Marshmallow-update
Twee weken geleden startte Sony de uitrol van Android 6.0.1 Marshmallow voor de Xperia Z5-serie in de Benelux. In een korte video demonstreerde het Japanse bedrijf hoe de software eruit ziet en welke verbeteringen en vernieuwingen zijn doorgevoerd. De update is inmiddels via Sony's computersoftware PC Companion te installeren, maar voor sommige gebruikers ook direct (OTA) op de smartphone zelf te downloaden.
Maar nu blijkt de Marshmallow-update ook een keerzijde te hebben. Op Sony's forum zijn namelijk veel posts te vinden van Xperia Z5-gebruikers die te maken hebben met een niet-werkende Google Play Store. We zien dat het probleem wereldwijd speelt en op alle drie de Z5-modellen: de Compact, de Z5 en de Premium. Volgens de klachten stopt de Play Store direct na de Marshmallow-update en kan hij niet meer geopend worden. Heel vervelend, want de Play Store is voor velen één van de belangrijkste apps.
Dit adviseert Sony
Sony erkent het probleem en zegt dat slechts een klein deel van de gebruikers getroffen is. Volgens de fabrikant kunnen zij het beste de telefoon terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Dit blijkt bij sommige toestellen te werken, maar veel gebruikers melden dat het niet helpt. Uit de reacties die op het forum te vinden zijn, lijkt het het beste om de Z5-smartphone met een computer te verbinden en de PC Companion-software te starten. Zo kun je de Android 6.0 Marshmallow-update opnieuw installeren en zou het Play Store-probleem daarna verholpen zijn.
Heeft jouw Xperia Z-toestel last van dit probleem? Zo ja, (hoe) heb jij het opgelost?
Via: PhoneArena