Veel gebruikers hebben standaard een Android-back-up in hun Google-account staan. Dat is goed nieuws, want daarmee gaat er niets verloren als je een keer een probleem hebt met een apparaat. Maar de gegevens goed beheren is vaak een tweede, en veel mensen maken dezelfde fouten. En die kun je gemakkelijk voorkomen door even op te letten.

Lees verder na de advertentie.
Android-back-up beheren
Mocht je niet (meer) weten hoe je een back-up aanmaakt van je Android- of Google-gegevens, dan lees je in dit eerder geschreven artikel hoe je dat alsnog voor elkaar krijgt. Of je nu een vlaggenschip of budgettopper gebruikt, dat maakt niet uit — het is altijd aan te raden een back-up aan te maken van je gegevens. Zo ben je goed voorbereid als het eens misgaat of wanneer je van apparaat wil wisselen.
Lees verder na de advertentie.
Wanneer je de gegevens eenmaal veilig opgeslagen hebt (op wat voor manier dan ook), dan is het zaak om die informatie op een goede manier te beheren. Aangezien veel mensen daarbij nog wel eens dezelfde of veelvoorkomende fouten maken, is het handig om een checklist te hebben waar je snel van af kunt lezen wat je kunt doen om problemen te voorkomen. Die checklist vind je in dit artikel, door rustig door te lezen.
Checklist Android-back-up
- Check of de back-up werkt: ga er niet klakkeloos vanuit dat alles altijd goed werkt. Je hebt misschien een tweede telefoon of tablet nodig om je data te downloaden en te zien of alles naar behoren werkt, maar dat kan het wel waard zijn voor dat beetje extra zekerheid.
- Maak altijd een volledige back-up aan: het kan verleidelijk zijn om alleen een deel van je gegevens op te slaan. Maar dan kom je er pas op het laatste moment achter dat je bepaalde gegevens mist en dan ben je helaas al te laat. Sla dus alles, of zoveel als mogelijk, op.
- Zorg voor een tweede back-up: het kan daarnaast geen kwaad om een tweede back-up aan te maken. Lokaal of bij een andere clouddienst. Zo voorkom je dat je geen toegang hebt tot je data als de eerste plek zijn eigen problemen heeft.
- Zoek de bestanden geregeld uit: het kan voor je eigen overzicht handig zijn de opgeslagen gegevens zo nu en dan eens uit te zoeken. Haal irrelevante bestanden weg, hernoem documenten om ze snel terug te kunnen vinden en gebruik een logische mappenstructuur.
- Check welke gegevens niet meekomen: hoewel een hoop apps en diensten (automatisch) data voor je opslaan in de cloud, zijn er ook producten waarbij je de gegevens handmatig moet overzetten. Denk dan bijvoorbeeld aan je apps voor tweestapsverificatie.
- Voer de back-up geregeld uit: probeer jezelf aan te leren geregeld een back-up uit te voeren. Zo weet je zeker wat je opslaat en kom je niet (snel) voor verrassingen te staan. Plan daarom handmatige back-upmomenten in, en houd je daaraan.
- Je mag hier best geld aan uitgeven: check of je ergens een betrouwbare cloudpartner met een goed versleutelsysteem kunt vinden en koop een externe schijf of ssd waar je je back-up op parkeert. Betrouwbare beveiligingsopties kosten nou eenmaal geld.
- Vervang oude bestanden niet te snel: tot slot is het handig om oude bestanden niet te snel te overschrijven. Soms heb je nog een oudere versie van een bepaald document nodig waar specifieke gegevens in staan. Die raak je kwijt als je het te snel vervangt.
Lees verder na de advertentie.
Het doel van de back-up is dat je niet alleen je je gegevens ergens in de cloud hebt staan. De opgeslagen data zijn waardevoller als je ze netjes geordend en gelabeld hebt, als je meerdere versies van bepaalde documenten bezit en als alles goed beveiligd is. Belangrijker is nog dat je de back-up periodiek herhaalt, zodat alles altijd up-to-date is.
Dit is een AW Basics: hierin leggen we eenvoudige acties op je telefoon uit om je stap voor stap te helpen iets voor elkaar te krijgen. Of om je te inspireren een app eens anders te gebruiken. Zelf nog een prangende vraag voor een AW Basics? Deel hem in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten