Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

Trending smartphones
  • Realme X2 Pro

  • Moto G8 Plus

  • Samsung Galaxy A51

  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Tijd voor iets nieuws

Onderzoek: Google naar plaats drie qua marktaandeel slimme speakers

· 27 augustus 2019

In Nederland hebben we de afgelopen jaren kennisgemaakt met de Google Home, en het meest recent de Nest Hub. Terwijl Google probeert zijn marktaandeel te doen groeien, is het zijn tweede plaats bij de wereldwijde verkopen van slimme speakers verloren aan Baidu.

Google naar plaats drie

Voor Google is het een lastig tweede kwartaal geweest, wat betreft zijn slimme Google Home-speakers. Canalys heeft de wereldwijde verkopen van slimme speakers bijgehouden, en ziet de verkopen van Google met 19,8 procent dalen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. Wat opvalt is dat enkel Google de rode cijfers laat zien. Zijn grote concurrent, Amazon, heeft in het tweede kwartaal juist een groei weten te behalen van 61,1 procent. Wat betreft aantallen: de zoekgigant verscheepte 4,3 miljoen speakers, ten opzichte van 6,6 miljoen exemplaren bij Amazon. Baidu wist echter nog een stuk sneller te groeien.

Google Home Canalys

Google verscheepte in Q2 2019 minder slimme speakers.

Het rapport van Canalys toont namelijk een groei van 3.700 procent bij de Chinese gigant in het tweede kwartaal (Year on Year, YoY). Waar Baidu in het tweede kwartaal van 2018 slechts 0,1 miljoen speakers verscheepte, steeg dat naar 4,5 miljoen speakers in hetzelfde kwartaal dit jaar. In de grafieken van Canalys dus goed voor een tweede plaats, waardoor het Google van zijn troon (tweede plek) af heeft gestoten. Ook Xiaomi en Alibaba – waarvan de laatste inmiddels zijn eerste winkel in Europa heeft geopend – timmeren hard aan de weg, met een groei van respectievelijk 37,5 en 38,8 procent.

Krimp bij Google

Toch hoeft Google zich voorlopig geen zorgen te maken: de Chinese fabrikanten opereren in de gesloten (Chinese) markt. In de praktijk verkoopt Google geen exemplaar minder door het afstaan van zijn tweede plaats. Wel staat de krimp van Googles marktaandeel in het teken van een ander aspect: het is tijd voor iets nieuws. De huidige Home-speakers zijn al sinds 2016 op de markt, al zijn ze pas sinds eind 2018 ook in Nederland te koop. Inmiddels doen geruchten de ronde over nieuwe Nest (Mini)-speakers die later dit jaar, tijdens het jaarlijkse Made by Google-event, geïntroduceerd worden.

De nieuwste artikelen over Google Home

Tip: zo kan Google Assistent je helpen met je boodschappenlijstje

Google rolt nieuw design Home-app uit naar Android en iOS

Google voegt stereo-pairing toe aan Google Home en Home Mini

Google Nest Aware-abonnement voor slimme camera's volledig vernieuwd

Google stream transfer: verplaats muziek en video's door je huis

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (0)
Bezig met laden van reacties...