• ASUS ZenFone 6

• OnePlus 7 Pro

• Google Pixel 3a XL

Een AR-game in de dreuzelwereld

Harry Potter: Wizards Unite review: veel magischer dan Pokémon GO

· 03 juli 2019

Harry Potter: Wizards Unite is het nieuwe spel van Pokémon GO-ontwikkelaar Niantic waarin spelers op stap in de dreuzelwereld om de tovenaarswereld te redden. Ik liet me in een week tijd omscholen tot tovenaar.

Harry Potter: Wizards Unite

Magische voorwerpen, duistere tovenaars en andere gedrochten duiken plotseling op in de dreuzelwereld (de wereld voor mensen zonder magische gaven). Daarom bestaat het risico dat de het geheime bestaan van de tovenaarswereld wordt onthuld aan niet magische wezens, en het Ministerie van Toverkunst roept tovenaars op om sporen te onderzoeken naar magie onder de dreuzels en elk bewijsmateriaal te vernietigen.

Ja hoor, het lijkt wel alsof je door Harry Potter: Wizards Unite, het nieuwe spel van Niantic in een crisis belandt, maar gelukkig gaat het er in de praktijk een stuk meer relaxt aan toe. Je volgt het stratenplan van je omgeving, al wandelend met je telefoon in de hand, en onderweg laat je magische wezens verdwijnen. Je passeert ook langs monumenten of interessante plaatsen om zo in interactie te gaan met serres, tovenaarstorens en herbergen.

Beelden van de game

Panini-stickers

Leuk aan Wizards Unite, is dat doeltreffend spreuken uitspreken een stuk gevarieerder en complexer aanvoelt dan ballen gooien in Pokémon GO. In plaats van bolvormige projectielen naar de kop te gooien van Hedwig de uil, gebruik je spreuken door patronen  op je scherm te tekenen. Dat doe je het beste zo snel en nauwkeurig mogelijk. Je hebt ook de augmented reality-functie met behulp van je smartphonecamera  waardoor het lijkt alsof beesten zich in de echte wereld bevinden.

Lukt het verslaan van de wezens niet meteen, dan giet je even een zelfgebrouwen toverdrank ad fundum door je keelgat, en dan gaat het vast wel beter. Verder heb je een register gekregen van alle magische voorwerpen en wezens dat je moet verzamelen. Het lijkt een beetje als Panini-stickers verzamelen, en dat is best een leuke extra.

Beelden van de game

Vieze drankjes maken

Niantic heeft er duidelijk een zaak van gemaakt om je veel meer dingen te doen te geven in Wizards Unite, vergeleken met het Pokémon-spel, zodat spelers er zeker niet meteen op uitgekeken raken. Onderweg verzamel je zaden en ranzige ingrediënten die je in je toverdranken gebruikt. De zaden plant je in serres zodat je een recept voor jouw toverdrankje naar keuze kan volgen. Serres zijn overal om je heen verspreidt, maar Wizards Unite is geen spel voor luie tovenaars of heksen, want je moet zelf langst de serre passeren om je plantjes te oogsten na één tot meerdere uren afhankelijk van het soort plant. Kom je tot een uur te laat, dan is de oogst mislukt.

Screenshots van het spel

Vieze drankjes brouwen is een stuk eenvoudiger, want je duidt tot vier drankjes tegelijk aan die na elkaar worden gemaakt. Zo'n drankje maken kan ook één tot 12 uur duren. Drankjes brouwen doe ik hoofdzakelijk voor ik ga slapen en planten is eerder sporadisch geworden, omdat het een behoorlijke kluis is om het planten correct te timen en vervolgens op het juiste moment langs te gaan. Tovenaar zijn is leuk, maar het hoort geen full-time job te worden. Gelukkig kan je ook zonder zelf te planten je ingrediënten tijdens het wandelen onderweg vinden.

Gulle en gierige barmannen

Naast serres kom je ook herbergen tegen waar je energie verzamelt. "Aha, we zijn alvast bij de microtransacties gearriveerd", denk je vast? Correct, da's snel! Elke spreuk die je uitspreekt kost je energie, en die energie wordt niet vanzelf aangevuld. Je moet langs herbergen passeren om weer op krachten te komen, alsof je nog niet genoeg toverdranken laat binnenglijden.

Screenshots van het spel

Zo'n locatiegebaseerd systeem heeft voor- en nadelen. Het mooie is dat je niet op je luie kont wacht tot je weer kan spelen, zoals in veel gratis mobiele games. Minder goed is dat je het wel kan schudden wanneer in een rustige omgeving woont waar maar enkele herbergen zichtbaar zijn op je kaartje. In dat geval ga je het een stuk moeilijker krijgen om je energiemeter te vullen.

Niantic heeft geprobeerd om dat probleem op te lossen door een onderscheid te maken in herbergen. Groene exemplaren - zoals hierboven in de afbeelding -zijn te vinden in meer rustige gebieden, terwijl blauwe herbergen en roze te vinden zijn in drukke gebieden. Loop je een groen etablissement binnen, dan is de barman een stuk guller met hun boterbier. Dat is goed bedacht, maar het lost duidelijk niet helemaal het probleem op als je afgelegen woont.

Beelden van de game

Goudgrijp

Je kan telkens goudstukken (de in-game munteenheid) richting Niantic gooien om je energiemeter te vullen, maar als je echt op een plaats woont waar ook geen serres, tovenaarstorens en amper sporen te vinden zijn, dan wordt regelmatig Wizards Unite spelen een stuk moeilijker. Ik woon in een kleine stad met tal van herbergen en na een week spelen, voelde ik niet de kleinste intentie om goudstukken te kopen in de 'Goudgrijp-tovenaarsbank' - een prachtige naam trouwens - met echt geld. Helaas zal dat dus niet voor iedereen even eenvoudig zijn, en dan volgt dus letterlijk de Goudgrijp van Niantic.

Magische gedrochten

Als tovenaar of heks die werkt in opdracht van het ministerie heb je een druk bestaan. Niet alleen ben je op pad op zoek naar wezens voor in je Panini-boek, brouw je vieze drankjes en ge je langs bij gulle of gierige barmannen, maar je hebt ook tovenaarstorens die op je wachten. In die torens verzamelen de gevaarlijkste gedrochten uit de magische wereld zich om het tegen jou op te nemen.

Screenshots van het spel

Zo'n uitdaging voltooi je alleen of samen met vrienden door alle wezens binnen de tijd de verslaan. Hiervoor is richten een extra element alvorens je een spreuk kan gebruiken, en als een wezen aanvalt moet je ook veegbewegingen maken om je te verdedigen. Ik vind het gevechtssysteem in Wizards Unite best sterk, omdat je zelf ook bepaalt op welk niveau je een uitdaging wil spelen.

Een lager niveau laat je als Voldemort al je tegenstanders verpletteren, maar als je een moeilijker niveau kiest, ga je je toverdrankjes pas echt nodig hebben en ik ontdekte dat het vooral belangrijk was om voldoende genezingsdrankjes te maken. Die krijg je geregeld naarmate je in levels stijgt, dus slim ermee omspringen is de boodschap.

Griffoendor-sjaal in volle zomer

Wizards Unite heeft een weldoordacht voortgangssysteem. Je kan vanaf level 6 een 'Roeping' kiezen. Dat is een soort van beroep dat eigen vaardigheden en voordelen brengt tijdens gevechten in tovenaarstorens. Op die manier ben een sterker of zwakker tegen bepaalde tegenstanders en word je een eerder offensieve of juist defensieve tovenaar. Het is leuk dat Niantic gekozen heeft voor wat meer diepgang om het spel wat levendiger te houden. Bepaalde vaardigheden van je beroep ken je pas ontwikkelen door evenementen, dus het is zeker dat er nog meer content op komst is.

Beeld van het spel

Die sterke personalisatie vind je ook in je eigen tovenaars-paspoort of Magische Legitimatie. Je kan daarmee via de AR-camerafunctie een selfie nemen met een filter. Zo zet je een tovenaarshoed op je hoofd of draag je plots een sjaal van Griffoendor of Ravenklauw, ook in volle zomer. Anderzijds kan je ook je toverstaf personaliseren of een titel die je hebt verdiend toevoegen.

Meer Pokémon-trainers dan tovenaars

Toch zal deze game van Niantic nooit het succes evenaren van Pokémon GO. De wereld van Harry Potter heeft veel minder fans dan Pokémon. Hoe weet ik dat? Zoek even op de sociale nieuwssite Reddit naar de Harry Potter-subredditen je ziet een groep van 642.000 volgers. Doe je hetzelfde voor Pokémon dan vind je 1,6 miljoen volgers en nog eens 2 miljoen voor Pokémon GO alleen.

Screenshots van het spel

Daarnaast merk ik dat Niantic weinig aan het succesrecept van zijn populaire spel heeft veranderd, waardoor het verrassingseffect van Pokémon GO er niet meer is. De ontwikkelaars hebben wel degelijk meer content en meer dingen om te doen toegevoegd, maar het concept van rondwandelen met je telefoon en het AR-aspect is niet meer nieuw.

Ik was verrast door Harry Potter: Wizards Unite. Je hoeft helemaal niet de grootste Harry Potter-fan te zijn om je met dit spel te vermaken, omdat er zoveel te ontdekken is. De game bevat een stuk meer diepgang dan Pokémon GO, zeker als je het vergelijkt met de content die aanwezig was bij de lancering van het Pokémon-spel. Ik zou nog even kunnen doorgaan over alle magische dingen in Wizards Unite door bijvoorbeeld te spreken over Viavia's, dat is het equivalent van eieren uitbroeden in Pokémon GO. Ik vond het dus verrassend dat dit spel me meer wist aan te spreken, ook al ben ik principe altijd een grotere Pokémon-fan geweest.

Beelden van de game

Ik kan dit spel dus aan iedereen aanraden die ooit van de Harry Potter-films en/of boeken heeft genoten, tenzij je een dreuzel bent of erg afgelegen woont. Hopelijk komt Niantic alsnog met echte een oplossing voor spelers die niet in de buurt van herbergen wonen. In tegenstelling tot passeren bij Goudgrijp, zullen die eerder het spel verwijderen. Woon je in een stad of gemeente, dan is het zeker de moeite om Wizards Unite te proberen.

Ik heb Wizards Unite een week gespeeld en wandelingen gedaan op de avonden wanneer ik er tijd voor had, en dat was een fijne ervaring. Ondertussen heb ik level 10 bereikt, en ik ga zeker nog meer op tocht om moeilijkere sporen te ontdekken en sterkere wezens uit tovenaarstorens te schoppen. Lees onze negen onmisbare tips voor Wizards Unite in dit artikel. Welk level van tovenaar ben jij ondertussen? Wat vind jij van Wizards Unite? Welke Roeping of afdeling van Zweinstein heb hij gekozen? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

De nieuwste artikelen over Harry Potter: Wizards Unite

Harry Potter: Wizards Unite 'Back to Hogwart's-evenement gaat van start

Pokémon GO laat je nu vechten tegen team Rocket om Pokémon te bevrijden