Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

  • Xiaomi Mi 9T

  • Huawei P30 Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Nest vervangt Google Home merknaam!

[Exclusief] Googles plannen met Nest Hub in Nederland: smart display mainstream maken

· 23 mei 2019

In Amsterdam gaf Google Nederland aan een selecte groep van journalisten een briefing over de toekomst van Nest-producten in ons land. Androidworld leerde daar dat de Home-merknaam voor producten op termijn zal verdwijnen.

Google Nest Hub

Op Google I/O 2019 heeft Google de Nest Hub Max onthuld, dat is een nieuwe smart display van Google. Met de komst van dat grotere, slimme scherm met camera, raakte bekend dat de Home Hub omgedoopt wordt tot Nest Hub en richting Nederland komt. Een lezer van Androidworld ontdekte dan ook recent dat het slimme scherm alvast zijn eerste woordjes Nederlands spreekt, wat een logisch gevolg is.

Op een briefing in Amsterdam heeft Google ons verteld dat dat het bedrijf helemaal op de Nest-merknaam wil inzetten voor smarthome-apparaten. "De afgelopen jaren werd veel gesproken over 'smart home', maar al die slimme apparaten krijgen meer een soort gadget-gehalte als ze los van elkaar werken", dat zegt Rachid Finge, communications manager bij Google Nederland. "Google wil daarom inzetten op een huis met behulpzame apparaten en een geheel van toestellen dat samenwerkt."

Google Nest Hub - wat kun je de Nest Hub vragen?

Home-merknaam verdwijnt

Nest wordt daarom de nieuwe merknaam voor alle smarthome-producten van Google: van slimme thermostaten en deurbellen tot smart speakers, smart displays en zelfs de Chromecast. Op termijn zullen alle producten de merknaam 'Nest' dragen, en volgens Finge zal Google de naamsverandering doorvoeren, net als bij Nest Hub, wanneer een nieuwe generatie producten wordt aangekondigd. Binnenkort kunnen we ons dus vermoedelijk ook kunnen verwachten aan een zogeheten 'rebranding' van de Home-speakers.

Het is best ironisch en tegelijk typisch iets voor Google dat de Nest-naam belangrijker wordt, maar dat tegelijk het 'Works with Nest'-ecosysteem binnenkort verdwijnt en opgeslokt wordt door 'Works with Assistant'. Google vertelde eerder al dat het een deadline heeft opgesteld, waarbij nieuwe, slimme apparaten niet meer via de Nest-app verbinden en enkel met Assistent werken. "We gaan die deadline ook uitstellen, zodat ontwikkelaars langer de tijd hebben om hun integraties te maken voor Assistent, maar op termijn willen we consumenten aanmoedigen om hun Nest-account te migreren naar een Google-account. Niet alleen omwille van de extra functionaliteit, maar ook omdat Google-accounts extra beveiligingslagen garanderen", verduidelijkt Finge aan Androidworld. 

Foto van Nest Hello

Nest Hello-deurbel

Smart display mainstream maken

Recent raakte bekend dat smart speakers in Nederland nog een lange weg te gaan hebben om echt door te breken bij de massa, want op dit moment wil slechts drie procent van de Nederlanders zo'n slimme speaker in huis halen, en zo'n 56 procent is ook niet bekend met de term 'smart speaker'. We vroegen aan Google wat zijn strategie is om slimme speakers, en de Nest Hub, voor de mainstream-gebruiker interessant te maken.

 

"Allereerst willen we de producten natuurlijk steeds beter maken natuurlijk, zodat mensen ook echt de meerwaarde zien", legt Rachid Finge uit. "Langs de andere kant werken we samen met sterke retail-partners,  waaronder Albert Heijn en MediaMarkt, en op die manier kunnen we mensen ook echt kennis laten maken met de producten. Wat Nest Hub betreft, hebben we ook geleerd dat mensen steeds meer geneigd zijn om een smart display te kopen als ze al een Home-speaker in huis hebben."

Google Nest Hub

Reclame in de Nest Hub-interface?

Net zoals bij de Nederlandse Assistent voor telefoons al het geval is, zijn de ontwikkelaars van Google volop bezig om alle functionaliteiten die al beschikbaar waren voor de Amerikaanse variant van Nest Hub, te doen werken met de Nederlandse versie. "Mensen denken soms dat zoiets voor ons een kwestie is van 'even het Nederlands aanzetten'", grapt de communications manager van Google. "In werkelijkheid komt daar veel meer bij kijken, maar Nederlandse app-ontwikkelaars kunnen nu integraties ontwikkelen voor Nest Hub."

We vroegen Google ten slotte of er op termijn reclame te zien zal zijn in de gebruikersinterface van Nest-smart displays. Google test bijvoorbeeld al reclame in de interface van Android TV, dus Nest Hub zou een volgende stap kunnen zijn. "Dat staat momenteel nog niet concreet op de planning, We weten ook nog niet hoe reclame zou kunnen werken met de interface, dus daar hoeven gebruikers zich niet aan te verwachten", zegt Finge."

Google Nest Hub

Beschikbaarheid

Androidworld gaat nu aan de slag met het Nederlands voor smart displays. Google vertelde ons dat de huidige implementatie nog niet definitief is, en dat we pas vanaf dinsdag 28 mei de definitieve Nederlandse software kunnen testen. Dat is niet toevallig ook de dag waarop Nederlandse consumenten hem voor het eerst in handen krijgen. Vanaf dan kan je onze bevindingen over Nest Hub hier lezen op Androidworld.

Je kan Google Nest Hub nu pre-orderen in de kleuren Charcoal (zwart) en Chalk (wit) bij de Google Store, Coolblue, MediaMarkt, Bol.com en filialen van Albert Heijn. Bestellen kan hier.

Heb jij al een Nest Hub of overweeg je om er één in huis te halen? Kon je het Nederlands al testen op Googles smart display? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (13)
Bezig met laden van reacties...