Steeds meer telefoonleveranciers lijken van plan om eigenaren zelf de kans te geven hun smartphone te repareren. Een nieuw scherm erop bijvoorbeeld, dat moet je toch gewoon zelf kunnen doen? De Androidworld-lezers weten dat nog niet zo zeker: 40 procent laat het doe-het-zelven afhangen van hoe ingewikkeld de klus is.
Zelf je telefoon repareren
Sommige mensen vinden het al een uitdaging om het hoesje van hun telefoon af te trekken, laat staan om het apparaat open te schroeven en er complete onderdelen in te vervangen. Toch moet dat helemaal niet zo heel moeilijk zijn. Immers wil Apple, en mogelijk ook Xiaomi, smartphone-eigenaren voorzien in uitleg en onderdelen om voortaan zelf reparaties uit te voeren. Dat is wel een uitdaging: eentje waarvan we graag wilden weten of Androidworld-lezers hem aandurven.
In de poll vroegen we deze week dan ook: zou jij een telefoon zelf durven repareren? Wat bleek: 40 procent laat het ervan afhangen hoe ingewikkeld de klus is, 15 procent repareert zijn telefoon al zelf en 20 procent denkt hij of zij een handige Harry is die dat zelf vast wel kan. 25 procent van de lezers laat zijn of haar telefoon liever repareren door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is. Slechts weinig mensen kozen voor de laatste optie: minder dan 1 procent heeft er geen mening over.
Doe-het-zelven
Peter C. heeft gekozen voor de optie ‘ik repareer mijn telefoon al zelf’, want hij zegt: Peter.C: “Vorig jaar zelf de back camera van m’n Xiaomi Mi A2 Lite (buiten garantie) vervangen. Totale kosten < 20‚ inclusief investering een handig setje tools die later gegarandeerd nog van pas kunnen komen⦔ Daarmee heb je flink geld bespaard: niet alleen op onderdelen en reparatie, maar ook op het voorkomen dat je een heel nieuw toestel moet gaan kopen.
Er zijn echter ook veel mensen die vraagtekens zetten bij de garantie op een smartphone. mrronald bijvoorbeeld: “Straks gaat er iets mis, weg garantie. Ik zou het niet durven! Telefoons zijn veel te duur tegenwoordig om zelf aan te klussen.”
Garantie
Katty voegt eraan toe: “Ik stel me vragen met betrekking tot de garantiewetgeving. Oké, als je apparaat al buiten de garantieperiode zit en het gaat defect én je bent handig genoeg, dan kan je het erop wagen. Maar als je toestel nog tijdens de garantieperiode stuk is en je gaat zelf repareren, … weet ik niet of dat zo verstandig is. Er wordt namelijk vaak in de garantievoorwaarden gezegd dat je er niet zelf aan mag sleutelen. Doe je dat toch, dan ben je soms je garantie kwijt.”
Kortom, hartstikke tof dat smartphonemakers dit mogelijk maken, maar dan moeten ze ook een blik werpen op de garantievoorwaarden. Alleen dan wordt het zelf je telefoon repareren een gegarandeerd succes. Tot de volgende poll!
Heb je tips of ideeën voor de themaweek op Androidworld?
Deze week staat Androidworld in het teken van de themaweek Telefoons en duurzaamheid. Heb jij een vraag over het onderwerp dat we bespreken tijdens deze themaweek of juist ideeën of tips? Laat het dan weten in de reacties onder dit artikel (check ook onze Android-app). Je kan ons ook mailen via dit e-mailadres of een berichtje achterlaten op Facebook, Instagram en Twitter. Daarnaast kan je ons vragen stellen via deze Telegram-groep. Wil je liever één van de redacteuren een tip sturen? Dan kan ook!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Daarom kan Apple dit ook gerust aanbieden, duurzame uitstraling die bijna niemand gaat gebruiken. Je ziet ook bijna geen technische aangelegde mensen met een iPhone.
ik lees de uitkomst ook positiever tov het wel zelf willen uitvoeren van reparaties/ vervangen van onderdelen. zelf al paar keer batterij en scherm vervangen. met de juiste support prima optie mits het niet veel te moeilijk wordt. als er handleidingen bij komen (video how to) denk ik dat de meerderheid t wel aan durft, sowieso na de garantie. want hoe gaat dit binnen garantie? als dat voor fabrikant geen probleem is zou ik t nog zelf wel aan durven.
Even op die eerste twee zinnen: ik weet wel zeker dat gebruikers de reparatie zelf willen doen als de fabrikant dat daadwerkelijk mogelijk maakt (en niet overweegt zoals er nu staat beschreven). Voorwaarde is natuurlijk eenvoud en garantie dat je meeneemt in design
Het reparatie concept pas echter niet bij het ontwerp van de gemiddelde telefoon, deze moet immers 1 mm dik zijn en tjokvol opties. En dan blijft extern repareren over?