De Formule 1-fans onder ons hadden het misschien al gezien. Op de McLaren, één van de raceteams, is sinds het begin van dit seizoen het logo van Android te vinden. De nog oplettendere kijker zag ook iets bijzonders aan de banden van de auto, deze hebben namelijk de kleuren van Google Chrome meegekregen. Maar waarom sponsort Google dit Formule 1-team? En wat gaat het Google kosten? In dit artikel duiken we er iets dieper op in.
Korte achtergrond
Voor degene die niet helemaal bekend zijn met de Formule 1 even een (hele) korte uitleg. In het huidige Formule 1-kampioenschap, de koningsklasse in de autosport, strijden tien teams met elk twee coureurs om het wereldkampioenschap. Welke weer bestaat uit 23 races in elk een ander land of gedeelte van een land.
De Formule 1 staat echter niet alleen voor racen, maar vooral om de techniek die hierbij komt kijken. Er is een continue strijd gaande tussen teams welke allemaal de snelste auto willen maken. Er wordt dan ook enorm veel energie gestoken in het (technisch) doorontwikkelen van de auto’s. En voor dit alles (races, onderdelen, nieuwe technische snufjes) is geld nodig, heel veel geld. En voor dit geld vertrouwen de Formule 1-teams voor een groot gedeelte op sponsoren, waar Google er nu dus een van is. Zij zijn vanaf dit seizoen te zien op de auto van McLaren Formula 1 Team. Maar waarom doet Google dit? Waarom sponsoren ze het McLaren team? Wat gaat het Google kosten? En wat ‘wint’ McLaren er precies mee?
Het Android- en Google Chrome-logo prominent zichtbaar op de McLaren. Beeld: McLaren Formula 1 Team
Waarom sponsort Google een raceteam?
Een bedrijf als Google wil een Formule 1-team sponsoren omdat het, naast naamsbekendheid, onder andere zorgt voor opwinding rondom het merk. Zoals al eerder genoemd is de Formule 1 de koningsklasse van de autosport waarin de coureurs in de Formule 1-auto’s soms met wel 350 km/u door een circuit razen. Daarnaast zit de Formule 1 bordenvol technische innovaties en hierin delen Google en McLaren dus enkele waarden. Google zegt hier dan ook het volgende over: “McLaren Racing vertegenwoordigt het allerbeste van wat mogelijk is op een racecircuit op het gebied van prestaties en duurzaamheid. Dat zijn waarden die we bij Google delen. We brengen meer innovatie naar platforms, zoals Android en Chrome, en verbinden ze naadloos met andere Google services om de racedagprestaties van McLaren te optimaliseren”
McLaren gaat de techniek van Google vervolgens integreren in al zijn activiteiten en zal onder andere Google-producten- en diensten gaan gebruiken. Zo geeft het team aan dat ze ‘’gedurende het F1-seizoen McLaren 5G-compatibele Android-apparaten en een Chrome-browser gaat gebruiken om snellere implementatie, snelheid en realtime verbindingen mogelijk te maken om de prestaties op het circuit naar een hoger niveau te tillen.’’ McLaren is overigens al eerder samenwerkingen aangegaan met techfabrikanten. In 2019 werkte het bijvoorbeeld samen met OnePlus aan de OnePlus 7T Pro McLaren-edition.
Waarom precies McLaren?
Google heeft, naast eerder genoemde redenen, waarschijnlijk voor McLaren gekozen omdat het op dit moment het populairste Formule 1-team onder de fans is. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Formula 1 and Motorsport Network. Daarbij heeft het team twee populaire, snelle, spontane, jonge, moderne én voor veel mensen grappige coureurs. Hiermee spreekt Google dus een jong en modern publiek aan, waaraan zij hun producten en/of diensten goed kunnen promoten. Daarnaast is McLaren een van de oudste, en als je verder naar de geschiedenis kijkt, een van de beste teams ooit. Zo zijn bekende coureurs als Lewis Hamilton, Ayrton Senna en Alain Prost allemaal wereldkampioen geworden in een McLaren.
Wat is het kostenplaatje voor Google?
Google is een zogeheten ‘Main Sponor’ van het McLaren F1-team. Ze staan prominent op de auto van McLaren en betalen hiervoor een aanzienlijk bedrag. Vaak is het niet bekend wat sponsoren betalen om hun naam op een Formule 1-auto te krijgen. En ook in het geval van Google is het niet precies bekend, maar we kunnen wel een schatting maken. Zo zijn er verschillende niveaus van F1-sponsoring. En hierin zijn, even kort gezegd, twee belangrijke regels.
- Des te beter en bekender een team, des te hoger het bedrag
- Hoe prominenter de sponsor aanwezig is op de auto, hoe hoger het bedrag dat zij moeten betalen
We nemen even een voorbeeld: een titelsponsor van Williams Racing, een van de slechtste teams, betaalde ‘slechts’ 30 miljoen per jaar om titelsponsor van het team te mogen zijn. Petronas, titelsponsor van één van de beste teams Mercedes, betaalt daarentegen ongeveer drie keer zoveel. McLaren is echter geen topteam, eerder middenklasse, en Google is geen titelsponsor. Maar het Android- en Google Chrome-logo zijn wel prominent aanwezig op de motorkap en op de wieldoppen van het team. Ook staan de logo’s op de helmen en racepakken van de coureurs. Naar schatting betaalt Google hiervoor dus tientallen miljoenen.
Ben jij Formule 1-fan en juich je dit jaar, door Google, iets meer voor McLaren? Laat het weten in de comments onder dit artikel.
Headerafbeelding: Android-logo op Formule 1-wagen (Afbeelding: McLaren Racing)
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Waarom sponsort überhaupt iemand de Formule 1 zolang die nog met verbrandingsmotoren rondrijden?
Formule 1 hoort het neusje van de zalm te zijn in autotechniek. En verbrandingsmotoren hebben geen toekomst.
elektrisch rijden doe je op de kermis .
tevens zoek even op hoe de producten gevonden worden voor die accu’s .
tevens komen de zooi voor een elektrische auto van over heel de wereld naar de fabriek dus milieuvervuiling is nog erger dan bij normale auto’s dus
Of gewoon stoppen met elektrische zooi
Formule E slaat natuurlijk nergens op. Er is één formule 1 en dat is de top. We kunnen naast verbrandingsmotoren natuurlijk ook elektromotoren toelaten in de formule 1. Mogen de coureurs en hun team kiezen waarin ze willen rijden.
Nu heb ik honger
Daar is de Formule E voor.
Ook zal electrisch rijden niet de toekomst worden.
Ik denk dat het sneller gaat dan je je kunt voorstellen. Maar los daarvan vindt er al jaren geen motorontwikkeling meer plaats in de formule 1. Alleen de regels en het frame van de auto veranderen nog iets. Daar heb je als motor producent toch niets meer te zoeken. Bovendien als je nog wat bedenkt is er geen markt meer waar je het kwijt kunt over 15 jaar.
Honda stopt niet voor niets. Autofabrikanten die willen overleven moeten het van nieuwe ekectromotoren, laders en batterijen hebben. Daar moet op ingezet worden.
Dat doet verder niets af aan de fascinatie voor de bestuurderskunst van de coureur. Daar draait het toch om in de formule 1?
Een verbrandingsmotor is de komende 30 jaar nog een noodzakelijk kwaad.
Beetje naïef om te denken dat wij zonder kunnen.
De milieu vervuiling wordt veroorzaakt door het koopgedrag van de mens. Niet door de boeren of de fabrieken.
Dacht ik niet doorgerookte zalm
Ga huilen Woke Snowflake
Wat kost een ticket voor roet en zwavel?
Ik denk dat hier het mes aan 2 kanten snijdt, Het team komt tekort op gebied van analyses.
De enorme hoeveelheid data is voor hen een uitdaging en voor Google simpel met al hun rekenkracht en kennis. Mooie aanwinst voor de F1.
Gaat om McLaren op dit moment, door de overname en ontslag ronde is er nog steeds een tekortkoming in de analyses. Als zij dit weten goed te maken rijden ze weer mee in de top. Uiteindelijk gaat het om de laatste paar procent van je kunnen te verbeteren.
Heeft niets met onderschatten te maken, hoe groot de teams ook zijn het gaat altijd om het vinden van verbeterpunten. Google kan daar veel betekenen denk ik.
Ik denk dat je F1 teams dan sterk onderschat. Er werken letterlijk honderden bij Mclaren of zelfs circa 1000 mensen bij Ferrari en Mercedes (nu wel iets minder vanwege budgetcap). De mechanics en engineers die je tijdens de races ziet zijn maar een kleine deel van de teams. Grote teams hebben grote control rooms waar ze live de strategieën berekenen van hun eigen coureurs, maar ook die van anderen.