Phishing e-mails: zo kan jij ze herkennen en rapporteren

Phishing e-mails: zo kan jij ze herkennen en rapporteren

Sebastien Marien

door Sebastien Marien

Laatst geüpdatet

Phishing vormt een groot risico in je mailbox. Sommige valse e-mails zijn zo goed opgesteld dat je ze haast zou geloven, en voor je het weet gaan kwaadwillenden met je persoonsgegevens aan de haal. We leggen je uit hoe je phishing herkent en zulke e-mails rapporteert in je mailbox en bij de Fraudehelpdesk.

Phishing herkennen

Heel wat internetgebruikers hebben al wel eens een verdachte e-mail ontvangen, of een vreemde sms. Een voorbeeld van vorig jaar: mensen ontvingen toen een e-mail die zogenaamd van WhatsApp afkomstig was. In de mail staat het verzoek dat de WhatsApp-gebruiker zich via een formulier identificeert, wat noodzakelijk zou zijn om de berichtenapp te kunnen blijven gebruiken. De mail sluisde je door naar een valse webpagina van WhatsApp waar je gegevens kan invullen, die je dan uiteraard niet aan Meta bezorgd, maar wel aan onbekende fraudeurs.

Phishing is met andere woorden online Identiteitsdiefstal. In nog ernstigere gevallen worden niet alleen je persoonlijke gegevens gestolen, maar krijg je ook nog malware op je telefoon of pc door op een foute link te drukken. Phishing is helaas ook veel voorkomende vorm van fraude, dat zei de Fraudehelpdesk nog in zijn rapport over 2021.

De valse e-mail die WhatsApp imiteert

De valse e-mail die WhatsApp imiteert

Let op deze 3 zaken

De beste manier om je tegen phishing of elke vorm van online bedrog te beschermen is door op een kritische manier te kijken naar e-mails, websites en linkjes die je online tegenkomt. Verder doe je de volgende drie zaken:

  1. Let op de spelling en grammatica van de e-mail. Het komt vaak voor dat de boodschap simpelweg door Google Translate gaat, of je krijgt te maken met fraudeurs die niet zo bekend zijn met de dt-regel.
  2. Let op het e-mailadres van de phishingmail. Een valse e-mail die bijvoorbeeld zogenaamd afkomstig is van Ziggo zou bijvoorbeeld eindigen met: '@z1ggo.com', in plaats van 'ziggo.com'.
  3. Bij twijfel over de echtheid van een e-mail zoek je contact op met het bedrijf dat al dan niet de e-mail heeft verstuurd. Doe dat niet door te antwoorden op de e-mail, maar probeer te bellen of te chatten met de supportdienst. Als het inderdaad gaat om fraude, dan is het bedrijf ook in één klap op de hoogte van de feiten. In dat geval kan het zijn klanten waarschuwen voor de valse e-mails.

Gerelateerde artikelen

Phishing rapporteren

Zodra je een phishingmail hebt opgemerkt, dan is het tijd voor een staaltje burgerschap. Als je namelijk de fraude rapporteert bij bevoegde instanties, dan help je ook om anderen te waarschuwen voor de aanval. Misschien heb jij de vervalsing wel ontdekt, maar loopt na jou een oud vrouwtje van 83 jaar in de val. We bespreken drie manieren om phishing te rapporteren.

1. Via je e-mailprovider

Dit is een belangrijke stap. Je mailbox heeft namelijk al een spamfilter en soms krijg je ook al waarschuwingsmeldingen te zien wanneer een tool als Outlook of Gmail een vermoeden heeft van fraude. Door de e-mail te rapporteren gaat die fraudeherkenning beter werken.

In Gmail open je de e-mail op desktop en je drukt rechts op het menu met de drie puntjes. Kies vervolgens Phishing melden en daarna Phishingbericht melden.

In Outlook open je de e-mail en je drukt rechts op het menu met de drie puntjes. Kies Beveiligingsopties en dan Markeren als Phishing en Rapporteren.

2. Via de Fraudehelpdesk

Bij frauduleuze e-mails kan de Fraudehelpdesk een waarschuwing op zijn website plaatsen. Via de website van de Fraudehelpdesk krijg je ook alle informatie omtrent het rapporteren van phishingmails. Het heeft een speciaal e-mailadres voorzien waar je de valse e-mail naar stuurt. Voor de belangrijkste e-mailproviders lees je instructies over hoe je rapporteert aan de Fraudehelpdesk.

3. Contacteer het geïmiteerde bedrijf

Phishingmails zijn vaak aan bedrijven gericht en daarom doe je er goed aan om een bedrijf op de hoogte te brengen van het bedrog. Zoals gezegd doe dat niet door rechtstreeks te antwoorden op de vermoedelijke valse e-mail. Je neemt beter telefonisch contact op of via chat. Vervolgens kan het bedrijf zelf de nodige stappen nemen door bijvoorbeeld een waarschuwing te plaatsen op zijn app, website of op sociale media.

Denk je dat je slachtoffer bent geworden van malware? Dit zijn vijf tekenen die daarop kunnen wijzen. Een minderheid van de Androidworld-lezers gaf in onze recente AW Poll aan dat ze ooit slachtoffer zijn geworden van malware op hun telefoon. Toch zijn antivirusapps wel erg popualir. Heb jij ooit al eens een valse e-mail gemeld? Laat het ons weten in de reacties.

De populairste tips

0 reacties

Tips

Dit vind je misschien ook leuk