. Thuis zit ze veel op de telefoon en tablet. Ik merk wel dat ze al veel beter Engels kan, dan ik op die leeftijd. Door veel Engelstalige sites en games, leren de kinderen het zichzelf ook wel makkelijker. Ook het technisch inzicht en instellingen van telefoon en tablet weet ze soms nog beter dan ik.
Kinderen leren spelenderwijs het best. Geef ze een tablet en zie voor je ogen hoe snel ze dingen oppakken. Verbluffend.
Dat je dochter beter Engels kan dan jij destijds komt omdat ze veel meer TV kijkt dan jij toen. Ook Engels leren gebeurt simpelweg door ongedwongen te doen, spelenderwijs dus.
Maar maakt het verplicht en de boel stagneert. Er is niks vervelender dan dingen moeten leren/doen die je niets interesseren. Kijk voor de grap eens hoe Elon Musk daar tegen aan kijkt. Zijn eigen kinderen worden heel anders onderricht.
Voor leren van Engels : dit gaat idd veel vlotter in landen waar tv programma’s ondertiteld zijn dan waar deze worden gedubd.