Growing pains
In een, enigszins emotionele, blogpost op de WhatsApp-website bedanken de makers van deze messenger de gebruikers voor het bereiken van een nieuwe mijlpaal. Op dit moment heeft WhatsApp 400 miljoen actieve gebruikers en dat zijn er 100 miljoen meer dan 4 maanden geleden. De applicatie heeft veel meer downloads maar de 400 miljoen zijn gebruikers die minimaal een keer in de maand gebruik maken van de applicatie om een bericht te sturen.
Zie ook: 5 alternatieven voor WhatsApp
Klein maar fijn
WhatsApp benadrukt dat het succes aan de gebruikers te danken is. Het bedrijf heeft een relatief klein team van 50 personen werken waarvan het grootste deel ontwikkelaar is. De applicatie gebruikt geen enkele vorm van advertenties en leeft alleen van de inkomsten die ze genereren van de abonnementen. Dat laatste is op Android nog steeds een verwarrend verhaal maar de gebruikers op iOS betalen netjes een jaarlijkse bijdrage. Onlangs liet WhatsApp ook weten dat het een winstgevend bedrijf is en niet denkt aan ander verdienmodellen.
Winnaar
Aan het eind van 2013, het jaar dat de messenger-wereld enorm gegroeid is, kunnen we WhatsApp wel tot absolute winnaar kronen. Ook in het volgende jaar zullen we nog veel gaan zien van de verschillende messengers.