Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

Mario Kart Tour review: racen met een Tesla op autopilot

Sebastien Marien
Sebastien Marien
9 oktober 2019, 19:05
9 min leestijd
Mario Kart Tour review: racen met een Tesla op autopilot

Lees verder na de advertentie.

Mario Kart Tour

De Mario Kart-reeks is haast legendarisch en ze veroverde sinds 1992 verschillende consoles en handheld-apparaten van Nintendo. Het is daarom ook logisch dat er belangstelling ontstaat wanneer de reeks zijn opwachting maakt naar de Google Play Store. Mario Kart Tour bevat alle bekende Nintendo-personages en neemt ook een aantal circuit over die je misschien nog wel kent van andere games.

Daarnaast zijn er in Tour ook nieuwe karts, personages, en parcours die gebaseerd zijn op bekende wereldsteden. Net als in de Mario Kart-spellen speel je Mario Kart Tour alleen tegen computergestuurde tegenstanders, of je samen met je vrienden. 

Na onder meer Animal Crossing en Pokémon komt ook Nintendo’s Mario Kart naar de Play Store

Besturing: Autopilot activated

Om op telefoons te werken heeft Nintendo de besturing van het spel aangepast. Karts rijden automatisch voorwaarts en de game werkt volledig door met je vinger op het scherm te vegen om de richting te bepalen.  Virtuele joysticks, die we kennen uit andere racespellen, zijn dus niet van de partij. Standaard gebruikt het spel daarvoor zijn ‘Smart Steering’-functie, en je ziet daarbij een grote pijl die het wat gemakkelijker maakt.

Smart Steering kan je het beste vergelijken met de autopilot-functie die een Tesla helpt om zonder enig werk van de bestuurder netjes op een rijstrook te blijven rijden. Zelfs als je ervoor kiest om helemaal niets te doen, dan blijven Mario en zijn vrienden netjes het parcours volgen, waardoor je nooit uit een bocht vliegt en naast het parcours beland. Je hoort het al. Het gekke mannetje dat doorgaans op een wolk rondvliegt en met zijn vishengel jou voor de dertigste keer van de afrond redt en weer op de Rainbow Road-sleept, kan wel met pensioen. Zijn diensten zijn niet langer gewenst. 

Het probleem met Mario Kart Tour

In Mario Kart Tour kan je nog tweede worden, ook al stuur je niet en gebruik je geen aanvallen.

De game wordt vreemd genoeg ook verticaal gespeeld, wat voor mij erg vreemd aanvoelt voor een racespel. Nintendo koos vermoedelijk ook voor die verticale weergave, om zo de besturing met één hand gemakkelijker te maken. toch had ik liever gezien dat de ontwikkelaar spelers de keuze laat, zoals dat bijvoorbeeld gebeurt bij The Elder Scrolls: Blades. Bij die game van Bethesda hoef je enkel maar je telefoon te kantelen om de weergave aan te passen. 

Alles op een presenteerblaadje

De werking van het racen zelf is in Mario Kart Tour verder ook aangepast. Karts hebben niet langer verschillende onderdelen met eigen statistieken die onder andere de snelheid en acceleratie beïnvloeden. Dit keer heeft elk afzonderlijk parcours een aantal rijders, karts en gliders die een voordeel opleveren. Zo krijgt Mario op het Mario Circuit telkens drie voorwerpen uit één doos. Ook de gewichtsklassen voor de personages spelen geen rol meer.

Mario geeft je de meeste aanvallen, de keuze is snel gemaakt

Je kiest dus niet langer een kart of personage omdat die combinatie voor jou het beste werkt, maar je kiest bij elk parcours gewoon de sterkste combinatie uit de lijst met karts en personages die je al ontgrendeld hebt. Het spel geeft je ook geen enkele reden om dat niet te doen. Ik vind het erg jammer dat de game je zomaar op een presenteerblaadje geeft welke combinaties het sterkste zijn, want het had juist een leuk idee kunnen zijn als je het zelf kon ontdekken door dingen uit te proberen. Dat maakt racen weer een stuk uitdagender, en zo ga je echt nadenken over welke personages en karts bij welk thema van circuit kunnen passen.

Speciale aanvallen

Elk personage heeft dit keer ook een speciale aanval. Donkey Kong kreeg extra grote bananen, Bowser grotere schilden om te gooien en Koopa krijgt drie schilden in plaats van één. Deze mechaniek is een erg interessante toevoeging, maar het voelt niet aan alsof de ontwikkelaars echt moeite hebben gedaan om alle aanvallen te balanceren, en dat is bijzonder jammer. Baby Daisy kan bijvoorbeeld in een bubbel rondvliegen en half het circuit overslaan recht naar de finishlijn. Grappig, dat wel, maar het is gewoon niet helemaal zoals we Mario Kart kennen.

Zowat alle bekende personages zijn van de partij, en ze hebben speciale, ‘overpowered’-krachten

Voortgangssysteem

Het spel bevat zoals we gewend zijn geen verhaallijn, maar het doel is om alle personages, karts en wedstrijden vrij te spelen. Tour volgt daarvoor het bekende systeem van ‘cups’. Je rijdt telkens vier wedstrijden, en als je die alle vier met succes beëindigd dan krijg je de overwinning. Anders dan bij de andere spellen gaat het dit keer niet om het verzamelen van overwinningen, want dat is bijzaak. De bedoeling is dat je voldoende punten verzamelt tijdens een race die worden omgezet in een aantal van één tot vijf sterren per race. Met meer sterren kan je sneller de volgende cup vrijspelen.

Die punten verzamel je door aanvallen en kunstjes uit te voeren gedurende de race. Denk aan: driften door de bochten, een ‘Rocket Start’ maken waarbij je een boost krijgt bij het vertrekken, je tegenstanders raken met groene en rode schildjes en kunstjes maken in de lucht tijdens een sprong. Al deze eigenschappen, bepalen, samen met de plaats waar je eindigt op het einde van de race, het aantal sterren. 

Ook karts hebben speciale krachten.

Mario Kart voor Dummy’s

Dat klinkt als een slim beloningssysteem waarbij de betere spelers die zich met driften en allerlei lastige kunstjes bezighouden extra beloond worden, maar het tegenovergestelde is waar. Een Rocket Start vraagt niet langer een perfecte timing meer om uit te voeren, want je zet je vinger op een willekeurige moment even op het scherm en je scheert weg met een boost. Daarnaast gebeuren jump-boosts – ofwel de kunstjes die je in de lucht uitvoert – gewoon automatisch, terwijl je vroeger op een knopje moest drukken op precies de juiste moment. Als het dan toch automatisch gebeurt bij iedere speler, dan kan je de functie net zo goed uit het spel halen.

Kunstjes in de lucht uitvoeren is plots een koud kunstje

Alles, maar dan ook alles, werd in Mario Kart Tour precies gemaakt om de speler het zo gemakkelijk mogelijk te maken. Stel je rijdt net achter je tegenstander en die grijpt een doos met een item zo voor je weg, dan moest je het in alle andere games even zonder aanval stellen. In Mario Kart Tour verschijnt er in een fractie een nieuwe doos.

Het gaat zelfs zo ver dat de game je automatisch je aanval laat gebruiken zodra je een nieuwe doos grijpt. In de andere games kreeg je in dat geval geen nieuw voorwerp, en dat is ook prima, want een verstandige speler kan er dan voor kiezen om een item  te behouden en het op de juiste moment strategisch in te zetten. Het lijkt soms wel alsof je speciale variant zoals een Mario Kart voor Dummy’s speelt.

Driften

Er is beterschap wat driften betreft. Gelukkig blijven de drie verschillende soorten drifts behouden afhankelijk van hoe lang je drift. Nintendo laat je voortaan automatisch driften als je scherp door een bocht scheurt, en door op het scherm te tikken krijg je dan je boost. Die mechaniek is goed bedacht, omdat ze nog steeds een zekere handigheid vraagt. Het is zowat de enige, typische Mario Kart-mechaniek die op een succesvolle manier werd omgezet naar het touchscreen van je telefoon.

Het derde en krachtigste niveau van driften

Microtransacties

Mario Kart Tour bevat microtransacties, maar gelukkig is de gevreesde energiemeter die het aantal wedstrijden per dag beperkt, achterwege gebleven. In ruil krijg je wel een slotmachine waarbij je willekeurige personages en karts kan ontgrendelen door ze uit een pijp te laten springen. Dat kan met virtuele munten die je automatisch spaart, maar die je ook met echt geld kan verkrijgen. 

Verder is er ook een Gold Pass-abonnement voor wie maandelijks 4,26 euro betaalt. Hierachter zit een belangrijke functie voor de Mario Kart-veteranen verstopt, namelijk: 200 cc-racen. Dat zijn de snelste en daarmee moeilijkste racevorm uit de Mario Kart-games. Je kan verder ook speciale edities van personages en karts krijgen die speciale krachten bevatten en je dus een extra voordeel geven in het spel. Zo’n fenomeen staat in de gaming-gemeenschap bekend als ‘pay-to-win’. Als jij betaalt voor Mario Kart Tour dan heb jij een rechtstreeks voordeel als je samen met vrienden racet die niet betalen voor het spel.

Mario wil jouw geld, maandelijks.

Fijne Mario kart-sfeer

Positief aan Mario Kart Tour is het ontwerp van de circuits, want die zien er gelikt uit. Het spel weet ook met zijn muziek en grafische stijl prima de bekende sfeer van de Mario Kart-spellen aan te wakkeren. Het is ook goed om te zien dat circuits nog steeds geheime wegen bevatten die je zo een voordeel kunnen opleveren ten opzichte van je tegenstander.

Het enige verschil is dat circuits korter zijn en dat je per race slechts twee rondes rijdt. Je krijgt dus telkens heel korte spelletjes die helemaal op maat zijn voor een gratis spel. Nintendo wil namelijk niet dat je geniet van lange, uitdagende races, maar wel dat je zo snel mogelijk weer richting de slotmachine kan lopen.

Er is nu ook een Mario met hoedje onder de speelbare personages

Conclusie

De ontwikkelaars van Mario Kart Tour hebben nooit de intentie gehad om de best mogelijke mobiele Mario Kart-ervaring te ontwikkelen. Het lijkt eerder alsof ze de opdracht hebben gekregen om een game maken die zo eenvoudig mogelijk en hapklaar is voor de mobiele spelers. Het verticale racen voelt onnatuurlijk aan, alle mechanieken doen denken aan autopilot op een Tesla, de game bevat een slotmachine en wie een maandelijks bedrag betaalt kan sterkere personages ontgrendelen.

Mario Kart Tour is dus een pijnlijke ervaring voor wie bedreven was in de oude Mario Kart-games, maar ook nieuwe spelers zouden de game al snel als saai en te weinig uitdagend kunnen beschouwen. Mario Kart Tour lijkt dan ook het meeste geschikt voor jonge kinderen, voor wie alles gemakkelijk moet gaan. Als een spel even te moeilijk is, zullen zij namelijk al gauw geneigd zijn om een ander spel starten. Dat wil Nintendo – met het oog op zijn verdienmodel – bij deze Mario Kart-game duidelijk vermijden..

Eerst, wat een verrassing

Veel liever zou ik een betalende Mario Kart-titel zien die voor 15 of 20 euro een echte Mario Kart-ervaring in een mobiel jasje stopt. Dan denk ik aan een game met virtuele knoppen, ondersteuning voor controllers en dezelfde uitdagende mechanieken die we gewend zijn uit de originele games.

Helaas vormen dergelijke premium-spellen nog steeds een kleine minderheid wat betreft het aanbod in de Google Play Store. Zolang mobiele gamers volop geld spenderen aan dure microtransacties zullen ontwikkelaars geen reden vinden om hun verdienmodel aan te passen en voor kwaliteit te kiezen. We laten Mario en zijn Tesla dus liever links liggen. 

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

6

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

13 oktober 2019, 18:45

Nintendo zou zich moeten schamen … Belachelijke hoeveelheid micro transacties. En als je denkt dat je online aan het racen bent tegen anderen, dus niet. Meteen weer van mijn telefoon gegooid.

11 oktober 2019, 16:18

Hoe verder je komt hoe lastiger, al is het alleen omdat je dan meer punten moet halen voor 5 sterren. Verder is het wel heel erg automatisch allemaal. Ook race je niet live tegen andere tegenstanders, dat is nog wel de grootste gemiste kans.

10 oktober 2019, 18:52

Apple is het kwijt

Nintendo is het kwijt

New World Order!

10 oktober 2019, 18:13

Waarom word hier zo gehaat op verticale gameplay. Ik vind dat juist wel wat hebben

10 oktober 2019, 0:32

In de eerste instantie was ik enthousiast. Ik win echter alle races vrij makkelijk.
Ben er na een week al helemaal op uitgekeken. De kinderen die helemaal gek waren van Mario Kart op de Wii en de 2ds winnen ook alle races en die zijn 6 en 8. Die spelen het ook al niet meer.
Een van de meest verwachte games van de laatste jaren maar helaas straalt het winstbejag eraf.
Wat een misser
En inderdaad. Verticaal spelen? VVGS?

9 oktober 2019, 21:31

De besturing is vreselijk, het zit vol met IAP en portrait mode ?

Instaleer gewoon dolphin emulator en download de GameCube rom van Mario Kart ?