Moto stopt voorlopig met smartwatches

Moto stopt voorlopig met smartwatches

Lenovo en Moto

Eind 2011 nam Google het Motorola-onderdeel dat zich bezighield met de ontwikkeling van smartphones en tablets, Motorola Mobility, over. Dit gebeurde omdat Android op dat moment van alle kanten onder vuur lag en verschillende Android-fabrikanten in rechtszaken verwikkeld waren rondom patent-kwesties. De overname van Motorola Mobility betekende dat Google een uitgebreide patentportfolio in handen kreeg.

Na, naar verluidt, druk van Samsung, besloot Google om Motorola Mobility af te stoten en het bedrijf werd overgenomen door Lenovo in 2014. Het Chinese bedrijf had goede ervaringen met het overnemen van een gevestigd merk: de overname van het ThinkPad-merk voor tablets van IBM heeft Lenovo geen windeieren gelegd.

Al vrij snel werd duidelijk dat Lenovo niet van plan was de naam Motorola in stand te houden. In plaats daarvan werd gekozen voor het gebruik van de iconische naam 'Moto'. In eerste instantie was het de bedoeling dat Moto-toestellen naast toestellen met de merknaam op de markt zouden komen, maar Lenovo heeft inmiddels besloten alleen de naam Moto te gaan voeren voor zijn smartphones.

Android Wear 2.0

Het was de bedoeling dat we Android Wear 2.0, volgens Google de grootste update voor het wearableplatform ooit, nu beschikbaar zou zijn. De release van de grote update is echter door Google uitgesteld tot begin 2017.

In Android Wear 2.0 zien we een vernieuwde manier van bedienen, vernieuwde notificaties, maar de voornaamste wijziging is dat de Google Play Store beschikbaar komt voor wearables. Niet langer zal het nodig zijn om smartwatch-apps vanaf een smartphone te installeren: dat kan direct vanuit de Play Store op de smartwatch zelf.

Dat Android Wear 2.0 later verschijnt, zou voornamelijk te maken hebben met de extra uitdagingen die de wearable-versie van de Play Store met zich meebrengt, maar lijkt ook zijn gevolgen te hebben voor het Android Wear-ecosysteem. Nu de verkopen van smartwatches achterblijven met de verwachtingen, zijn bedrijven toch al afwachtend met het uitbrengen van nieuwe smartwatches. Drie van de belangrijkste Android Wear-fabrikanten, Huawei, LG en Moto, hadden eerder al aangegeven dit jaar niet meer met een nieuwe Android Wear-smartwatch te komen.

Geen nieuwe Moto-smartwatch

Lenovo blijkt niet alleen dit jaar geen nieuwe Android Wear-smartwatch op het program te hebben staan, maar geeft nu aan ook bij de lancering van Android Wear 2.0 begin volgend jaar geen plannen voor een nieuwe smartwatch te hebben. Dat zal Google steken: de Moto 360 was de populairste smartwatch uit de eerste lichting Android Wear-apparaten.

Het hoofd van de afdeling global product development bij Moto, Shakil Barkat, geeft aan dat het bedrijf niet genoeg vraag naar smartwatches ziet. Op dit moment is de aantrekkingskracht van wearables volgens hem niet breed genoeg om elk jaar een nieuwe smartwatch uit te brengen.

Overigens geeft Barkat aan dat het bedrijf zich niet definitief terugtrekt van de wearables-markt. Hij zegt dat Moto de 'waarde van de pols' inziet en dat wearables daar zeker toegevoegde waarde kunnen bieden. In ieder geval betekenen zijn uitspraken dat we niet elk jaar een nieuwe Moto 360 hoeven te verwachten.

Bron: The Verge

Lees meer over:
Moto 360

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties