Populaire gerechten
Sommige menukaarten in restaurants zijn zo uitgebreid dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Bij Chinese restaurants zijn de geplastificeerde boekwerken vaak genummerd en bij de lokale shoarmatent is er ook een weldaad aan gerechten. Om deze keuzestress tegen te gaan, wil Google met Maps een handje helpen.
Als je van plan bent om een restaurant te gaan bezoeken, kun je in Maps al van tevoren de foto’s (van gerechten), reviews en het aantal sterren ervan bekijken en onlangs werd daar ook nog een tabblad met verschillende gerechten op de menukaart aan toegevoegd. Nu komen daar de populaire gerechten tussen te staan.
Tik op de afbeelding om het gif’je te openen
Deze populaire gerechten zijn bij het restaurant te zien in het ‘Menu’-tabblad. De getoonde foto’s worden via machinelearning verzameld. Een algoritme koppelt namelijk de namen van het gerecht die gebruikers hebben toegevoegd aan relevante foto’s en recensies. Op deze manier kan het algoritme bepalen welke gerechten het populairst zijn in dat restaurant en kun je dus kiezen om dit veel gegeten gerecht te bestellen.
Gerechten delen
Net als bij het tonen van de maximumsnelheid maakt Google ook hier gebruik van crowdsourcing. Google hoopt namelijk dat zoveel mogelijk Maps-gebruikers hun foto’s van gerechten uploaden en voorzien van een naam. Op deze manier wordt de informatie steeds nauwkeuriger alhoewel dat in het geval van een gerecht nog wel eens kan veranderen in een restaurant. Google roept in ieder geval op om foto’s van de gerechten te nemen, nog voordat je het hebt opgegeten.
Op deze manier wil Google van Maps een behulpzame assistent tijdens het reizen, dineren en ontdekken van een nieuwe stad. Deze functie wordt vanaf vandaag voor Android uitgerold. iOS-gebruikers moeten nog even een paar maanden zelf beslissen wat ze gaan bestellen in een restaurant.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Dat vind ik nou een nuttige uitbreiding, als het inderdaad maar wel foto’s van gasten zijn en niet van het restaurant zelf. Van het restaurant zelf is het vaak een “artist impression” en van de gasten wat je daadwerkelijk voor je neus krijgt.
Vaak een wereld van verschil.