• Samsung Galaxy Note 10 Lite

• Samsung Galaxy A51

• Samsung Galaxy S10 Lite

Na het succes van de HTC Sensation en het bekendmaken van de samenwerking met Beats Electronics hoefden we niet lang te wachten op de eerste toestellen van HTC waarin deze samenwerking tot uiting kwam. Wij kregen ter review een HTC Sensation XE aangeboden. Dit toestel heeft alle kracht van de HTC Sensation en heeft daarbij de beschikking over Beats Audio.

Review Om alle eigenschappen van de HTC Sensation nog eens helemaal uit de doeken te doen zou behoorlijk overbodig zijn. We hebben de HTC Sensation al gereviewd en dit toestel is op een paar kleine puntjes na exact hetzelfde. Daarom focussen we ons in deze review voornamelijk op het Beats-uiterlijk en natuurlijk op de geluidskwaliteit van de Sensation XE.

In de doos en uiterlijk

Zodra we de doos in handen kregen van de Sensation XE bleek al dat het hier om een toestel gaat dat zich voornamelijk focust op geluidservaring. Het Beatsaudio-logo en HTC-logo staan broederlijk naast elkaar op de doos en naast het toestel staan oordopjes afgebeeld. Zodra we de doos openen zien we dat dit zich niet alleen tot een foto beperkt: we zien naast het toestel ook oordopjes van Beats. Een compleet overzicht van de doosinhoud:
  • Toestel
  • Oordopjes van Beastaudio met knoppen voor volgende en vorige nummer en play/pause
  • Zakje om de oordopjes in te bewaren
  • Vier maten 'in ear'-plugjes
  • HTC-oplader (bestaande uit een USB -> micro USB-kabel met een stopcontactplug)
  • Boekjes
Aan het toestel zien we gelijk dat we niet te maken hebben met de reguliere Sensation. Aan de voorkant zien we dat de speaker voor telefoongebruik een rood kleurtje heeft gekregen en ook het achtergrondlicht van de softtouch-knoppen onder het scherm is rood gekleurd in plaats van wit. Ook aan de achterkant vinden we rode accenten rond de camera-lens en staat er een Beatsaudio-logo waar we normaal gesproken "with HTC Sense" zien staan. Ook als we het toestel opstarten valt niet te ontkomen aan de samenwerking, na de HTC ('quietly brilliant')-animatie krijgen we ook een Beats-animatie te zien. De oordopjes zijn een speciaal voor HTC bewerkte variant van de iBeats van Beats by Dr. Dré. Het zijn 'in ear'-plugs met een stevige rode kabel (als je het nog niet doorhad, rood is de kleur waarmee Beats zich profileert). Dat Beats je audioervaring serieus neemt, is wel duidelijk. Niet alleen vinden we in de doos vier verschillende maten oorkussentjes, ook zit er een labeltje aan de oordopjes met een websiteadres. Als je dit intikt kom je op deze site van Monster Cable. Hier kun je een filmpje bekijken waarin een dame uitlegt hoe je je dopjes moet aanbrengen en een volledige 'vraag en antwoord' over dit onderwerp. Dit alles onder het motto: "Better safe than sorry".

Unboxingvideo

Beatsaudio en geluidservaring

Dan nu natuurlijk de Hamvraag: hoe goed is Beatsaudio eigenlijk? Om het korte antwoord te geven: goed! Zodra je muziek begint af te spelen verschijnt er in je notificatiebalk een Beatsaudio-logo. Als je je notificatiebalk naar beneden sleept, kun je hier ook snel Beats aan- of uitzetten. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom dit zou kunnen behalve om jezelf af en toe te overtuigen dat het echt heel anders klinkt. Misschien scheelt het in batterijverbruik, maar dat heb ik nog niet kunnen vaststellen. HTC heeft bij aflevering van het toestel acht nummers op het toestel staan die ook extra goed kunnen weergeven wat het verschil is tussen Beatsaudio en geen Beats. Op de site van Beats by Dr. Dré vinden we het volgende:
"Mensen horen niet de volledige muziek. Artiesten en producers werken hard in de studio om hun geluid te perfectioneren. Maar mensen kunnen dat niet echt horen met normale koptelefoons. De meeste koptelefoons kunnen de bas, het detail en de dynamiek niet aan. Kortom, de muziek brengt je niet in vervoering. Met Beats zullen mensen horen wat de artiesten horen en zullen ze luisteren naar muziek zoals dat hoort: op de manier dat ik dat doe."
Het komt er dus op neer dat in het software-gedeelte van de HTC Sensation XE een specifieke equalizer/effectgenerator wordt losgelaten op je muziek om bepaalde accenten te leggen. Deze liggen veelal bij het accentueren en "uitsmeren" van bass-geluid en stemmen helderder en duidelijker naar voren te laten komen. Helaas werkt deze technologie alleen samen met de standaard-muziekspeler van HTC.  Ikzelf had het prettig gevonden als Beats ook geactiveerd kon worden bij bijvoorbeeld YouTube-filmpjes of alternatieve muziekspelers zoals bijvoorbeeld Spotify. Wel werkt de software met andere oordopjes, dus ook dan kun je je muziek verbeteren met Beatsaudio. De andere helft van de geluidservaring met de HTC Sensation XE komt voort uit de meegeleverde oordopjes. Het citaat hierboven slaat voornamelijk op de hardware (oordopjes, koptelefoons) die Beats by Dr. Dré produceert. Dit is dan ook zeer goed hoorbaar. Met een alternatieve muziekspeler of YouTube (dus zonder Beatsaudio) kun je al duidelijk een verschil horen tussen mijn reguliere oordopjes (Sony mdr-ex35LP, winkelprijs ongeveer € 20,-) en de meegeleverde in-ears. Het geluid klinkt stukken beter. Niet verrassend aangezien de marktwaarde van vergelijkbare in-ears ongeveer € 80,- is. Maar echt een fenomenaal verschil hoor je als je via de muziekspeler van HTC Beatsaudio activeert. Met mijn eigen oordopjes wordt het geluid wel iets anders, maar ik zou er nog niet direct warm voor lopen. De geluidskwaliteit met Beatsaudio aan is bij de meegeleverde dopjes stukken beter dan wanneer deze uit staat. Volgens HTC herkent het toestel dat er Beats-oordopjes worden aangesloten en past het geluid zich daar op aan. Wat ook direct opvalt is het volume. De oordopjes kunnen hard! Als ik het geluidsniveau op ongeveer 40% zet, vind ik het al hard en bij 60% beginnen mijn oren pijn te doen.

Hardware-veranderingen

Helemaal onveranderd is de HTC Sensation XE niet ten opzichte van zijn iets oudere broertje. De(zelfde) processor is in dit toestel geklokt op 2 x 1,5 GHz waar dit bij de Sensation 2 x 1,2 GHz is. Ook is het interne geheugen uitgebreid van 1 GB naar 4 GB. Ook de accu heeft een kleine vergroting ondergaan en is nu 1730 mAh waar dat bij de reguliere Sensation nog 1520 mAh is. [table id=100 /]

Als je van muziek houdt en thuis een behoorlijke muziekinstallatie hebt staan, is het niet vreemd dat je ook onderweg pas van je muziek kunt genieten als het op zijn best klinkt. Deze telefoon en de meegeleverde oordopjes zijn daarvoor dan ook uitermate geschikt. Ik heb persoonlijk nooit beter geluid vanuit een telefoon horen komen. Jammer is wel dat deze goede geluidservaring is gelimiteerd tot de standaard-speler van HTC terwijl dit niet de meest gebruiksvriendelijke muziekspeler is. Ook heb je hierdoor geen profijt van bijvoorbeeld je Spotify- of Google Music-account. Al met al is dit een goed product dat met de ondersteuning van Beats en een paar kleine hardware-upgrades een nog beter product is geworden.

Verkrijgbaarheid

{tab=Abonnement} [cfr#co#13927] {tab=Los toestel} [cfr#po#13927] {/tabs}
Score: 5,00 / 5