Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

  • Samsung Galaxy Note 20 Ultra

  • Google Pixel 4a

  • OnePlus Nord

  • Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Slimme speaker verovert huiskamer consument

Ruim 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens hebben een slimme speaker

· 30 april 2020

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 1,5 miljoen huishoudens in Nederland inmiddels een slimme speaker hebben. Speakers van Sonos en Google zijn het populairst.

Slimme speaker verovert huiskamer consument

Onderzoeksbureau Multiscope heeft de vierde editie van de Smart Home Monitor, een onderzoek onder 6.300 Nederlanders, gepubliceerd. Het onderzoek toont een opmars van de slimme speaker in de Nederlandse huiskamers. Zo hebben Nederlandse consumenten inmiddels voor 438 miljoen euro aan slimme speakers in huis. Dit is een stijging van 52% ten opzichte van 2018.

Afbeelding van de vermoedelijke Google Nest Mini

Google Nest Mini, de opvolger van de Google Home Mini

Sonos en Google marktleiders

Ruim 1,5 miljoen huishoudens in Nederland hebben inmiddels een slimme speaker (19%). Bij meer dan de helft van deze huishoudens staat een slimme speaker van Sonos en Google. De Sonos One staat met 5% op nummer één. Dit zijn in totaal bijna 400.000 huishoudens. Op plaats twee en drie staan de Google Home Mini (4%) en Google Home (3%). De slimme speakers JBL Link (2%) en Bose Home Speaker (1%) maken de top vijf compleet.

Slimme speaker onderzoek

Bekendheid slimme speakers stijgt

Multiscope concludeert naar aanleiding van de resultaten dat de bekendheid van slimme speakers stijgt en die stijging stimuleert de verkoop van slimme speakers: "Twee op de drie Nederlanders kennen één of meerdere merken slimme speakers (62%). Dit is een flinke stijging ten opzichte van 2018 (+18 procentpunten). De bekendheid is hoger onder mannen (63%) en 18- tot 49-jarigen (76%) dan onder vrouwen (55%) en 50-plussers (48%). Google Home is de bekendste slimme speaker (37%) gevolgd door Sonos One (30%) en Google Home Mini (20%)."

22 procent van de Nederlanders staat positief tegenover spraakbesturing van apparaten en dat is vergelijkbaar met vorig jaar. Ook hier zijn mannen (28%) en 18- tot 49-jarigen (28%) vaker de kartrekkers dan vrouwen (18%) en 50-plussers (18%). Een derde van de Nederlanders blijft nog steeds sceptisch over aansturing door middel van spraakcommando’s (32%).

Sonos Google Assistent

Hoeveel slimme speakers heb jij in huis en van welk merk? Of behoor je tot die 32 procent die sceptisch is over aansturing van smarthome-apparaten door middel van spraakcommando’s. Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (10)
Bezig met laden van reacties...