Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

  • Xiaomi Mi 9T

  • Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Is de tijd om?

Opinie: het uur van de waarheid voor Android Wear

· 12 februari 2017

Afgelopen woensdag lanceerde Google samen met LG twee nieuwe horloges: de Sport en Style. Deze horloges hebben allebei een duidelijk ander doel. Wat is er mis met deze horloges, waarom zijn de Style en Sport zo belangrijk voor Android Wear, en hoe moet het nu verder?

Disclaimer[1]: Ik schrijf dit artikel als groot smartwatchliefhebber. Ik draag nu al ruim twee jaar met veel plezier en tevredenheid mijn LG G Watch R. Ik keek dan ook erg uit naar de lancering van de nieuwe LG Watch Sport en LG Watch Style. 

Disclaimer [2]: Dit artikel is geschreven op basis van de gegevens die nu bekend zijn  over deze twee nieuwe horloges. Het zou kunnen dat bepaalde argumenten niet geldig zijn zodra de horloges daadwerkelijk zijn getest, zoals het uiterlijk, de accuduur of draagcomfort. 

De Sport en Style als referentie

De lancering van twee nieuwe Android Wear 2.0 horloges kan belangrijker zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Ze zijn namelijk ontwikkeld door zowel LG als Google. Ze hebben twee totaal verschillende horloges uitgebracht, die elk voor een andere doelgroep zijn bedoeld. Het uiterlijk van de  Style en Sport loopt erg uiteen, net als de functies die beide horloges hebben.

Als Google alleen wilde testen of nieuwe hardwarefuncties werkten, hadden ze maar één horloge uitgebracht. Bovendien is het enige nieuwe stukje hardware de draaibare knop. Het is de vraag of Google de moeite neemt twee compleet verschillende horloges te produceren en verkopen, om slechts één functie te testen. Je zou daarmee kunnen stellen dat Google deze horloges als een referentie ziet, een visie op wat zij de beste smartwatches op dit moment vinden. 

Afbeelding van LG Watch Style en Watch Sport

Maar Google slaat naar mijn idee de plank mis met deze kijk op smartwatches. In een kleine markt waar het ontzettend lastig is om voet aan de grond te krijgen, laat staan winst te draaien, was dit een uitgelezen kans om voor eens en altijd Android Wear de goede kans op te sturen. In plaats daarvan zijn er twee halfbakken horloges geproduceerd die kant noch wal raken. Laat het me uitleggen. 

LG Watch Sport 

Een horloge is een alledaags product. Je hebt hem altijd om: naar werk, school, de film, met sporten, uit eten en ga zo maar door. De LG Watch Sport is duidelijk als zo'n horloge in de markt gezet: als een echte alleskunner. Het horloge heeft alle functies je je maar kan voorstellen: 4G, NFC, Bluetooth, hartslagmeter, IP68, GPS, en een barometer. Verder is de uitstraling neutraal gehouden om bij zoveel mogelijk situaties te passen. Je kan het horloge dus altijd moeiteloos altijd dragen, zo is het idee. 

Toch is de nadruk teveel op het element 'Sport' zelf gaan liggen. Er zijn een aantal merkwaardige keuzes die Google heeft gemaakt die dit onderbouwen. De eerste is dat het bandje niet te wisselen is. Dit komt omdat hier diverse antennes in verwerkt zijn voor onder andere een beter bereik voor de 4G-ontvanger, Bluetooth, Wi-Fi en ga zo maar door. Een beschadiging aan het bandje kan er dus voor zorgen dat de Sport niet meer goed functioneert. Daarnaast zou het horloge met deze constructie dunner blijven. 

LG Watch Sport

Niet erg, als het bandje mooi en sierlijk is en je er lang mee kan doen. Het bandje is echter saai, zwart en van rubber. Niet echt passend voor alle situaties, waar het horloge juist op gericht is. Gaat het bandje kapot of is hij aan slijtage onderhevig, dan kan dit niet worden vervangen. Een horlogeband wordt dagelijks blootgesteld aan veel verschillende elementen, dus een beschadiging is bijna onvermijdelijk. Ook is er de kans dat de zijkanten (de 'longen') van de Sport zo stijf zijn, dat het horloge niet altijd comfortabel zit. Je kan immers deze delen, waar alle antennes zitten, niet buigen zodat het lekker gaat zitten. 

De tweede merkwaardige keuze heeft te maken met de dikte van het horloge. Ondanks dat er antennes in de band zelf zitten verwerkt is het horloge erg dik. De afbeelding hieronder is van Android Police, waar dit goed te zien is:

Watch Sport dikte

Links zie je Asus Zenwatch 2, in het midden de Huawei Watch, en rechts de LG Watch Sport met een dikte van maarliefst 14,2 mm. Niet echt handig, stijlvol of praktisch in het alledaagse leven, of wel? 

De twee keuzes van een niet verwisselbaar bandje en de dikte wijzen erop dat Google nadrukkelijk de kant van een fitnesstracker opzoekt. Als je de Sport als fitnesstracker bekijkt, maakt het horloge helemaal geen indruk meer. Waarom een dik, duur horloge van $350 kopen als er ook veel lichtere, dunnere en goedkopere alternatieven zoals de Fitbit op de markt zijn? 

LG Watch Style

Maar Laurence, als je een horloge wilt die wél altijd kan dragen, bandjes kan verwisselen, en ook nog dun is, dan koop je toch de LG Watch Style? Dat is precies de reden waarom Google dit horloge heeft gelanceerd: als een lifestyle-horloge. De Style lost de twee grootste problemen van de Sport meteen op: met het MODE-systeem kan er moeiteloos van bandjes worden gewisseld, en met een dikte van 10,6 mm is dit niet zo'n dikkerd als de Sport. Job done, zou je denken. 

Helaas niet. Ook de Style komt met een aantal grote problemen. De eerste is het suffe uiterlijk: er is wat mij betreft niks wat premium uitstraalt aan het horloge. Hier maken de Huawei Watch, de Moto 360 v2 en recentelijk de Asus ZenWatch 3een stuk meer indruk. Daarnaast doet de zwarte rand om het scherm heen ook goedkoop aan.

LG Watch Style

Niks is daarentegen zo subjectief als smaak en ik heb het horloge nog niet in het echt mogen beoordelen. Bovendien maakt het timide uiterlijk de Style wel toegankelijk voor veel mensen die liever niet uitstralen dat ze een mooi horloge dragen.

Het tweede probleem is wel te kwantificeren: de grootte van de accu, of eigenlijk het gebrek hieraan. De accu van de Style heeft een capaciteit van 240 mAh. Dit is 70% minder dan bij mijn Watch R, terwijl de Style tegelijkertijd 0,9 mm dikker is. De nieuwe Snapdragon 2100, het scherm en de nieuwe software zullen allemaal waarschijnlijk zuiniger zijn, maar meer dan één dag op een accu lijkt onwaarschijnlijk met zo'n kleine accu.

Dit is dus geen vooruitgang, maar stilstand. Het laatste probleem zit hem in de mogelijkheden van de Style: alle features die de Sport zo compleet maken ontbreken op de Style. Geen NFC, GPS, hartslagsensor, ip68 of 4G. Het enige wat echt nieuw is aan het horloge is de draaibare knop aan de zijkant voor het navigeren van de interface. Deze compromissen doen weinig goeds om kopers te overtuigen een (nieuwe) smartwatch te kopen. 

Het uur van de waarheid 

En met deze wetenschap kom ik aan bij mijn laatste punt. Als de Sport en Style inderdaad de visie van Google op smartwatches zijn, word ik daar niet blij van. Een dik sporthorloge, en een horloge waarvan alle interessante features ontbreken. Als Google de verwachtingen van Android Wear niet kan inlossen, moeten andere fabrikanten dit maar doen.

ZenWatch 3

Asus deed een goede poging met de Zenwatch 3. ZTE schijnt met een nieuwe smartwatch te komen, en tijdens MWC ligt het voor de hand dat er nog een paar horloges door fabrikanten worden gepresenteerd. Er is alleen één probleem met al deze horloges. Dat is het gebrek aan marketing. Fabrikanten als Asus, ZTE, Huawei, Fossil, Casio, Swaroviski en Tag Heuer: allemaal komen of zijn ze met nieuwe smartwatches op de markt. En stuk voor stuk slaan ze niet aan bij het grote publiek. De reden is het gebrek aan marketing van deze horloges. Je vindt ze nauwelijks in reclames of winkels. De oorzaak hiervan is simpel: geld. Het is een publiek geheim dat fabrikanten geen winst maken op de kleine aantallen smartwatches die ze verkopen. 

Samsung en Apple zijn hier geen uitzondering op, met de hoge investerings- en vooral marketingskosten die met een dergelijk product gepaard gaan. Alleen Google, Samsung en Apple hebben als grote techgiganten de luxe om verlies te draaien op de smartwatches die ze uitbrengen. Apple verkoopt niet voor niets de meeste smartwatches van alle fabrikanten. Kijkend naar Android Wear,  dan was de enige hoop op Google gevestigd. Google heeft namelijk  de potentie en financiële middelen Android Wear actief te marketen en naar de consument te pushen. Dat ze dan producten als de Style en Sport neerzetten is wat mij betreft geen goede start. Het feit dat de horloges voorlopig niet in Nederland leverbaar zijn is ook geen goede voorbode. 

De overige fabrikanten zullen daarom ervoor moeten zorgen dat Wear wel een succes wordt. Dit zullen zij echter niet willen doen met flinke investeringskosten, omdat ze simpelweg zo min mogelijk verlies willen draaien. Het uur van de waarheid voor Android Wear is aangebroken, en ik zie het helaas niet rooskleurig in. 

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (20)
Bezig met laden van reacties...