Tijd voor een volledig nieuwe versie
De NS Reisplanner Xtra-app is een van de populairste Nederlandse applicaties. De app is alleen al op Android meer dan 1 miljoen keer gedownload en de app wordt regelmatig voorzien van updates. De afgelopen jaren waren dat steeds veranderingen in design en nieuwe mogelijkheden die toegevoegd werden aan de bestaande app. Voor de NS werd het dan ook tijd om de app opnieuw op te bouwen en daarbij gebruik te maken van nieuwere technieken, om zo weer verder te bouwen op een modernere, slankere basis.
Bij het M-lab, het NS-onderdeel dat werkt aan de mobiele apps van de Nederlandse Spoorwegen, spraken we met het ontwikkelingsteam dat onder andere aan de volledig vernieuwde NS Reisplanner Xtra-app voor Android heeft gewerkt. Het team sprak de ambitie uit om van de vernieuwde Reisplanner Xtra-app de beste reis-app voor het openbaar vervoer, niet alleen voor de trein, te maken.
NS Reisplanner Xtra 5.0 wordt persoonlijker
Wanneer je veel gebruik maakt van de Reisplanner Xtra-app, zul je direct bij het opstarten van de nieuwe applicatie verschillen opmerken. Zo is het zogenaamde ‘hamburgermenu’, het zijmenu dat kan worden geopend via het icoontje met de drie horizontale strepen, verdwenen. Het menu wordt vervangen door een knoppenbalk onderaan het scherm. Dit maakt niet alleen het gebruik op smartphones met grotere schermen prettiger, ook zorgt het ervoor dat functies beter te ontdekken zijn voor de gebruikers, in plaats van wanneer deze weggestopt zijn in een zijmenu.
We hebben de afgelopen weken gezien dat andere Nederlandse apps, zoals de apps van de NOS en NU, ook de keuze voor een menu aan de onderkant gemaakt hebben. In het menu aan de onderzijde zijn de belangrijkste schermen van de app snel te openen: het begin/plan-scherm, stationsinformatie, ‘Mijn reizen’ en storingen. Daarnaast is nog een ‘Meer’-knop met beter bereikbaar menu aan de rechterkant, waarin minder vaak gebruikte mogelijkheden te vinden zijn.
Storingen zijn ook onderdeel van de nieuwe knoppenbalk onderaan het scherm en door deze positie is het sneller duidelijker wanneer er problemen op het spoor zijn. Door een ronde ‘badge’ met daarin het aantal verstoren boven het icoontje weer te geven, is sneller duidelijk dat er iets aan de hand is. Op het storingenscherm is daarnaast te zien welke actuele verstoringen er zijn, welke werkzaamheden gepland zijn en kun je op een kaart kijken welke verstoringen gaande en gepland zijn. Hierbij kun je door een tijdlijn van geplande werkzaamheden bladeren.
Het beginscherm heeft ook een nieuwe toevoeging gekregen in de vorm van widgets. Zo kun je er voor zorgen dat er altijd voor jou relevante informatie op het beginscherm van de app te zien is. Er zijn nu vier types widgets, één die het weerbericht op jouw locatie laat zien, een die vertrektijden van een door jou gekozen bushalte toont, een widget met reisinformatie voor jouw traject en de mogelijkheid om direct een reisadvies naar jouw thuis- of werklocatie te krijgen.
Busradar, seintjes en stationsinformatie
De ambitie is dus de beste reis-app voor openbaar vervoer te worden en dit zien we in Reisplanner Xtra 5.0 onder andere terug in de verbeterde reisinformatie voor het reizen per bus. In 2015 introduceerde de NS de treinradar, met daarop de actuele locatie van treinen in heel Nederland. Bij de vernieuwde Reisplanner Xtra-app zien we de real-time locatie van bussen op de kaart. Wanneer je reisinformatie voor het reizen met de bus laadt, zie je live op de kaart waar de bus zich op dat moment bevindt en weet je meteen of je moet doorrennen naar de halte of niet.
Het bieden van persoonlijkere informatie is een van de speerpunten van de vernieuwde applicatie. Dat zien we bijvoorbeeld terug bij ‘seintjes’ voor jouw trajecten. Wanneer je bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks een vast traject reist, zul je vermoedelijk geïnteresseerd zijn in informatie over verstoringen op jouw traject. Door vaste trajecten in te stellen, krijg je een notificatie wanneer er wijzigingen of verstoringen zijn. Daarbij kun je instellen dat je alleen op bepaalde dagen op de hoogte wilt worden gehouden en bijvoorbeeld alleen wanneer de vertraging minimaal 15 minuten is. Ook krijg je alleen meldingen wanneer er storingen zijn op de tijden die je zelf ingesteld hebt, bijvoorbeeld ’s ochtends tussen 7:00 en 8:00 voor de heenreis en tussen 17:00 en 18:00 uur voor de terugreis.
De Reisplanner-app maakt gebruik van je locatie om automatisch informatie te bieden over het station waarop je je begeeft. Als je op een station bent, krijg je een stukje van een blauwe ‘kaart’ te zien, die wanneer deze uitgeschoven is, alle stationsvoorzieningen vermeldt.
NS Reisplanner Xtra 5.0 downloaden
Met Reisplanner Xtra 5.0 maakt de NS zijn populaire app weer een stuk completer. We weten dat er in de nabije toekomst nog interessante nieuwe mogelijkheden op het program staan en deze worden mede mogelijk gemaakt door de vernieuwde kern van deze nieuwe app.
De nieuwste versie van NS Reisplanner Xtra wordt vanaf vandaag uitgerold. In eerste instantie wordt de applicatie voor een kleine groep gebruikers beschikbaar gemaakt. Wanneer er geen grote problemen optreden zal de vernieuwde app in de loop van de week beschikbaar gemaakt worden voor alle gebruikers.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Lijkt een hele mooie app maar het is wel jammer dat men vanuit het buitenland als toerist geen voordelige tickets kan aanschaffen en bij akties via spoordeelwinkel uitgesloten is omdat alleen iDEAL als betaalmethode aanvaard wordt. In België kan iedereen voor 76 euro een 10 ritten kaart voor op de trein kopen en daarmee kun je 5 retourtjes doen binnen heel België wat uitermate goedkoop is als je weet dat je met zijn twee voor een retourtje Tilburg – Den Haag meer dan 80 euro kwijt bent.