Motorsport Manager 3
Ik ben al jaren fan van de gamereeks Motorsport Manager, omdat het spel een geweldig concept heeft. Je bent niet zomaar de rijder van een raceteam, je staat in één keer aan het hoofd. Jij bent de vrouw of man die het geld op tafel legt en een raceteam naar de overwinning of het faillissement leidt.
Deze zomer verscheen het derde spel uit de reeks Motorsport Manager 3 (MM3), en toen de Play Store tijdens Black Friday het spel aanbood voor slechts 99 eurocent in plaats van 4,49 euro, was ik meteen verkocht. Ik was erg benieuwd om uit te vissen of het spel de kwaliteiten van zijn voorgangers evenaart. Warm je banden alvast maar op voor deze review met onderstaande trailer van het spel.
Het is echt menens
Als je het spel opstart begin je gelijk met de kopman van je team team te personaliseren. Je geeft hem of haar een naam, en natuurlijk een grappige haarsnit. Vervolgens kies je de naam van je team en de kleuren van wagens. Er zijn verrassend veel personalisatiemogelijkheden, en dat is een leuke manier om alles meteen een beetje meer van jezelf te maken.
Ik heb Dim proberen te maken in het spel als ’team principal’ van AW Racing, is me aardig gelukt!
Zodra ik in het hoofdmenu terecht kwam, werd me meteen duidelijk dat het echt menens is met het spel. In de vorige edities kon je uit een beperkte selectie van rijders kiezen die voor je team kan laten werken, en je kon je wagen eenvoudigweg upgraden, maar nu zijn alle mogelijkheden verviervoudigd, en neemt het spel zichzelf een stuk serieuzer, in de goede zin weliswaar.
Het beginscherm van het spel dient als een soort van hoofdkwartier vanwaar je toegang krijgt tot alle takken van de organisatie. Je hebt de rijders, de garage waar je aan de wagens werkt, het technisch personeel, de jongerenafdeling, talentenscout, tekentafel voor onderdelen en upgrades aan het hoofdkwartier, je netwerk van leveranciers, de sponsors en het scorebord met race-uitslagen en de kalender met wedstrijden. Van hieruit heb je alles binnen handbereik om je team naar succes te leiden.
Onze AW Racing auto, met de juiste kleuren
Hoe wil je het spel spelen?
Je kan voor het eerst kiezen tussen verschillende klassen in autosport. Wil je hybridewagens, wagens als in de Formule 1 of sportwagens? Ik koos natuurlijk in een keer voor de meest decadente discipline en ben begonnen met Formule 1, of toch tenminste de lagere disciplines ervan, sorry ik ben geen autosport expert. Je begint het spel met twee matige rijders, en een stel monteurs die wel stagiairs lijken. Sorry Stijn, jij bent wel top hoor.
Je kan je op verschillende manieren naar de top werken. Je hebt een stevige portefeuille en het is volledig aan jou om die te besteden, al geeft het spel soms wel tips – tenzij je de tutorial uitzet – en dat is maar goed ook. Je kan bijvoorbeeld een van je rijders ontslaan en een betere aannemen, je kan volop in onderdelen voor je wagen investeren of juist het geld in research and development (R&D) stoppen. Natuurlijk is er ook voor altijd een soort van gulden middenweg en ik kan je aanraden om voor die weg te kiezen.
Het hoofdscherm van het spel met alle keuzemogelijkheden. Als je naar benden scrolt is er nog meer
Niet alles is met geld te koop
Al zal je al gauw opmerken dat niet alles kan worden opgelost met geld in MM3, want het spel introduceert een nieuw mechanisme genaamd invloed. Op die manier voorkomt het spel dat je volledig onrealistische dingen gaat doen.
Stel je hebt een beginnend team en besluit al je geld op te potten en richting een steengoede rijder te gooien, zelfs dan nog zal je hem niet kunnen overtuigen, omdat je onvoldoende invloedspunten hebt. Invloed krijg je door prestaties en door de juiste sponsors aan te trekken. Zelfs al ben je schatrijk, dan nog zal Max Verstappen nooit tekenen voor een Go-kart team dat door de bakker om de hoek wordt gesponsord.
Geld beheren
Het is dus zaak om je geld slim te beheren en voor zaken te gebruiken die wel de moeite zijn, en dat is een kwestie van harde keuzes maken. Je kan onderdelen zelf bouwen of je kan ze rechtstreeks kopen. Bouwen is stukken goedkoper, maar neemt meer tijd in beslag en je bent beperkt door de kwaliteiten van je technisch personeel en investeringen in R&D. Je kan telkens zien hoe goed elk onderdeel van je wagen is in vergelijking met de concurrentie.
Mijn monteurs konden zelf nog geen verbeterde achterste vleugel ontwikkelen
Je wagen bouwen is één zaak, maar daarnaast krijg je ook de melding dat je toch wel echt eens moet investeren in de jeugdafdeling, of dat je ook alvast geld opzij moet zetten voor de wagen voor volgend seizoen. Is het huidig seizoen al verloren, doe dan vooral het tweede. Ook wil ik nog even zeggen dat die jeugdafdeling – een pittige investering nochtans – echt wel de moeite waard is. Bij mij kwam zowat de nieuwe Lewis Hamilton uit de bus, en nam ik ineens een voorsprong op het vlak van rijders.
Even wat geld er tegenaan gooien om die achterste vleugel eindelijk te kunnen verbeteren
Racen is ook niet alles
Valt het je op dat we ondertussen 800 woorden in het artikel zijn, en dat ik nu pas spreek over racen? Dat is geen toeval. Hoewel de Play Store dit spel onder de categorie racen plaatst, is het toch wel echt een simulatiespel in de eerste plaats, en racen is één onderdeel van het leiden van een raceteam. Een essentieel onderdeel als je hogerop wil klimmen naar de top, maar het is ook niet alles.
Heb je in de Formule 1 ooit een gekeken naar de teams die doorgaans laatste zijn? Vroeger, toen ik nog meer Formule 1 keek, was het een team als Force India of Torro Rosso, het B-team van Red Bull Racing. Ook zij rijden elk jaar weer vrolijk rond op de racebaan zonder wedstrijden te winnen, omdat er meer komt bij kijken dan winnen alleen. Geld stroomt even goed binnen door een goed team-imago te creëren door de juiste, populaire rijders te kiezen of goede sponsors aan te trekken.
Je kan ook onderdelen kopen in plaats van bouwen, maar dat is echt peperduur
Sterker nog, ik merkte dat het vrijwel onmogelijk is om elk seizoen naar een hogere competitie te gaan, omdat zelfs met het prijzengeld van je overwinningen, niet in een keer voldoende hebt om mee te doen met de grote jongens uit de nieuwe competitie. Wees daar dus op voorbereid met MM3. Als je net hogerop bent geklommen, moet je vooral met het volgende seizoen in het hoofd zitten, en niet met het huidige. Hoe ga je geld verzamelen om volgend seizoen een goede auto en rijders te hebben die mee kunnen met de top?
Beloftes voor elke race
Voor aanvang van elke race maak je een belofte aan je sponsor. Afhankelijk van het resultaat dat je voor ogen hebt, krijg je een bepaald bedrag. Als je voor de eerste plaats gaat, dan krijg je het meeste betaald. Als je dat niet kan verwezenlijken, dan ben je de pineut en kan je naar het geld fluiten. Een race begint eerste met een kwalificatie alvorens de uiteindelijke grand prix begint.
Tijdens de race draait alles om strategie. Jij bent niet de persoon die het bochtenwerk doet, maar wel degene die alles vanaf de zijlijn bepaalt. De strategie is tegelijk complexer en eenvoudiger geworden in vergelijking met Motorsport Manager 2 (MM2). Je hebt de weersomstandigheden en bijhorende banden voor elke situatie. Het rekening houden met de weersomstandigheden en het omwisselen van de banden is een stuk complexer geworden. Uit het niets kan je verrast worden door een regenbui en de kunstmatige intelligentie (AI) van het spel is er dan als de kippen bij al je tegenstanders naar regenbanden te wisselen. Je wordt ook veel harder afgestraft als je niet de optimale banden gebruikt. Met de foute banden lijkt het alsof je met een Volkswagen Golf achter een Lamborghini aangaat.
Condor Telecoms is al tevreden met een vierde plaats
Racestrategie
Wat het verslijten van je banden betreft is het weer omgekeerd. In MM2 leek het alsof je banden plots vierkant van vorm in plaats van rond waren van zodra ze begonnen te verslijten. In MM3 ben ik meermaals verloren door een bandenwissel een paar rondes voor het einde terwijl de concurrentie probleemloos nog een paar ronden tot het einde rijdt al knarsend op het metaal van de banden waarbij er van rubber geen sprake meer is. Dergelijke situatie zijn moeilijk om in te schatten in het begin, zeker als je MM2 gewend bent.
Wat wel eenvoudiger is geworden is het afstellen van de motor. In MM2 moest je voor aanvang van de race bij elk circuit inschatten of je je auto bijvoorbeeld voor bochten of rechte stukken wil optimaliseren. Dat werkte heel leuk, want als je pakweg voor de lange rechte stukken koos, zag je je rijder achterop raken in de gedeelte met veel bochten, en plots uitblinken op de lange rechte lijn voor de finish. Dat mechanisme is nu verdwenen. Ook brandstofbeheer is veel minder een zorg geworden en dat is positief. Elke auto heeft voldoende brandstof om de race uit te rijden, dus zonder brandstof vallen, gebeurt niet zomaar.
Even een weerman betalen, mij gaan ze niet meer beetnemen
Internationale competities
Ten slotte zijn er naast gewone competitiewedstrijden zijn er ook internationale wedstrijden. Je wordt elk jaar gekozen als coach van jouw land om het te vertegenwoordigen in een internationale wedstrijd naar keuze los van de competitie waar je aan deelneemt. Elke grand prix heeft zijn eigen prijzenpot en moeilijkheidsgraad.
Ik merkte dat over het algemeen ook de zogezegd eenvoudigere wedstrijden met een lagere moeilijkheidsgraad best pittig waren in het begin. Je krijgt namelijk met andere spelregels te maken zoals hybridemotors, ERS-systemen die een boost geven of een eliminatiesysteem waarbij in elke ronde de laatste in de ranking gediskwalificeerd is. Ik merkte dat het daarom interessant is om meteen met de moeilijkste wedstrijden aan de slag te gaan. Je zal waarschijnlijk niet winnen, maar je gaat bij deze wedstrijden hoe dan ook met een royale vergoeding naar huis.
Je hebt naast het gewone klassement ook de constructeursranking waarmee je ook veel verdient
Conclusie
Motorsport Manager is een heerlijke simulatiegame die het thema autosport aan een bredere groep spelers op een boeiende manier kan presenteren. Je hoeft echt niet de grootste fanaat van racewagens te zijn om plezier te kunnen beleven aan het spel. Verder is de game veel uitgebreider dan zijn voorganger, maar de tutorials leren je ook hoe alle systemen precies werken. Het resultaat is dat je veel langer zoet bent met MM3 in vergelijking met zijn voorgangers en in mijn ogen is het spel nog stukken beter geworden dan MM2.
Een ander voordeel van die extra uitbreidingsopties is dat het spel je echt het gevoel geeft dat jij de touwtjes in handen hebt. Jouw combinatie van beslissingen die je in het spel neemt, is hoe dan ook verschillend van die van alle andere spelers. Dat maakt de beleving persoonlijker en daarmee interessant. Het enige nadeel dat ik opmerkte is dat de juiste strategie en keuze bij races soms moeilijk in te schatten zijn, en oh wat was het frustrerend om je tegenstanders bijna letterlijk over de finish-lijn te zien rijden met vonken die wegspringen waar het metaal van hun rubberloze banden over het asfalt schraapt.
Die Grand Prix-overwinning is alweer binnen
MM3 kost 4,49 euro in de Google Play Store en het spel is die prijs in mijn ogen absoluut waard. Voor de volledigheid, het spel bevat wel microtransacties, maar de implementatie ervan is niet vervelend zoals bij sommige andere games. Er zijn geen vervelende banners of pop-up-meldingen, alleen een kleine ‘Store’-knop in je hoofdkwartier. Microtransacties in het spel dienen eigenlijk alleen om vals te spelen. Je kan echt geld betalen om plots een storting van virtueel geld te krijgen waardoor het spel een stukje eenvoudiger wordt. Maar, zoals eerder gezegd, met geld koop je ook niet alles, dus ook aan die extra voordelen zijn limieten gekoppeld.
Je kan MM3 via onderstaande knop downloaden. Laat ons weten wat je van het spel vindt.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Onderaan het artikel staat dat MM3 gratis is, maar als ik naar de Play store ga kost het €4,49 net als MM2. Typefout?