Wibra lanceert app waarmee klanten korting krijgen voor recycling

Wibra lanceert app waarmee klanten korting krijgen voor recycling

Claudia Rahanmetan

door Claudia Rahanmetan

Laatst geüpdatet

Wibra is in zijn winkels gestart met het inzamelen van plastic verpakkingen voor recycling. Klanten worden hiervoor beloond met kortingspunten. Zo werkt het.

Wibra beloont klanten met korting

De gemiddelde Nederlander gebruikt 48 kilo aan plastic verpakkingen en de meeste daarvan worden niet gerecycled. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat 79% van de consumenten een bijdrage wil leveren aan een beter milieu. Daarom start Wibra een pilot samen met Impackt. Dat is een bedrijf dat een app met een loyaliteitsprogramma heeft ontwikkeld hiervoor. Met deze app worden klanten beloond als ze lege plastic verpakkingen terugbrengen voor recycling. Dat mogen overigens ook verpakkingen zijn die uit andere winkels komen.

Zo werkt het

De proef is gestart in 25 filialen in Noord- en Zuid-Holland en zal vier maanden duren. In die Wibra-filialen staan speciale bakken voor lege plastic verpakkingen. Klanten kunnen met de Impackt-app eenvoudig de barcodes op de verpakkingen en de QR-code op de recyclebak scannen. Vervolgens zien ze wat de CO2-impact van hun bijdrage is. Hoe meer verpakkingen er worden ingeleverd, hoe meer punten de klant krijgt. Die punten kunnen dan weer in de app worden verzilverd voor kortingsbonnen op producten bij de Wibra-winkels.

  • Er kunnen verschillende soorten lege plastic verpakkingen worden ingeleverd zoals verpakkingen van schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en wasmiddelen.
  •  Met de punten, die worden bepaald op basis van de CO2-reductie, krijgen de consumenten kortingen op verschillende producten.
  • De consument krijgt kortingen, de CO2 uitstoot wordt gereduceerd en Wibra trekt meer klanten naar hun winkels.

Gerelateerde artikelen

Veel meer bedrijven zijn soortgelijke duurzame initiatieven gestart. Zo heeft Albert Heijn de app Overblijvers gelanceerd waarmee klanten tasjes kunnen kopen met producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Rabobank introduceerde onlangs een functie in zijn mobielbankieren-app waarmee klanten kunnen zien hoeveel CO2-uitstoot elke uitgegeven euro veroorzaakt. En KPN gaat klanten betalen wanneer ze hun oude telefoon inleveren.

Wat vind jij van deze pilot? Ga je eraan meedoen? Laat het ons in de reacties weten.

Impackt

Impackt

De Impackt-app wil recyclen makkelijk en leuk maken. Met deze app vind je alle campagnes die je favoriete merken hebben opgezet om recycling te belonen, waarond ..

Populairste artikelen over duurzaamheid

In 2021 stond de themaweek op Androidworld in het teken van duurzaamheid en tech. Je kan hier een overzicht bekijken van alle handige apps, tips en tricks, reviews en vergelijkingen die we in die themaweek hebben besproken.

0 reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Nieuws

Dit vind je misschien ook leuk