"Deze rubriek wordt aangeboden door zakelijke telecomprovider Voys, de inhoud van dit artikel wordt onafhankelijk door Androidworld verzorgd."
Zakelijke abonnementen
Zakelijke telefoonabonnementen worden al sinds jaar en dag door vele providers aangeboden maar voor veel mensen is het een raadsel wat daar nou precies de voordelen van zijn. In dit artikel proberen we die voor je op een rij te zetten en bekijken we of een zakelijk abonnement wel altijd de goede keuze is. Om het artikel overzichtelijk te houden gaan we niet in op specifieke abonnementen of providers.
Voordelen
In principe zijn er vijf wezenlijke voordelen te benoemen van het gebruik van een zakelijk abonnement ten opzichte van een consumentenabonnement.
1. BTW
Eerst maar even het belangrijkste: de centen. Belastingtechnisch gezien is een zakelijk abonnement een must voor ondernemers, aangezien de maandelijkse kosten die je hiervoor maakt aftrekbaar zijn bij de Belastingdienst. Nu kan dit ook bij een consumentenabonnement maar in dat geval wordt er van je verwacht dat je kunt aantonen welke kosten binnen je bundel gemaakt zijn voor zakelijke doeleinden en welke voor privé-doeleinden. Bij een zakelijk abonnement is dat probleem er niet en zijn alle gemaakte kosten aftrekbaar.
2. Beheer
Door een zakelijk abonnement af te sluiten heb je de mogelijkheid om alle abonnementen binnen je bedrijf onder een account te beheren. Op die manier hoef je dus niet maandelijks door een hele berg facturen te spitten. Daarnaast kom je nooit voor verrassingen te staan, zoals een onverwachts hoge telefoonrekening waarvan je geen idee hebt hoe die tot stand is gekomen. Alle informatie over al het mobiel verbruik binnen jouw bedrijf wordt netjes gecontroleerd en beheerd.
3. Collegiale telefoontjes
Over dit punt kunnen we kort en krachtig zijn: collega's bellen met een zakelijke bundel is voordelig onderling. Erg handig als jouw werknemers regelmatig onderweg zijn en toch vaak in contact met elkaar dienen te zijn.
4. Persoonlijke accountmanager
Sommige providers bieden een persoonlijke accountmanager aan bij een zakelijk abonnement. Vaak wordt dit wel alleen gedaan wanneer je een bepaald aantal personen in een zakelijk contract opneemt. Dit is dus alleen voor grotere bedrijven van toegevoegde waarde die het beheer van hun account liever uitbesteden deze onder de eigen 'paraplu' te houden.
5. Vlottere helpdesk
Wie ooit een probleem of een vraag heeft gehad met betrekking tot zijn abonnement, kent de frustratie waarschijnlijk wel die de diverse belabberde helpdesks van telecomproviders creëren. Sinds het offensief van cabaretier Youp van 't Hek is daar wel enige verbetering in gekomen maar nog altijd geldt dat niemand voor zijn lol belt naar een helpdesk. Vaak moet je je door talloze keuzemenu's heen worstelen om eindelijk iemand aan de lijn te krijgen en met een beetje pech is die persoon onvoldoende getraind om jou gericht te helpen. De zakelijke helpdesks zijn over het algemeen vlotter, hulpvaardiger en professioneler. Er wordt rekening gehouden met het feit dat communicatie en bereikbaarheid van vitaal belang is binnen een onderneming.
Prijs
Voor bovenstaande zaken betaal je als ondernemer natuurlijk wel dus het is niet verwonderlijk dat zakelijke abonnementen bijna altijd duurder zijn dan abonnementen voor particulieren. Zakelijke abonnementen zijn vermoedelijk de melkkoeien voor telecomproviders, daar zakelijke abonnementen meer opleveren.
Denk er maar eens over na: een provider kan een hoop nieuwe klanten trekken als een bedrijf al of veel van zijn medewerkers, die misschien wel bij allemaal bij verschillende providers zitten, onder een abonnement onderbrengt. De provisies die telecomwinkels krijgen voor het verkopen van een zakelijk abonnement schijnen ook flink hoger te zijn dan die voor de verkoop van een consumentenabonnement.
ZZP'ers
Het komt regelmatig voor dat ondernemers die een eenmanszaak beginnen of als ZZP'er of freelancer door het leven gaan, eigenlijk automatisch een zakelijk abonnement afsluiten. Eigenlijk heeft dit maar weinig nut. Kijk maar eens naar bovenstaande punten: vrijwel alle voordelen gelden alleen voor bedrijven die meer dan een paar werknemers in dienst hebben. De BTW-aftrek kan ook geregeld worden op een consumentenabonnement en voor alleen een snellere helpdesk ga je natuurlijk niet maandelijks extra euro's neertellen.
Wel of niet doen?
Heb je een bedrijf met meerdere werknemers die regelmatig aan de telefoon hangen voor zakelijke doeleinden, dan is een passend zakelijk abonnement wellicht een slimme overweging. De extra abonnementskosten die je maakt wegen in dat geval ruim op tegen de rompslomp die je anders hebt aan het bijhouden van je telecom-administratie en waarschijnlijk bespaar je op de lange termijn juist geld. Ben je een 'one-man-show' en bestaat jou bedrijf alleen uit jezelf of hooguit een paar werknemers, dan doe je er goed aan om zakelijke abonnementen links te laten liggen.