Europa keurt Fitbit-aankoop Google goed, maar met voorwaarde

Europa keurt Fitbit-aankoop Google goed, maar met voorwaarde

Googles Fitbit-deal

Vorig jaar kondigde Google de aankoop van Fitbit aan voor 2,1 miljard dollar. Verschillende toezichthouders wereldwijd buigen zich over die overname, en dat doet ook de EU. Reuters meldt dat Europese toezichthouders bereid zijn om in te stemmen met de overname en zo Google te ontzien van een vier maanden durend onderzoek.

Maar er is wel één belangrijke voorwaarde, want Google moet dan formeel en bindend akkoord gaan met het feit dat het geen activiteitsgegevens van Fitbit-wearables zal gebruiken voor advertentiedoeleinden. Eerder waarschuwden privacygroepen zich al tegen de aankoop van Fitbit, en toen riepen ze toezichthouders op om met Google alleen een akkoord te bereiken dat ook bindend is.

Beelden van de fitnesstracker

Concurreren met Apple en Xiaomi

Google verklaarde eerder al dat de aankoop van Fitbit niets met de gegevens van de fitnesstrackers en smartwatches te maken heeft, maar alles met de hardware. Dat wil zeggen dat Google de ambitie heeft om de concurrentie aan te gaan tegen grote spelers als Apple en Xiaomi op de wearables-markt. Die eerste moet het vooral hebben van zijn Apple Watch-horloges, terwijl Xiaomi scoort met goedkopere fitnesstrackers zoals de Mi Band-reeks.

Toch is de wearables markt nog steeds groeiende, en er liggen dus kansen voor Google. Fitbit heeft momenteel een marktaandeel van 3 procent, maar in 2018 was dat nog 5,5 procent. De vraag is hoe Google dat tij wil keren en ook wil opboksen tegen andere spelers die steeds groter worden, zoals Samsung. Voorlopig is er nog niets officieel bekend over Googles concrete plannen, maar er is al wel gelekt dat het bedrijf zijn Assistent wil integreren in smartwatches van Fitbit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties