“Sla rechtsaf”. Als Google dat zegt, dan moet je je altijd even achter je oren krabben. Moet je echt afslaan, zit er gewoon een bocht in de weg of is er nog een andere optie? Google Maps is extreem handig om ergens te komen, maar dat het ook een gevaarlijke tool is om nergens te komen, dat leerde een Australisch gezin.
Australië
In Nederland of België de weg zodanig kwijtraken dat je dagenlang vermist bent, dat is bijna knap. In de outback van Australië? Daar is het een eitje om kwijt te raken. Ook om te sterven, waardoor je altijd voldoende water en eten in je auto moet hebben als je in de auto stapt in Australië. Daarnaast is een good old stratenboek waarschijnlijk ook geen overbodige luxe, want dan hoef je niet te ervaren wat een Australische familie wel meemaakte.
Een 27-jarige vrouw was samen met haar twee kinderen van twee en vier, plus haar moeder van 50 in de auto gestapt om van Queensland naar Adelaide te rijden, schrijf Autoevolution. Op zich niets heel spannends, meer Australiërs doen dat, maar na het vertrek vanuit het Noccundra Hotel werd er al vrij snel niets meer van het gezelschap vernomen. \
Google Maps
Ze waren met hun SUV vast komen te zitten in het niemandsland. Dat kwam omdat de 27-jarige vrouw die reed iets te enthousiast volgde wat Google Maps allemaal voorschreef. Google Maps vond het een goed idee om niet de snelweg te nemen en navigeerde de vrouw via een onverharde weg. Daar was de bolide het echter niet mee eens. De auto zat vast en er was geen mobiele telefoonsignaal. Hierop besloten de dames met de kinderen te gaan lopen, maar na uren lopen zonder succes keerden ze terug naar de auto.
De hoop was dat iemand de auto (en dus ook het gezin) zou vinden. Ze hadden zelfs met kleding de letters ‘help’ op de grond gelegd. Dat was maar goed ook, want uiteindelijk zijn ze gespot door een helikopter. Ze hadden geen eten meer én geen water, maar konden allemaal nog op tijd worden gered. Gelukkig maar, want dit had helemaal fout kunnen aflopen.
Wees verantwoordelijk
Was het de schuld van Google Maps? Niet echt: dat besloot gewoon een snellere route naar de eindbestemming te kiezen. Het is natuurlijk altijd aan de chauffeur om te kijken wat die route precies inhoudt en te beoordelen of de auto geschikt is voor die route. Hoewel een situatie als deze misschien niet zo snel voorkomt in Nederland of België, hebben wij soms wel te maken met andere Google Maps-spanningen. Zo weet Google Maps niet altijd even goed wat precies een fietspad is en waarschuwt hij niet altijd voor steile gedeeltes, zoals bijvoorbeeld het geval rondom Maastricht en Valkenburg. Blijf dus altijd zelf beoordelen of je op de goede weg zit, of dat een omweg die je misschien een paar minuten meer kost niet beter is.
Dank voor de tip, Ronald!
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Een interessante case. Het Noccundra hotel Queensland ligt in de bush. Niet echt vreemd dat de navigatie voor deze optie heeft gekozen.
M’n partner bereidt zich vooraf voor, hij rijdt niet zelf met de wagen, z’n oogarts zou hem dat trouwens afraden met z’n slechtziendheid. Maar het is al meermaals gebeurd dat hij z’n lieve, goedziende broertje doodleuk vertelt hoe die het makkelijkst op z’n bestemming geraakt. Broerlief heeft dezelfde middelen, maar hij gebruikt ze stomweg niet. Oké, onverwachte situaties zijn altijd spannend, maar dan kan je enkel hopen dat passagiers je even uit de nood helpen door er de kaart of maps of streetview etc. bij te pakken. Je kan altijd ook zelf even aan de kant van de weg gaan staan en even de tijd nemen om zelf het een en ander te checken. Maps etc. moet dan wel up-to-date zijn en de juiste situatie aangeven, maar daarvoor kan je als local guide ook hulp bieden via dat eerder gemelde “local guides” programma.
Ik gebruik maps nooit ik gebruik waze heel erg lang naar volle tevredenheid. Ik heb tomtom go en sygic geprobeerd maar die komen er nooit meer op.
Ook andere navigatie apps hebben deze problemen
Dat zou vast wel maar maps, tomtom go en sygic hebben bewezen dat ze slecht zijn. Voor mijn ervaringen althans.
1. Maps vind ik qua aangeven slecht
2. Maps die had mij naar het einde van een straat gestuurd als ik in het begin van de straat moest zijn waar ik langs reed. Ja kon zelf wel opletten maar je gaat ervan uit dat het wel goed is van de navigatie verteld.
3. Sygic kon een ziekenhuis niet waar ik jaren geleden moest werken en dat vind ik wel schokkend en het ziekenhuis staat er niet pas.
Kortom ik heb met waze tot nu toe nog geen 1 fout ontdekt. Iedereen zijn favoriet.
Gebruik maps al jaren (daarvoor sygic) en heb nog nooit problemen gehad er mee.
Het probleem is dat er veel mensen puur op hun navigatie rijden zonder de verkeersborden en omgeving in de gaten te houden.
Ach, alsof mensen zonder moderne navigatie niet de verkeerde kant op reden. ?
De eerste keer (1994) dat wij in Amerika waren, ging dat nog zonder navigatie met een groot stratenboek. Dat moet je niet doen als je ‘s-avonds moe aankomt, voor het eerst in een automaat rijdt, en vervolgens direct de tolwegen wordt opgestuurd. Dan kunnen de geplande 15 mijl best lang gaan duren (een uurtje of 2 1/2).
Later (vanaf 1996) alles gedaan met navigatie, en dat ging toch wel een stuk relaxter kan ik zeggen.
Tiens, toen ik m’n partner over dit artikel en uw reactie vertelde, zei hij dat het in streetview en maps duidelijk te zien is dat Luik niet in een vlak gebied ligt. Maps zegt ook duidelijk op z’n website dat de kaarten niet voor vrachtverkeer etc. bedoeld zijn, wel voor fietsers, lopers/wandelaars en gewone voertuigen. Ik weet niet of stafkaartgegevens in maps zichtbaar gemaakt kunnen worden, maar op stafkaarten staan duidelijk hoogtemeters en ondergrond etc. aangegeven. Ik ben maar wat blij dat m’n partner en moeder goed zijn in kaartlezen.
Wisten jullie dat je al dit soort zaken kan melden als mapsgebruiker? Als je o.a. reviews schrijft, verzamel je punten in het zogenaamde “Google local guides” project.
https://www.localguidesconnect.com
Je kan ook wegen etc. corrigeren en ik deed er o.a. de suggestie om de icoontjes zo te wijzigen, dat je het type voertuig zou kunnen aangeven aan de hand van te selecteren icoontjes, waardoor dan ook de routes aangepast zouden kunnen worden aan die voertuigtypes.
Maps is en blijft een tool, je combineert beter papieren landkaarten en stratenplannen met je gps en streetview =satelietweergave. En natuurlijk moet je wel een kaart kunnen lezen. M’n partner bereidt trips altijd enorm goed voor door o.a. via streetview op de pc de route te bekijken, er de landkaart bij te pakken, ook boekjes van het ov te raadplegen etc. Pas daarna vertrekken we. En kom je in onvoorziene omstandigheden, dan is de goede oude atlas en eventueel de weg vragen aan een bewoner van het gebied waardoor je rijdt ook een goede oplossing.
Doe hier je voordeel mee.
Vervang ‘Google Maps’ door ‘Navigatie’….
VW navigatie stuur je consequent dwars door stadscentra terwijl er mooie rondwegen liggen. Met een caravan zijn die toch echt handiger.
Heb hetzelfde mee gemaakt, 80km gravel gereden omdat mijn Garmin zij dat de hele weg verhard was. ?
Gelukkig heb je daar 5L pakken met water en lagen er daar 6 van in de auto. ?
Alleen het verhuur bedrijf had een witte auto terug verwacht en geen rode. ?
Haha, altijd je navigatie de schuld geven joh. 😉 Ik kwam vorige week te laat bij een grottentour, omdat Google Maps ons over een soort mountainbikepad stuurde met onze zware ebikes. Een hardloper heeft ons moeten helpen de fietsen de steile stukken op te duwen. #genant
Je moet inderdaad wel bedenken, dat jij de baas bent over de route, en de te nemen weg, en niet het navigatie systeem.
Leuk, zo’n fietstocht. De navigatie kiest gewoonlijk de kortste weg, dat kon dan wel eens een moeilijke weg zijn met hindernissen.
Rij in zo’n geval rustig door, je krijgt vast en zeker wel weer een nieuwe aanwijzing, die komt zeker.
Ik ben wel eens naar Duitsland gereden, op een tweedaags weg met mijn auto, in het Oosten ervan, met mijn Garmin navigatie systeem..
Ik kreeg ‘sla rechtsaf’ te horen.
Ik kijken, ja hoor, een onverharde bosweg. Negeren dus maar. En toen ik die weg niet wilde nemen, telkens weer ‘keer om’ .
Ik dacht van: het navigatie systeem kan me zoveel vertellen, ik rijd door. Het ging zo nog een aantal keren door, en dat achter elkaar. ik werd er beslist niet vrolijker van.
Een kortere weg is lang niet altijd sneller.
Misschien dat een mountainbike pad met een speedpedelec te rijden is, maar de motor van een e-bike is niet sterk genoeg om zwaar te klimmen, anders bij twijfel, nooit doen.
Stel het apparaat in om de snelste weg te kiezen, niet de kortste.
Ook heb ik een keer meegemaakt toen we maar Duitsland reden, met navigatie. Ik moest wat geld hebben. Was die aan de andere kant van de snelweg, dat is niet om op te schieten.
Dus de eerste de beste afrit gepakt in Duitsland, terug naar Nederland.
Afrit naar het grenswisselkantoor gemist.
Weer omkeren, weer Duitsland in, afrit pakken, Nederland, geld kunnen pinnen.
Pas de 3e keer ging het goed, Duitsland in.
Die douane die er zat, kantoor richting Duitsland, zal wel gedacht hebben van, wat doet die man toch allemaal.
Affijn, het kwam toch nog goed. Een navigatie systeem is toch onmisbaar.
Ik ga voortaan mijn mobiel gebruiken, een Samsung Note 4, met 6.3 inch scherm, en de app Magic Earth, gratis, en goed, dat heb nog niet vaak gezien zo. Apps genoeg, maar een goede? Het is moeilijk kiezen.
Lekker groot scherm, scheelt ook weer.
Mij Note 9 van 3 jaar oud er ook geschikt voor gemaakt.
Even goed gezocht in de Google Play Store.
Magic Earth gevonden, is verrassend goed.
Ik heb ook Sygic, en nog 1. Keus genoeg, dus.
Maar Google Maps gebruik ik er niet voor.
Ik ben er voorzichtig mee.
Fiets en navigeer voorzichtig!
Scheelt ergernis en een hoop tijd.