Zoi: frustrerend en verslavend
Met de opkomst van Flappy Bird zagen we een nieuw subgenre ontstaan bij mobiele games. Deze nieuwe gamessoort, met vrijwel uitsluitend een pixal-art-stijl heeft een hoge ‘opnieuw’-factor: je wilt steeds een nieuwe poging doen om verder te komen.
In Zoi: The Escape speel je als de roze, op een duim met pootjes lijkende alien Zoi. Het doel van het spel is simpel: Zoi wil graag bovenaan een toren van blokken komen. Als speler hoef je hier maar één ding voor te doen: Zoi te laten springen door op het scherm te drukken. De blokken, die uiteindelijk een piramide vormen, schuiven daarbij naar je toe en het is zaak om op het juiste moment te springen. Wanneer je niet op tijd springt, word je door de blokken gelanceerd en kom je aan je einde.
Dat juiste moment om te springen te vinden, is al vanaf het begin een uitdaging. De blokken schuiven erg snel en in eerste instantie zullen veel levels dan ook onmogelijk lijken. Net als bij één van mijn favoriete Android-games aller tijden, Super Hexagon, lijkt het allemaal veel te snel te gaan. Toch blijkt dat na veel pogingen gedaan te hebben en vaak gesneuveld te zijn, je voldoende muscle memory hebt opgebouwd en het ritme van een level in de gaten hebt, waardoor een level toch haalbaar blijkt te zijn.
Zoi lijkt de ultieme combinatie van alle factoren die games als Flappy Bird tot een succes maakten: de game ziet er met zijn pixel-art-stijl erg goed uit, biedt extra mogelijkheden door middel van ontgrendelbare outfits en is frustrerend, maar enorm verslavend. Je wilt steeds verder komen, en wilt steeds een extra level uitspelen. Dat effect wordt nog eens versterkt door de motiverende teksten die vaak popcultuur-verwijzingen zijn. De meest motiverend? “Misschien kun je maar beter candy gaan crushen…”.
Onmogelijk uit te spelen?
Zoi: The Escape is niet helemaal onmogelijk om uit te spelen, maar blijkt wel erg lastig. Hoe lastig blijkt wel uit de statistieken die we van Gamesys kregen: slechts 15 procent van alle spelers haalt Wereld 2 en lukt het om level 15 uit te spelen. Daarna vallen nog veel meer mensen af: maar drie procent van de spelers red het tot Wereld 3. Van de mensen die zover gekomen zijn, weet 8% de game daadwerkelijk uit te spelen. Dat betekent dat in totaal maar 0,25% van alle spelers het voor elkaar krijgt om de laatste level, nummer 45, uit te spelen!
Om aan te geven hoe lastig Zoi is: de spelers die Wereld 3 hebben gehaald, laten Zoi gemiddeld 1460 keer dood gaan. Dat is dus gemiddeld bijna 50 keer per level! Om zover te komen hebben de spelers Zoi gemiddeld 8269 keer laten springen. De game is dus zeker niet onmogelijk, maar vergt wel behoorlijk wat doorzettingsvermogen.
Zoi: de geschiedenis
De Nederlandse gamesuitgever Gamesys beheert internationaal een aantal grote websites met Flash-games. In Nederland is dat Superspellen.nl, maar het bedrijf weet wereldwijd ongeveer 20 miljoen bezoekers per maand te trekken met game-portals in onder andere Frankrijk, de Verenigde Staten en Latijns-Amerika. Een tijd terug ging Gamesys op zoek naar een concept voor zijn eerste cross-platform-game.
Zo’n drie maanden geleden kwam Gamesys tijdens deze zoektocht op een forum voor gamedevelopers het spelletje Zoi tegen. Ondanks dat Zoi toen nog een redelijk kale HTML5-game was, maakte de gameplay indruk op de mensen van Gamesys. Of nou ja indruk, ze waren direct verslaafd aan Zoi en zodoende de halve dag kwijt. De game bleek gemaakt door twee hobby-ontwikkelaars die de bereid waren het concept aan Gamesys te verkopen.
Het oude, ‘kale’, Zoi-concept. Toen nog alleen beschikbaar voor iOS.
Van de originele game is alleen de gameplay intact gebleven, de rest is volledig herschreven en veranderd. Besloten werd om Zoi een pixel-art-stijl te geven en daarvoor werd samengewerkt met de Amerikaanse pixel-art-artiest Paul Hubans. Hij toverde de roze ‘duim-achtige’ alien Zoi tevoorschijn in mooi pixel-art-landschap, compleet met grazende koeien. De geluidseffecten en gamemuziek zijn gemaakt door de eveneens Amerikaanse Stevie Hryciw.
Naast de nieuwe grafische stijl werden ook extra levels en werelden toegevoegd. Daarnaast kun je nu outfits voor de alien vrijspelen en kunnen je prestaties worden vergeleken met die van vrienden via Google Play Games. De code van Zoi is door Gamesys zelf volledig herschreven in een cross-compileertaal, waardoor de game naast voor iOS ook voor Android uitgebracht kon worden. Hiermee kon ook direct een Flash-versie van de game gemaakt worden, wat gezien de achtergrond van Gamesys erg belangrijk was.
Download Zoi
Zoi: The Escape is gratis te downloaden en te spelen. De game bevat wel advertenties, die je voor € 0,89 kunt afkopen. Om Zoi te installeren druk je op de onderstaande knop.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Level 0 en 0 keer dood gegaan.
Heb het ook een keer geprobeerd.
Level 29 en denk dat ik 1000x af was.
Level 22, 242 keer dood. level 14 pittigste tot nu toe.
Level 19 en 319 kills
Lachen…ben level 13.
In het hele artikel niets over waar je nou eigenlijk dood aan gaat….
Level 15 en 229 dood gegaan..
Zo: level 14 met 640 dood gegaan te zijn. Wie doet dat beter? Moet kunnen, zo goed ben ik niet…
Nee!