Xiaomi
We kennen allemaal de uitdrukking 'bloatware' en daarmee bedoelen we apps op een nieuwe smartphone die niet direct bij het toestel horen. Er is maar één reden voor dergelijke apps om aanwezig te zijn, en dat is geld. Veel merken moeten meerdere inkomstenbronnen aanboren om de begroting sluitend te maken. Daar is bloatware er ook één van. Een andere optie is het tonen van advertenties.
Dat laatste heeft Xiaomi nu blijkbaar tot kunst verheven. In een recente post op Reddit laat een gebruiker zien dat het Chinese merk overal advertenties laat zien. Het screenshot hierboven laat zien dat er zelfs een advertentie getoond wordt in de instellingen van de smartphone. Xiaomi maakt gebruik van een advertentienetwerk dat in de verschillende eigen applicaties advertenties laat zien, maar reclame in de instellingen is nieuw. Overigens is het goed om te verduidelijken dat het hier gaat om de MIUI-versie van Xiaomi zelf, en niet het Android One waar toestellen zoals de Mi A1, Mi A2 Lite en de Mi A2 mee worden verscheept.
Xiaomi is niet de eerste die advertenties in zijn eigen software inbouwt: HTC werd eerder ook al op een dergelijke daad betrapt door advertenties in zijn toetsenbord te laten zien. Later bleek dat HTC dit niet bewust had gedaan, en dat het met een andere partij te maken had.
Doe maar niet
Het vervelende van deze Xiaomi-advertenties is dat je er als gebruiker niet omheen kan. Ze zijn er en je kan ze niet uitzetten, en je kan ze ook niet afkopen door een bepaald bedrag te betalen, zoals bij sommige smartphones van Amazon het geval is. Daarnaast zijn het ook nog eens advertenties gebaseerd op locatie, omdat ze nu eenmaal in het systeem zitten. Xiaomi staat bekend om de lage prijzen van de producten die mogelijk gemaakt worden door de lage winstmarges. Dat is heel mooi, maar als het bedrijf genoodzaakt is om dergelijke advertentiepraktijken te bedenken, is het misschien een betere zet om een aantal tientjes meer te vragen voor een product.
Bron: Slashgear