Uit onderzoek is gebleken dat 17% van de Nederlandse huishoudens slimme verlichting heeft en hier gemiddeld 223 euro aan besteedt. Philips Hue is het populairst in de Nederlandse huishoudens.
Gemak en comfort
Onderzoeksbureau Multiscope heeft de vierde editie van de Smart Home Monitor, een onderzoek onder 6.300 Nederlanders, gepubliceerd. Uit dit onderzoek is gebleken dat ongeveer 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens slimme verlichting in huis hebben. Dit is een stijging van 4 procentpunt ten opzichte van 2018. Gemak en comfort (57%) zijn de belangrijkste drijfveren om slimme verlichting aan te schaffen. Veel consumenten kopen deze producten ook om een prettige sfeer in huis te creëren (39%) en om kosten te besparen (33%).
Gerelateerde artikelen

Philips Hue Iris
Gerelateerde artikelen
Philips Hue is het populairst
De Hue-verlichting van Philips is met een marktaandeel van 47% in Nederland veruit het populairst. Daarna volgen de slimme producten van IKEA en KlikAanKlikUit. Nederlanders geven gemiddeld 223 euro uit aan slimme verlichting en staat in totaal voor 300 miljoen euro aan slimme verlichting in Nederlandse huishoudens.

Groeimarkt
De markt van de slimme verlichting is nog lang niet uitgegroeid. Zo'n 12% van de consumenten geeft aan binnen een jaar slimme verlichting te gaan kopen. Naast gemak en comfort (34%) en kostenbesparing (31%) geeft ook een kwart (25%) het vervangen van oude producten als reden voor aanschaf. Drempels zijn de prijs (39%), dat het huidige product nog voldoet (34%) en te weinig toegevoegde waarde (25%).
Wat merk slimme lampen heb jij in huis? Ga je nog meer smart lampen aanschaffen? Breng je stem uit in de tussentijdse poll hieronder.

Nanoleaf Canvas, slimme verlichting