48 procent van de lezers zou geen virtual realitybril willen zien van Android. Nu Apple zijn eigen VR-bril heeft aangekondigd laait de discussie op: hebben we ook behoefte aan een Android-variant? Blijkbaar valt dat tegen, al zijn er ook mensen die graag films en series zouden willen kijken op een Android VR-bril.
Android VR-bril
8 procent denkt dat het interessant kan zijn voor zakelijke toepassingen, terwijl 16 procent het als een leuk apparaat zou zien om op te gamen. 5 procent kiest tot slot voor ‘anders’, Katty bijvoorbeeld, die een visuele uitdaging heeft en juist heel veel baat kan hebben bij zo’n apparaat: “Ik zou zo’n bril vooral willen gebruiken om handenvrij foto’s te kunnen nemen om b.v. smart camera van crowdsource te helpen trainen of lookout van Google te gebruiken. Nu vind ik het ingewikkeld om met die smartphone goed een camera te richten. En als die bril dan speakers met botgeleiding zou hebben, dan kan ik google maps activeren en zo instructies krijgen van hoe ik moet lopen (mooier zou zijn als die pedestrian modus voor blinden ook naar Europa zou komen) en bij verloren lopen, zou de camera dan mogelijk kunnen helpen om maps visueel te vertellen waar ik ben en me zo terug op de juiste weg helpen.”
Er zijn meer mensen die visueel wat ondersteuning kunnen gebruiken en zich afvragen of dat wel goed gaat met hun bril, zoals Cyclon: “Ik vraag mij vooral af of ik daar met mijn multifocale bril iets mee kan doen. Of gewoon voor iemand met enkel verziendheid of bijziendheid.” GM-Firebird heeft weer een andere reden om zo’n VR-bril wel te zien zitten: “Ik heb altijd al mijn tv in mijn slaapkamer plat aan het plafond willen schroeven maar dat kon niet vanwege een plafondventilator Dit is ideaal natuurlijk om tv te kijken en films en series te streamen.”
‘Geen enkele kans van slagen’
Waarschijnlijk hangt het enthousiasme over een Android VR-bril ook erg af van de prijs. De VR-bril van Apple kost net zoveel als een leuke tweedehands auto: als een VR-bril zoveel kost, dan zal die waarschijnlijk geen gretig aftrek vinden onder het gewone publiek. Zeker niet als niet helemaal helder is waar het nou echt een geweldige oplossing voor is.
Maar goed, het doet ons tegelijkertijd terugdenken aan de video’s uit de jaren ‘90 waarin mensen op straat zeiden: “Een mobiele telefoon? Wel nee, ik ben toch weg? Als ik wil bellen, dan doe ik dat gewoon thuis met mijn huistelefoon.” We denken niet dat er mensen uit die filmpjes zijn die geen mobiele telefoon hebben gekocht. Zou datzelfde gelden voor VR? In ieder geval lijkt de community er weinig behoefte aan te hebben. Pintoil bijvoorbeeld is erg stellig. pintoil: “VR brillen hebben gèèn enkele kans van slagen! Het zijn hinderlijke producten die je moet opzetten en qua toepassing vrij beperkt zijn. Die brillen zijn met ze allen nu al meer dan 50 jaar in ontwikkeling…. en zijn allemaal mislukt!“
Wat niet 50 jaar in ontwikkeling is, dat is onze AW Poll, die komt volgende week gewoon weer terug. Thanks voor het meedoen en tot dan!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
AR ja, VR, meh. Ik zie hier veel voordelen voor productiviteit, privé als zakelijk.
Niet dat VR slecht is, ik denk dat mensen het AR meer zullen gebruiken.
Ik heb niks met VR zolang ze de motion sickness niet weten te fixen.
Ik denk dat dit toch anders is.
VR brillen zijn niet nieuw zelfs Facebook heeft er al een paar jaar eentje en die is goed betaalbaar.
En toch hoor ik er nooit iets over. Ik ken niemand die er één heeft of er één wil hebben.
Ik vergelijk hem met de 3D televisie, die is heel kort “hot” geweest maar ze worden nu niet eens meer verkocht.
Destijds dacht men ook dat dat de toekomst van de TV zou worden maar nee dus.
Mensen die er nog eentje hebben gebruiken die 3D optie nooit.
Het zit hem in het feit dat je een speciale bril nodig bent en dat alleen de drager van zo’n bril van dergelijke content kan genieten. Daar ben je na een tijdje gewoon klaar mee.
Daarnaast moet je speciaal daarvoor gecreëerde content aanschaffen waar maar weinig keus in is en ook aardig prijzig is.
Het heeft zeker toepassingen zoals bij bedrijven en therapie, maar voor de gemiddelde consument blijft het een (dure) gadget wat even leuk is maar verder geen echte toepassing heeft.
Ik zie het geen mainstream worden zolang je er een (log) apparaat voor op je neus moet zetten.