Verdienmodel Maps
Maps is populair maar Google verdient vooralsnog geen cent aan deze app en dat was ook in eerste instantie niet de bedoeling. CEO van Google, Sundar Pichai, geeft in een interview aan dat Maps wordt ontwikkeld met daarbij een lange-termijn-doel in het achterhoofd. De app wordt nog steeds ontzettend veel geïnstalleerd en dit is mede te danken aan de lancering van (betaalbare) smartphones in opkomende markten. Ook de opkomst van augmented reality zal in de toekomst een belangrijke rol spelen in Google Maps, gaf Pichai aan.
In datzelfde interview werd Pichai ook gevraagd naar een mogelijk verdienmodel voor Maps. Pichai gaf geen concreet antwoord hierop maar impliceert wel degelijk een reële inkomstenbron voor de app. Zoals aangegeven is Maps allang niet alleen meer een app om te navigeren. De focus wordt met de laatste updates steeds meer verlegd naar het ontdekken van restaurants, supermarkten, attracties enzovoort. De reis er naartoe is ondergeschikt geworden.
Targeted advertising?
Pichai legt in zijn antwoord de nadruk op feedback en waarde. Feedback wordt in Maps door gebruikers gegeven in de vorm van reviews en een aantal sterren. Waarschijnlijk is het straks voor bedrijven ook mogelijk om op de een of andere manier hier aan deel te nemen, mogelijk in de vorm van advertentieruimte die past bij de zoekopdrachten van gebruikers. Google zal de gebruiker zeker niet spammen met advertenties maar eerder kiezen voor op de gebruiker afgestemde reclameboodschappen of kortingsbonnen. Dit wordt ook wel targeted advertising genoemd, een manier van adverteren waarbij je een relevanter doelpubliek bereikt.
Overigens heeft Google al ‘promoted pins’, oftewel gesponsorde pins aan Google Maps toegevoegd. Deze worden getoond als je een zoekopdracht hebt ingevoegd in Maps en laten bijvoorbeeld winkels, maar ook restaurantjes en bistro’s zien. Ook kun je denken aan interessante plaatsen, zoals een benzinestation, waarbij gebruik wordt gemaakt van paarskleurige pinnetjes die je op de kaart zult zien. Als je hierop klikt krijg je meer informatie over desbetreffende locatie te zien.
Google heeft met Maps een lange-termijn-doel en zal zeker niet een overhaaste stap maken en de app bombarderen met reclame. Pas wanneer het bedrijf denkt dat het moment daar is, zal de overstap gemaakt worden. Hiervoor zal eerst veel getest worden. Insiders denken wel dat Maps in de toekomst een van de grootste inkomstenbronnen zal worden voor Google. De tijd zal het leren.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Men vergeet in dit artikel te schrijven over het huidige licentie model van Google Maps . Ik kan android world daarbij helpen.
Gr
Jeffrey Benning
Location Consultant Google Maps Nederland
Stel je koopt een Audi met Android auto voor 45000 € krijg je dan ook advertenties op je navigatie?
Ik zou dan voor geen goud Android auto nemen.
Gebruik nog steeds waze met veel plezier
Het zal me niet verbazen als over een paar jaar de navigatiestem van maps tijdens de rit ook plots ‘advies’ geeft om dr afslag te nemen voor een broodje bij de adverreerder.
Gebruik altijd mijn ingebouwde navigatie dus Google maps moet met auto fabrikanten werken anders krijgen ze het wel heel moeilijk
Prima. Geen probleem mee. Als ze nu alleen eens vaart gaan maken met die snelheids-aanduidingen, zoals we dat in Waze al honderd jaar wel al heel duidelijk hebben.
Ik gebruik Google Maps dagelijks, en hoewel ik vaak wat anders probeer, kom ik toch altijd weer terug bij Maps.
Iedereen zit ook te klagen over de ‘privacy’ als je google.nl gebruikt om te zoeken… Toch gebruikt iedereen het. 🙂
Dit lijkt me een mooi moment om eens te kijken naar een alternatieve maps waarop je kan zoeken zonder dat het resultaat wordt beïnvloed door gesponsorde advertenties. Tot nu toe ken ik eigenlijk alleen MapsWithMe als enigszins redelijk alternatief.
Wie kent er nog een ander alternatief?
Ik zit nog steeds te wachten op gesponsorde route navigatie. Dan kan McDonald’s, tegen betaling, de route altijd langs hun drive in restaurants laten lopen.