Google Pixel 9a: nu scherp geprijsd!

OPPO: ‘Wat we leren van Hasselblad gebruiken we in andere toestellen’

Laura Jenny
Laura Jenny
10 maart 2025, 13:13
4 min leestijd

Op de ene OPPO staat een Hasselblad-logo, op de andere niet. Hoe zit dat precies? Wat kun je van de ene telefoon dan wel verwachten en van de andere niet? We delen met je wat OPPO hierover te zeggen had in een interviewsessie die we bijwoonden. 

Lees verder na de advertentie.

OPPO over de OPPO Reno 13-reeks

Billy Zhang, President of Overseas Marketing van OPPO en Neil Monger, Senior Product Marketing Manager van OPPO, zitten met ons in een zaal vol journalisten om vragen te beantwoorden die we over de nieuw aangekondigde OPPO Reno 13-serie hebben, maar ook over algemenere OPPO-zaken:

OPPO Reno 13 is een echte onder water-smartphone, maar kunnen we er ook mee de zee in?

“Je kunt in zoet water het toestel een half uur gebruiken op 2 meter diepte: daar is hij in ieder geval op getest en goed bevonden. We kijken ernaar om in een volgend toestel ook mogelijk te maken dat zoiets in zout water kan. Ons volgende toestel kun je hopelijk gewoon meenemen in zee tijdens je zomervakantie.”

Merken jullie dat door de toevoeging van kunstmatige intelligentie de verkopen beter zijn?

“We zorgen ervoor dat AI er wel een bijdrage aan levert, aan ons marktaandeel. Maar vooral aan de prestaties van de Reno. We kunnen niet zeggen dat AI de hoofdreden is dat we een boost in verkopen zien. We geloven wel dat AI een goede bijdrage levert aan onze toestellen en steken er daarom moeite en tijd in.”

Lees verder na de advertentie.

Kunstmatige intelligentie

Hoe zit het met het gebruiken van AI van anderen, zoals Google Gemini of DeepSeek?

“Dit soort AI zien we als mogelijkheden die we aan onze smartphones kunnen toevoegen. Het zijn partners met wie we nauw samenwerken. We kijken hoe we dit soort AI kunnen inzetten om de beste gebruikerservaring te creëren. We werken nu samen met Google voor AI, maar misschien voegen we er ook DeepSeek aan toe: dat hangt ook af van de lokale regels die gelden.”

En privacy?

“We zorgen dat de we in de basis altijd werken met de lokale regels, maar we doen meer dan dat. Er zijn landen waar geen regelgeving over privacy bestaat: we hebben ook daar nog steeds de hoogste standaard als het om privacy gaat. Het gaat soms niet om wetten, maar om ethiek.”

Gaan jullie geld vragen voor het gebruik van AI?

“We vragen geen geld voor kunstmatige intelligentie. We hebben nu 50 miljoen mensen die OPPO AI gebruiken, maar ons doel is wat dat betreft nog veel hoger. We willen graag meer gebruikers voor OPPO AI en dat is dan ook een van onze grote doelen. We denken namelijk ook dat als de industrie meer volwassen wordt, de kosten van AI lager en lager worden.”

Hasselblad

Waar kijken jullie verder naar als je een nieuw toestel ontwikkelt?

“We vinden het belangrijk om te kijken hoe een klant zijn of haar smartphone gebruikt. We zien bijvoorbeeld hoe klanten Instagram benaderen en zorgen dan dat we dat makkelijker maken.”

Hoe wordt er naar design gekeken in combinatie met gebruikersfeedback?

“We doen regelmatig gebruikersonderzoek, waaronder in Europa. Daar is de stevigheid en duurzaamheid van een telefoon iets waar consumenten zich mee bezig houden. Daarom heeft OPPO Reno 13 ook veel opties om hem zo stevig mogelijk te maken: we hebben dat niet allemaal in onze presentatie gestopt, maar Reno 13 is een van de sterkste toestellen als het om stevigheid gaat. Denk aan aerospace grade aluminium voor de behuizing, maar ook de manier waarop elementen als een soort spons in het toestel zitten om te zorgen dat hij minder snel stukgaat. Zeker als je meer voor toestellen betaalt dan eerder, dan wil je ook dat ze lang meegaan. Daarnaast ontdekten we dat veel mensen hun telefoon graag meenemen naar feestjes en concerten en daarom hebben we dit toestel ook toegespitst op het goed in beeld kunnen brengen van een optreden op een podium, met zoom qua beeld en qua audio.”

Lees verder na de advertentie.

Reno draagt geen Hasselblad-logo, zoals de Find X-toestellen dat wel hebben. Hoe zit dat?

“Het logo van Hasselblad gebruiken we op telefoons die ook daadwerkelijk een licentie hebben. Reno is echter ook geïnnoveerd dankzij de inzichten die we krijgen met Hasselblad. Er zit dus wel degelijk Hasselblad’esque techniek in het toestel.”

De review van OPPO Reno 13 verschijnt later deze week op Androidworld.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!