42 procent van de lezers heeft wel eens zelf de batterij van zijn of haar telefoon vervangen. Dat is iets wat vroeger aanzienlijk makkelijker was dan vandaag de dag, tenzij je een Fairphone gebruikt.
Bolle batterij
We stelden de vraag of onze lezers wel eens de batterij van een telefoon hebben vervangen en daarop was het antwoord vrij volmondig ‘ja’. 42 procent deed het wel eens. Shogun bijvoorbeeld, op heldhaftige wijze: “Ja heb de batterij van een toestel van een van mijn dochters vervangen toen hij bol ging staan, in een tijd dat dat nog met een afneembare achterkant kon en accu’s nog wel eens in de fik vlogen.”
Maar, er zijn nog steeds meer mensen die nog nooit de batterij van hun telefoon hebben vervangen, of hebben laten vervangen. 44 procent maar liefst. Logisch, want de telefoons van de laatste jaren zijn ongeveer hermetisch afgesloten waardoor je de batterij op eigen houtje niet zo makkelijk kunt bereiken, laat staan vervangen. pintoil heeft daar geen last van: die doet het nog altijd zelf: “Na anderhalf jaar.”
AW Poll
Knap, want het is niet eenvoudig. Vroeger was dat anders: toen was het makkelijker om het zelf te doen. Toen hadden toestellen soms zelfs een achterkant waarbij de batterij in het achterste deel zat, waarbij je dus de hele batterij eraf trok wanneer je de achterkant opende. Het was toen veel makkelijker om een nieuwe batterij te regelen. Waarom je dat zou willen? Omdat batterijen door opladen, door warmte, achteruit gaan qua prestaties. Hierdoor is je telefoon na een, twee jaar vaak minder snel opgeladen of loopt hij sneller leeg, zeker vergeleken bij de eerste dagen.
Er zijn ook mensen die naar de reparateur zijn geweest: 8 procent liet door een expert de batterij vervangen. We gaan eigenlijk maar weinig terug naar de fabrikant: 2 procent liet zijn batterij ooit door de fabrikant vervangen. 3 procent kiest tot slot voor ‘anders’. Waarschijnlijk karel-willem, want die wilde eigenlijk meerdere opties kiezen: “Ja, ja, en ja. De eerste drie opties dus. ?”
Er zijn interessante verhalen gedeeld, lees ook zeker het originele artikel er nog eens op na. En kom volgende week terug voor een gloednieuwe AW Poll! Tot dan.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Als reparateur vervang ik heel wat batterijen per week. Zowel android toestellen en iPhones. Voordeel van iPhones is dat het simpelweg in de instellingen staat of deze vervangen moet worden. Bij andere fabrikanten moet je of een app downloaden of het is helemaal niet zichtbaar. Bij samsung toestellen geeft diagnostic in members alleen aan of deze goed of fout is. Niet de Health niveau. Bij andere fabrikanten kan je doormiddel van een test code de conditie testen.
Naar apple wordt vaak de haat opmerking gemaakt dat als je de batterij niet geautoriseerd vervangt dat je de conditie niet meer kan zien. Helaas doet samsung dit ook.