Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

  • Google Pixel 4a

  • OnePlus Nord

  • Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Meer regels voor de Google Play Store

Google Play Store verbiedt apps met reclame op lockscreen

· 01 december 2017

De Google Play Store heeft nog heel wat gaten en lekken te dichten om een echte kwaliteitswinkel te worden. Daar werken ze bij Google heel erg hard aan en er is nu weer een kleine stap gezet.

Google Play Store

Voor ontwikkelaars zitten er voordelen aan werken met Android. Je kunt heel snel een app publiceren en er zijn relatief weinig restricties. Dat laatste is slecht nieuws voor de gebruikers, want ontwikkelaars die het per definitie niet goed voor hebben met de gebruikers, maar een app vooral met hun eigen bankrekening in het achterhoofd, maken daar ook gebruik van.

Google probeert vanzelfsprekend al deze 'mazen in de wet' te vinden en te dichten. Dat vinden van die mazen dat doen deze ontwikkelaars meestal wel, maar het is dan aan Google om de spelregels van de Play Store aan te scherpen.

Reclame op je lockscreen

Het zal veel van ons wel eens overkomen zijn, je hebt een app geïnstalleerd en opeens verschijnt er reclame op je lockscreen. Zo'n app is dan waarschijnlijk heel snel van je toestel verdwenen. Google vindt dat het lockscreen niet gebruikt mag worden voor commerciële uitingen en heeft daarom het gebruik van deze locatie voor advertenties verboden.

In de 'about-sectie van de Google Play Store kun je alle regels vinden waar ontwikkelaars aan moeten voldoen. In dit onderdeel heeft Google de regels voor advertenties aangescherpt met de bovenstaande passage over het gebruik van het lockscreen voor reclame.

Verbod reclame op lockscreen

Controle en meer regels

Google zal dit nu bij elke nieuwe app gaan controleren. Wat betreft de apps die al in de Play Store staan, deze zal men stuk voor stuk moeten gaan vinden. Daar zal ook een grote rol voor de gebruiker zijn weggelegd, deze moet de desbetreffende app rapporteren.

Bovenstaande is een onderdeel van een aantal aanpassingen die Google heeft gedaan.  Alle ontwikkelaars hebben op 30 november een mail gehad met daarin een aantal nieuwe regels en beperkingen. Naast het verbod van advertenties op het lockscreen zijn ook de regels wat betreft het beoordelen van content aangepast. Bij het beoordelen van content kunnen er leeftijdrestricties aan bepaalde applicaties worden verbonden.

Als laatste is er meer uitleg over de vereisten voor het 'Designed for Families'-programma, dit programma is vooral bedoeld voor kinderen onder de 13 jaar en heeft dus strenge regels wat betreft content en advertenties. Ontwikkelaars krijgen 30 dagen de tijd om hun applicaties in de Google Play Store aan te passen.

Bron: Google Play Store  

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (7)
Bezig met laden van reacties...