Teruggave na 48 uur verandert

Lees verder na de advertentie.
Om je geld terug te vragen voor een aangeschafte app, game of in-app-aankoop, dien je een formulier in te vullen. Daarbij geef je een reden op en deze kan variëren van ‘een familielid heeft de aankoop gedaan zonder toestemming’ tot ‘de aankoop is defect’. Ondanks dat je nog een verklaring moet geven, lijkt de afhandeling daarna wel automatisch te gebeuren en je hebt het geld dan ook over het algemeen snel terug.
Momenteel is het zo dat ontwikkelaars hierdoor niet in hun portemonnee geraakt worden. Teruggaven binnen 48 uur gaan wel van hun rekening af, maar na deze 48 uur worden de kosten door Google gedragen. Dit beleid gaat echter veranderen en binnenkort zullen ontwikkelaars gekort worden op hun inkomsten wanneer gebruikers binnen 48 uur een teruggave ontvangen. Het lijkt er niet op dat ontwikkelaars die bijvoorbeeld geen nieuwe inkomsten hebben het geld ook terug moeten gaan betalen.
Het is nog niet duidelijk of Google daarbij ook strenger gaat kijken naar de redenen die gebruikers opgeven om een teruggave te krijgen. Daarnaast is niet duidelijk hoe lang een ontwikkelaar een app van updates moet blijven voorzien: daar is geen richtlijn voor. Als een app na bijvoorbeeld vijf jaar niet meer werkt, is het momenteel nog mogelijk een teruggave aan te vragen.
Gaatjes dichten
Google biedt ontwikkelaars wel een nieuwe functie om te controleren of gebruikers voor bepaalde aankopen hun geld teruggevraagd hebben. Daardoor wordt het misbruiken van de terugvraagfunctie lastiger. De veranderingen gaan niet direct in, maar zullen volgens Google de komende maanden worden doorgevoerd.
Bron: 9to5Google
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik dacht dat teruggave nog steeds alleen binnen 2 uur kon (eerder zelfs 15 minuten ofzo). Geld dat voor alle apps dat het meer dan 48 uur kan?
Logisch toch? Waarom zou Google voor de kosten opdraaien van de ontwikkelaars.