Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de wereld op veel manieren, en het onderwijs is geen uitzondering. AI-chatbots worden steeds populairder als hulpmiddel voor scholieren en studenten. Wat vind jij van het gebruik van AI-chatbots in het onderwijs?
AI-chatbots in het onderwijs
AI-chatbots zijn computerprogramma’s die kunnen communiceren met mensen op een manier die lijkt op menselijke interactie. Er zijn veel verschillende AI-chatbots beschikbaar, zoals Bard en ChatGPT. Deze chatbots zijn getraind op een enorme dataset van tekst en code, waardoor ze in staat zijn om uitgebreide en informatieve reacties te genereren op een breed scala aan vragen. Ze kunnen worden gebruikt om studenten te helpen met hun studie op verschillende manieren, zoals:
- Beantwoording van vragen
- Het geven van feedback
- Het bieden van oefeningen
- Het begeleiden van studenten door hun studies
Voor- en nadelen van AI-chatbots in het onderwijs
AI-chatbots kunnen een aantal voordelen bieden voor studenten, waaronder:
- 24/7 beschikbaarheid: Chatbots zijn altijd beschikbaar om vragen te beantwoorden, zelfs als docenten er niet zijn.
- Persoonlijke begeleiding: Chatbots kunnen studenten persoonlijke feedback en begeleiding bieden, aangepast aan hun individuele behoeften.
- Flexibiliteit: Chatbots kunnen worden gebruikt op elk moment en op elke plaats, wat studenten de flexibiliteit geeft om te leren wanneer ze het willen.
- Gepersonaliseerd leren: Chatbots kunnen worden gebruikt om studenten een gepersonaliseerde leerervaring te bieden, afgestemd op hun individuele leerstijl en behoeften.
- Oefenmogelijkheden: Chatbots kunnen worden gebruikt om studenten oefenmogelijkheden te bieden, wat hen helpt om hun vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren.
Er zijn echter ook enkele nadelen aan het gebruik van AI-chatbots in het onderwijs, waaronder:
- Kosten: Chatbots kunnen duur zijn om te ontwikkelen en te implementeren.
- Beperkte mogelijkheden: Chatbots kunnen beperkt zijn in hun mogelijkheden, waardoor ze niet in staat zijn om alle vragen of behoeften van studenten te beantwoorden.
- Gebrek aan menselijk contact: Chatbots kunnen het gebrek aan menselijk contact missen, wat belangrijk kan zijn voor sommige studenten.
- Veiligheidsrisico’s: Chatbots kunnen worden misbruikt door studenten om ongewenste inhoud te verspreiden of om persoonlijke informatie te verzamelen.
Over het algemeen kunnen AI-chatbots een waardevol hulpmiddel zijn voor studenten, maar het is belangrijk om de voor- en nadelen af te wegen voordat je besluit om ze in je onderwijs te gebruiken.
AW Poll
Wat vind jij van het gebruik van AI-chatbots in het onderwijs? Laat je stem achter in de poll en geef ons je mening in de reacties hieronder!
Deze poll is gesloten
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Mits goed begeleid kun je studenten het beste vroeg weg wijs maken hoe AI hen kan ondersteunen en wat mogelijk de gevaren zijn.
Er zijn veel manieren om iets te leren, zoals boeken, leraren of het internet. Maar het gaat er niet om hoe je leert, maar wat je leert. Je moet de informatie kunnen begrijpen en gebruiken. Een AI-chatbot kan je daarbij helpen, want hij kan al je vragen beantwoorden en je meer uitleg geven over het onderwerp.
Een ander voordeel is dat je de chatbot kan vragen om de informatie op jouw manier te presenteren. Dat is iets wat een boek, een website of een leraar misschien niet kan. Maar wees wel kritisch op de bronnen die je gebruikt, want niet alles is waar of betrouwbaar. Dat geldt ook voor boeken en internetartikelen.
Prima. Maar hoe verifieer je de bronnen die AI gebruikt om tot een antwoord te komen?
Bing Chat laat de bronnen zien die hij gebruikt bij een antwoord, dus dan is het nog aan jou om te oordelen of het betrouwbare bronnen zijn. Dit is eigenlijk hetzelfde als je zelf op het internet gaat zoeken naar antwoorden want ook dan weet je niet of je goed zit. Bing chat haalt meestal de info van de meeste bezochte bronnen pakt en maakt daar een geheel antwoord van. AI kiest bronnen uit gebaseerd op een aantal criteria’s en dit zal met de groei van AI nog beter gaan worden.
AI gaat ons in de toekomst helpen met bijvoorbeeld fake news te vermijden als het bijvoorbeeld te weinig bronnen kan vinden over een bepaald onderwerp. AI staat nog in de kinderschoenen met een hoop dus een kwestie van tijd.
Wat ik het grootste nadeel vind, is de inaccuraatheid van zulke chatbots en ook dat je nergens kan nagaan of en hoe accuraat zo’n chatbot is. Stel dat ik b.v. problemen heb met wiskunde of biologie en ik vraag hulp aan zo’n chatbot, klopt de uitleg, de methode, het antwoord dat dan gegenereerd wordt? Snap ik wat de chatbot mij uitlegde en is die uitleg überhaupt correct? Leert een chatbot je kritisch denken? Leert die chatbot je informatie tegen elkaar af te wegen? Chatbots kunnen nooit of te nimmer een goede, bevlogen leerkracht vervangen. Kennisoverdracht is meer dan het ter beschikking stellen van die kennis, want dan zou je alles uit boeken kunnen leren. Dat uit boeken leren, kan zeker. Maar ik herinner me toch het eindeloze geduld en het eventueel herformuleren van een uitleg door een leraar die wilde dat ik hem echt begreep, of die andere docent die een creatieve methode had om na te gaan of ik als blindgeborene de wetten van lichtbreking (die hij uitlegde via reliëftekeningen en uitleg) ook daadwerkelijk begrepen had. Andere leraren vertelden mij over boeken, waardoor ik getriggerd werd om die (al dan niet later) te lezen. Leraren moeten zeker bijgeschoold worden om leerlingen met ai te leren omgaan, maar ze moeten hen vooral tot nadenkende, kritische mensen opvoeden die leren dat b.v. een encyclopedie betrouwbaarder is dan een commerciële website, … om maar eens iets te noemen. Begeleiden en aanmoedigen kan een chatbot misschien ook, maar voor hetzelfde geld wordt een student juist depressief van die chatbotbegeleiding en een goede docent die de leerlingen goed kent, kan dit nog veel beter dan een chatbot.
Inaccurate kan je ook vinden bij internet artikelen of zelfs (verouderde) boeken.
Verouderde boeken kunnen zeker inaccuraat zijn, maar daarom moet je ook altijd naar de datum van uitgave kijken. Internet is zeker iets dat je kritisch moet benaderen, vandaar dat ik eerder wikipedia vertrouw dan een commerciële website met veel adds. Bij boeken én websites moet je ook altijd naar de bronvermelding =websites en bibliografie =boeken kijken om na te gaan of de schrijver goed onderzoek deed en waar hij/zij de mosterd vandaan gehaald heeft. Dit alles kan een chatbot niet leren, dat moeten goede docenten doen.
Nou ook Wikipedia kan heel misleidend zijn want beheerders kunnen zelf aanpassingen maken of en gebruikers kunnen zelfs suggesties maken.
Wat ik wel denk is dat je AI kan laten leren om facts te checken zoals kijken of er meerdere bronnen zijn van een bepaald onderwerp met dezelfde soort antwoorden of een erkende betrouwbare bron te gebruiken als rode lijn.
Bing is gelukkig maakt soms een antwoord dat gebaseerd is op meerdere bronnen. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat AI dit echt kan gaan checken.
Wikipedia wordt ook nog gecontroleerd, gebruikers kunnen inderdaad aanpassingen doen, maar die worden nadien normaal gezien altijd gecheckt. Je hebt het later over een “erkende en betrouwbare bron”, maar wat is dat? Je moet leren om kritisch te blijven zijn, steeds te blijven nadenken. Ai kan zelf niet nadenken, dat moet je als gebruiker gewoon blijven doen.
Helemaal, of je nu wil of niet het komt er, je kan er maar beter zo snel mogelijk mee leren omgaan en ervaren wat de nadelen zijn.
Ook leraren zullen moeten bijscholen.
Het is de toekomst.
Ik heb sowieso niks met AI. Heb het ook nog geen enkele keer gebruikt.
Niet zelf denken en je eigen mening goed kunnen verwoorden is het ergste voor een mens. Ik ben dus geen voorstander van AI.
Dus je informatie uit een boek halen is dan ook niet goed voor je want je denkt wat je leest en niet wat jezelf denkt? Moeten we informatie gaan verzinnen om erachter te komen wat het antwoord is terwijl we het kunnen opzoeken?
Het is geen goed idee omdat het studenten niet uitdaagt. Het worden straks allemaal mobiele telefoon zombies die ook nog AI gebruiken om stukken te genereren en mee te communiceren. Generaties worden daardoor steeds minder intelligent.
Dat is een aanname, ten tweede: moeten we dan boeken en leraren ook gaan afschaven want dat kan dan ook niet uitdagend zijn?
Waar heb jij het in godsnaam over? Het gaat erom dat je van een AI een panklaar, en veelvuldig juist, antwoord kan verkrijgen. Daar daag je eigen intellect niet mee uit.
Maak jij je kleding ook zelf omdat het een uitdaging is? Nee, je gebruikt een service om het te verkrijgen. Een uitdaging is niet iets wat je per se nodig hebt, er zijn mensen die dat wel nodig hebben, maar niet iedereen is daar hetzelfde in. Er zijn ook mensen die “uitdaging” in iets anders vinden. Ik wil goed en efficiënts weten of leren en dat kan AI mij bieden en een boek of website niet.
Persoonlijk vindt ik het niets in het algemeen. Misschien dat ik er ook tegen ben. Ik mis de tijd dat we naar de bieb gingen voor info.
Dat zeiden de mensen ook die vroeger heel hard werkte en niet de boeken in gingen.