• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

• Xiaomi Mi 9T

• Huawei P30 Pro

• Sony Xperia Z4 Tablet

Eerste indrukken

De Dell Streak is een poging van Dell om de Androidmarkt te betreden. Het apparaat met een 5-inch scherm krijgt de ene keer het label 'telefoon' en de andere keer het label 'tablet'. Dell omschrijft het zelf als een pocket-tablet, oftewel een meeneembaar tablet, en dat lijkt een goede benaming voor het apparaat. De Streak gebruiken als een telefoon levert eigenlijk een komisch beeld op.

Look & feel

Het eerste wat eigenlijk opvalt aan de Streak is dat het een (subjectief gezien) erg mooi afgewerkt apparaat is. De voorkant bestaat vrijwel volledig uit glas en slechts de zijkanten lopen in wat lijkt op kunststof. De achterkant van de Streak is gemaakt van metaal. Deze combinatie geeft het gevoel dat je een erg stevig apparaat in je handen hebt. Aan de linkerkant bevinden zich de telefoonspeaker, de lichtsensor, de nabijheidssensor en de frontcam. Aan de rechterkant vinden we drie knoppen die je gewend bent van Android: terug, menu, home. De knoppen zijn capacitief en dus aanraakgevoelig. In het midden zit uiteraard het 5-inch scherm dat bedekt is door het krachtige Gorilla Glass. Aan de onderkant bevindt zich de ingang voor de oplader van de Streak. Aan de bovenkant vinden we een camera-knop, een aan-/uitknop, de volumeknoppen en een 3,5mm hoofdtelefooningang. Aan de achterkant zit een 5MP camera met dual-LED flash, de batterij-cover en een grote speaker. Het materiaalgebruik van de Streak heeft tot gevolg dat het apparaat zo'n 218 gram weegt. Dit zou je kunnen zien als een nadeel, maar de combinatie van materialen én het gewicht laten de Streak erg degelijk aanvoelen. De metalen achterkant die bedenkt is met een matte laag voelt lekker in de hand en de glazen voorkant gemaakt van Gorilla Glass stelt je gerust over krassen op je scherm. Wanneer je de Streak bekijkt als een tablet is hij misschien wat klein, maar als je hem vast hebt realiseer je je dat het toch echt geen telefoon kan zijn. Mijn omgeving was onder de indruk van het apparaat, vanwege de looks en hoe hij aanvoelde. Het grote scherm deed het natuurlijk ook goed in combinatie met bijvoorbeeld Angry Birds.

In de doos

De doos bevat de volgende dingen:
  • De Dell Streak
  • 3,5mm hoofdtelefoon (in-ear)
  • Verschillende formaten rubbertjes voor de hoofdtelefoon
  • USB-kabel
  • Stekker waarop de USB-kabel kan worden aangesloten (twee soorten)
  • Garantiebewijs
  • Chique beschermzakje (deze staat helaas niet op de foto)
De doos brengt eigenlijk weinig verrassingen met zich mee. Je hebt uiteraard wat je nodig hebt, maar het was leuk geweest als Dell bijvoorbeeld een simpele docking station had toegevoegd.

De eerste keer aanzetten

De eerste keer dat ik de Dell Streak aanzette was dat toen deze nog op Android 1.6 draaide. Dell leverde toen een aangepaste interface mee, die er rekening mee hield dat de Streak een groot scherm heeft. In de periode dat ik de Streak in mijn bezit heb gehad is de update naar Android 2.2 binnengekomen. De review zal zich dan verder ook richten op die Androidversie. Wat Dell met Android 2.2 heeft gedaan is eigenlijk niet erg veel. Bij het aanzetten wordt je niet echt verrast als je kijkt naar hoe Android 2.2 in elkaar zit en eruit ziet. Dell heeft het uiterlijk maar een beetje veranderd, door bijvoorbeeld de statusbalk en knoppen een wat andere kleur te geven. Bij Android 1.6 was er veel meer veranderd en was er meer rekening gehouden met het feit dat de Streak een groot scherm heeft. Het enige voordeel dat direct in het oog springt is dat er meer icoontjes op je scherm passen. De app launcher kan nu niet alleen geopend worden door op de blokjes onderaan het scherm te klikken, maar ook door deze naar boven te slepen. De app launcher bestaat niet uit één lange lijst, maar is verdeeld over meerdere schermen waar doorheen geswiped kan worden. De grootste verandering (of eigenlijk toevoeging) die Dell heeft aangebracht zit hem in de Stage Widgets. Dit zijn schermvullende widgets voor bijvoorbeeld muziek, e-mail, Twitter en apps.

Eerste indrukken

De eerste indrukken die ik kreeg van Android 2.2 op de Streak zijn wél positief, in tegenstelling tot wat misschien uit bovenstaand stuk blijkt. Wat ik op Android 1.6 merkte is dat het systeem traag was, vaak om onduidelijke redenen. De hardware van de Streak is prima te noemen, met een 1GHZ Snapdragon processor en 512MB RAM geheugen. Bij het spelen van bijvoorbeeld Angry Birds op Android 1.6 was er sprake van veel haperingen en ik schaamde me haast om anderen een spel te laten spelen op het toestel. Met Android 2.2 is dit compleet anders. Er wordt nu echt gebruik gemaakt van de hardware die de Streak heeft. Alles loopt soepel, er is geen sprake van zwarte schermen door slecht geheugenmanagement en spelletjes spelen is een mooie ervaring. Ondanks dat het jammer is dat Dell eigenlijk niet zoveel heeft aangepast aan Android 2.2 is het een prima ervaring. Je leest het goed, ik vind het jammer dat er weinig is aangepast. Dat is omdat de Streak een groot scherm heeft waarvan gebruik gemaakt moet worden en dat gebeurt nu niet. De Stage Widgets voegen wat mij betreft niet erg veel toe, maar de meerwaarde ervan moet je natuurlijk altijd zelf bepalen. Het apparaat zelf voelt stevig in je handen en heeft een fijn formaat om lekker te kunnen browsen en een video te kijken. Het feit dat het scherm capacitief is draagt ook zeker positief bij aan de ervaring. Het grote scherm stelt je ook direct in staat om meer te kunnen zien, ondanks de resolutie van 800x480 pixels die je ook op telefoons vindt. Meer website, meer eBook en meer Twitter-berichten op je scherm: ideaal.

Specificaties

De specificaties van de Dell Streak zijn als volgt: [table id=35 /]

Foto's

Een paar foto's om een impressie te krijgen van hoe de Dell Streak eruit ziet.

Op de volgende pagina gaan we verder met de review van de Dell Streak.

Interface

Zoals gezegd heeft Dell niet veel aangepast aan Android 2.2. Er zijn hier en daar wat kleuren veranderd en er passen meer icoontjes op je scherm. Aan de ene kant is dit jammer, want met het grote scherm kan meer gedaan worden. Aan de andere kant krijg je op deze manier wel meer de Android 2.2-ervaring zoals Google deze bedoeld heeft. De grootste verandering die Dell heeft aangebracht in Android 2.2 is de toevoeging van Stage Widgets. Deze widgets zijn schermvullend en kunnen dienen om muziek te beheren, Twitter te bekijken of om bijvoorbeeld apps in te zetten. Zo hoopt Dell orde in de chaos te scheppen en je homescreen netjes te organiseren. Ergens zijn de widgets een leuke toevoeging, maar er zijn meerdere widgets die hetzelfde doen en niet je gehele scherm innemen. Zo houd je ook meer ruimte over om apps kwijt te kunnen op je homescreen. Doordat de Streak een groot scherm heeft, heeft Dell ervoor kunnen zorgen dat er meer op je scherm past. Zo kan je bijvoorbeeld meer tekst van je eBook zien, meer Twitter-berichten in een keer bekijken of bijvoorbeeld meer van een website zien. Ik heb dit zelf als erg fijn ervaren, want het geeft je toch het gevoel dat het grote scherm nut heeft. Bovendien is alles veel overzichtelijker met de extra ruimte. Een gevolg van de aanpassing is wel dat sommige widgets er slecht uitzien op je homescreen. Ze worden klein/onleesbaar of zelfs uitgerekt. Of dit nog opgelost wordt met een update weet ik helaas niet. Dell heeft nog een leuke toevoeging gedaan: Swype is voorgeïnstalleerd op de Streak. De vernieuwende techniek om tekst in te voeren zal bij velen ondertussen bekend zijn. Het komt erop neer dat je een pad trekt van letter naar letter om een woord te maken. Uiteraard superhandig op een telefoon, maar op de Streak is het wat minder goed uit te voeren. Wanneer je de Streak verticaal vasthoudt is hij eigenlijk net te groot om lekker met je duim een pad te trekken en wanneer je hem horizontaal vasthoudt is het al helemaal niet meer te doen. De beste oplossing is om de Streak neer te leggen en met je wijsvinger een pad te trekken, maar of dat nou zo ideaal is... Gelukkig kunnen de letters ook individueel ingedrukt worden, zodat het toetsenbord dient als normaal QWERTY-toetsenbord. Een echt probleem bestaat hier dus niet.

Enkele screenshots om een beeld te geven van hoe de interface eruit ziet.

Mediacapaciteiten

Foto's en video's maken

Gelukkig beschikt de Dell Streak over een camera, een 5MP camera welteverstaan. Naast de camera bevinden zich 2 LED-lampjes die dienen als flitser. De camera kan geopend worden door te drukken op de camera-knop op het toestel zelf, maar dit vereiste behoorlijk wat moeite. Als je de camera-app dan eenmaal hebt opgestart wordt je niet verrast door een vernieuwende interface. Het is exact dezelfde app als die standaard in Android 2.2 zit. De instellingen voor de camera-app zijn ook hetzelfde als die standaard in Android 2.2 zitten. Het viel me op dat ik erg veel moeite had om de instellingen goed te bereiken, want ik moest meerdere keren op dezelfde plek drukken om een menu geopend te krijgen. Als je er eenmaal in zit kan je instellingen als witbalans en flitser veranderen. Op de Streak heb je ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor 720p video-opname en gebruik van de frontcam. De frontcam neemt overigens op in VGA-kwaliteit. De kwaliteit van de foto's is niet heel overtuigend. Dat hoef je op zich ook niet te verwachten van een mobiel apparaat, maar je zou zeggen dat ze in zo'n bakbeest nog wel wat ruimte hebben om iets beters kwijt te kunnen. Helaas is dat niet zo en zijn de foto's op zijn hoogst goed te noemen. De flitser op de Streak zou alleen gebruikt moeten worden om iets op grotere afstand te fotograferen, want anders raakt het object zwaar overbelicht. De kwaliteit van de video's is redelijk goed. Qua kwaliteit voegt een 720p video-opname niet veel toe, maar het is natuurlijk altijd een leuke optie om te hebben. De kwaliteit van de frontcam is goed te noemen en zal volstaan voor bijvoorbeeld videobellen.

Foto's gemaakt met de Dell Streak

Video gemaakt met de Dell Streak

De volgende video is een 720p video gemaakt met de Dell Streak. Naast 720p kan de Streak ook opnemen in 800x480 of 640x480 pixels.

Muziek afspelen

De muziekspeler op de Streak die Android 2.2 draait brengt niks bijzonders met zich mee. Het is de standaard muziek-app die in Android zit en deze is al sinds het begin vrijwel hetzelfde. Het enige verschil dat de Streak kan maken is wederom met de Stage Widgets. Er is een widget voor muziek en die kan je uiteraard op je homescreen zetten. Zo heb je altijd je albums bij de hand om ze snel aan te zetten. Als je dan eenmaal muziek aan het afspelen bent, dan hoor je dit ook goed. De Streak beschikt over een grote speaker op de achterkant en die laat van zich horen. Hij produceert niet het mooiste geluid, maar je hoort het in ieder geval wel.

Video's afspelen

Voor het afspelen van video's is geen app meegeleverd. Dat is natuurlijk jammer, want het scherm van de Streak leent zich voor het kijken van een serie of een filmpje.  Gelukkig zijn er in de Android Market oplossingen te vinden voor het afspelen van je video's. Ik heb het zelf als prettig ervaren om in bed met de Streak in mijn handen te kijken naar een serie. De kleuren zijn goed en de helderheid is prima. Gecombineerd met de grootte van het scherm en de ligging in de handen levert dat veel kijkplezier op.

eBooks

Het reviewtoestel ontving bij de upgrade naar Android 2.2 ook de Amazon Kindle-app. Nu ben ik zelf niet echt een lezer, maar het werd wel aantrekkelijk met de Streak in mijn handen. Je kan de Streak prima in één hand vasthouden, zodat het dient als een boek. Met de Kindle-app kun je de grootte van de letters instellen. Deze kan op de Streak wat kleiner ingesteld worden, waardoor er meer op het scherm past. Het is best leuk om zo één en ander te lezen als je bijvoorbeeld in de trein zit. Het enige nadeel is dat de Streak redelijk zwaar is, dus wat kracht in je hand is op den duur wel nodig.

Games op de Streak

Uiteraard leent zo'n groot scherm zich voor enkele fraaie games! Met Android 1.6 schaamde ik me nog voor het gamen op de Streak, maar met Android 2.2 zijn die zorgen weg. Games draaien soepel en spelen lekker op het grote scherm. In mijn omgeving deed de Streak het dan ook erg goed met betrekking tot het gamen. Eén van de meest geliefde spellen was uiteraard Angry Birds, want deze game is erg leuk om te spelen op zo'n groot scherm. Echter, ook race-games e.d. zijn goed te spelen op de Streak. Ook hiervoor heeft het toestel weer een mooie afwerking, want de ligging in de handen is fijn tijdens het gamen. Ook voel je door het gewicht dat je iets in je handen hebt wanneer je de Streak kantelt om te sturen tijdens het racen, hetgeen bij mij voor een betere game-ervaring. Het grote scherm levert soms wel problemen op met de kwaliteit van plaatjes e.d. in games. Deze worden soms wat wazig, omdat ze uitgerekt worden. Op de volgende pagina gaan we verder met de review van de Dell Streak.

Prestaties

Bellen en SMS'en

Ja, je leest het goed: bellen. Met de Streak kan je, ondanks zijn grootte, ook gewoon bellen! Uiteraard moet je daarvoor wel je SIM-kaart in het apparaat stoppen. Overigens kan je dan ook gewoon gebruik maken van je 3G internet. De belkwaliteit beviel me eigenlijk niet heel goed, het geluid was matig, ook bij volledige ontvangst. Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Mocht je de Streak al kopen om als telefoon te gebruiken, verwacht er dan niet al teveel van. SMS'en kan uiteraard ook met de Streak. Dit gaat prima, zoals je misschien gewend bent van Android 2.2.

Internetten

He grote scherm van de Streak leent zich uiteraard ook voor browsen. Het grotere scherm betekent dat je meer van de website ziet die je bezoekt. In combinatie met de 1GHz Snapdragon processor gaat het browsen lekker soepel. De pagina's laden snel, dit heeft te maken met de optimalisaties binnen Android 2.2. Uiteraard beschikt de Streak ook over multi-touch, iets wat tijdens het browsen in combinatie met het grote scherm goed tot zijn recht komt. Eindelijk kan je fatsoenlijk die pinch-to-zoom beweging maken, in plaats van op een klein stukje scherm te zitten friemelen. De Streak beschikt ook over Flash, dus het is mogelijk om bijvoorbeeld Flash-games te spelen, of om Dumpert te bekijken. Ondanks de krachtige hardware blijft Flash een probleemkindje. Het maakt het browsen door een website trager en het afspelen van video's gaat niet altijd even soepel. Echter, al met al is de Streak een prachttoestel om op te internetten.

Scherm

Dat het scherm van de Streak groot is heb ik uiteraard al vaak vermeld. Het scherm heeft echter ook mooie kleuren en de helderheid is prima. Daarnaast is het scherm bedekt met het zogenaamde Gorilla Glass. Dit krasbestendige glas is érg sterk, zelfs zo sterk dat je er met gereedschap op kan slaan zonder dat het effect heeft. Dit geeft je veel zekerheid over de bescherming van het scherm van je Streak. Het scherm is ideaal om op te browsen, op te gamen en om films te kijken. De Streak beschikt over een lichtsensor. Wanneer je automatische achtergrondbelichting inschakelt heb je nooit meer last van licht dat in je ogen brandt wanneer je je toestel 's avonds gebruikt. Als je omgeving donker is wordt het scherm donkerder, als je omgeving licht is wordt je scherm lichter. Zo heb je altijd de optimale achtergrondbelichting. Naast de lichtsensor beschikt de Streak ook over een nabijheidssensor. Deze sensor zorgt ervoor dat tijdens het bellen met de Streak het scherm uitgaat. Hierdoor druk je niet ongewenst op allerlei knoppen op het scherm. Zie onderstaande video voor een demonstratie van Gorilla Glass:

Batterijgebruik

De Streak beschikt over een 1530mAh batterij. Hoewel dit voor telefoons vaak voldoende is om een dag mee door te komen, had ik bij de Streak niet het gevoel dat de batterij voldeed. Het scherm is groter en vereist dus meer van je batterij. Het scherm is vaak ook één van de grootste gebruikers van je batterij, dus dat is een behoorlijk minpunt wat mij betreft. Ik vind het dan ook raar dat er met de grootte van de Streak niet gekozen is voor een grotere batterij. De huidige batterij is niet eens heel groot en ik denk dat er ruimte is voor een grotere. Ondanks dat de batterij niet erg goed bij het toestel past kan je het wel een dag volhouden. Helaas kan je daarbij niet volop gebruik maken van de mogelijkheden die de Streak biedt. Op de volgende pagina gaan we verder met de review van de Dell Streak.

In deze conclusie nemen we de voornaamste punten die we tegengekomen zijn in deze review nog eens kort door.

Interface

Dell heeft maar weinig aangepast aan de interface van Android 2.2. Normaal gesproken zie ik zoiets als een voordeel, maar deze keer durf ik het een nadeel te noemen. Het grote scherm leent zich voor een aantal aanpassingen die gebruik maken van dat scherm. Op Android 1.6 was dit wel het geval bij bijvoorbeeld het homescreen. Nu is dat helaas niet meer zo en zit je met een vrijwel standaard Android 2.2. Dell heeft nog wel schermvullende Stage Widgets toegevoegd die je homescreen verfraaien met bijvoorbeeld muziek of Twitter.

Mediacapaciteiten

Foto's en video's maken met de Streak gaat prima. De kwaliteit is helaas op zijn hoogst goed te noemen, maar de vraag is wat we eigenlijk moeten verwachten van mobiele apparaten. Als je in je achterhoofd houdt dat échte kwaliteitsfoto's/-video's gemaakt worden met gespecialiseerde apparatuur, is de kwaliteit die de Streak neerzet prima te noemen. Het is jammer dat Dell niet veel doet met bijvoorbeeld een mooie muziek-app of video-app. Nu ben je aangewezen op de Android Market om jezelf te voorzien in die behoefte, maar dat terzijde. De Streak leent zich uitstekend voor mediaconsumptie, van muziek luisteren tot video's kijken en van eBooks lezen tot browsen op het internet.

Hardware

De hardware van de Streak is in één woord uitstekend te noemen. Het gebruik van glas en metaal in combinatie met de grootte van het scherm en het gewicht van de Streak, maken het tot een erg degelijk apparaat die je graag in je handen hebt en graag aan je vrienden laat zien. De 1GHz Snapdragon processor en 512MB RAM dragen hun steentje bij aan de gebruikerservaring op de Streak.

Prestaties

Na de upgrade naar Android 2.2 functioneert de Streak erg soepel. Waar er bij Android 1.6 nog wel eens wat wilde haperen is dit bij Android 2.2 nagenoeg nooit het geval. Dankzij de processor openen applicaties snel en is browsen een groot plezier. Ook voor een spelletje is de Streak niet bang: gamen is érg leuk op de Streak. Bellen met de Streak beviel mij wat minder goed. Naast dat het er raar uitziet, vond ik de kwaliteit van het geluid matig. De Streak presteert over het algemeen dus goed, maar helaas is de batterij wat onder de maat als je kijkt naar de grootte van het apparaat. Gelukkig kan je er wel de dag mee doorkomen.

Algemene conclusie

De Streak is een erg degelijk apparaat van Dell. Het apparaat leent zich uitstekend voor browsen, muziek luisteren, video's kijken, gamen, eBooks lezen, noem maar op. Voor de telefoonfunctie is hij niet echt aan te raden, maar als meneembare tablet vervult hij zijn functie goed. De bouw van de Streak is erg stevig en het materiaalgebruik is prima.

Kleine puntjes

Geen enkel apparaat is perfect en zo liep ik ook bij de Streak tegen wat kleine minpuntjes aan. Zo moet het batterijklepje van de Streak altijd goed vastzitten. Als deze los gaat zal de Streak uitschakelen. Overigens kost het wel wat moeite om hem los te krijgen. De cameraknop van de Streak vereiste veel moeite om zijn functie goed uit te voeren. Als laatste liep ik soms tegen het probleem aan dat ik per ongeluk één van de capacitieve Androidknoppen in drukte, waardoor bijvoorbeeld mijn game werd afgesloten en ik op het homescreen belandde.

Sterke punten

• Erg degelijke bouw
  • Groot scherm