Volgens een onderzoek is het aantal wereldwijde smartphoneverzendingen met maar liefst 11% gedaald. Volgens de uitkomsten is Samsung nog altijd de grootste, dit keer heeft het bedrijf een marktaandeel van 24%. Hoe zit het met de rest?
Algehele daling
Volgens het onderzoek uitgevoerd door Canalys, een onafhankelijk analistenbedrijf, worden de wereldwijde smartphoneverkopen tegenhouden door de onrustige zakelijke markt en omgeving die er momenteel heerst. Je moet dan onder andere denken aan de coronacrisis, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne én de hoge inflatie. Dit resulteert enerzijds in een minder grote vraag vanuit de consument, alsmede een kleiner aanbod van de fabrikanten. De daling in de smartphonemarkt lijkt echter voornamelijk de Chinese fabrikanten te raken. De grootste spelers in de smartphonemarkt lijken namelijk groter te zijn geworden.
Grote fabrikanten doen het goed
Ondanks de algehele daling, zijn de grote smartphonefabrikanten er qua aandeel namelijk op vooruit gegaan. In de eerste drie maanden van dit jaar heeft Samsung namelijk een marktaandeel van 24% behaald. Vorig jaar was dit aandeel nog 22% in dezelfde periode. Een half jaar geleden had Samsung een aandeel van 19%.
Ook Apple heeft een groter marktaandeel behaald. Van 15% in de eerste drie maanden van vorig jaar, naar 18% dit jaar. De grote fabrikanten weten dus, ondanks de daling in de smartphonemarkt, wel een groter aandeel in deze markt te verkrijgen. Een analist van Canalys geeft een mogelijke reden hiervoor: ”Ondanks de dreigende onzekerheid op de wereldmarkten, versnelden de toonaangevende leveranciers hun groei door hun portfolio’s voor 2022 te verbreden. Samsung voerde bijvoorbeeld de productie van zijn A-lijn op om (nog) beter te kunnen concurreren in het budget en midrange-segment.”
Aandeel Chinese fabrikanten daalt
Veel Chinese fabrikanten hebben daarentegen een kleiner marktaandeel in vergelijking met eerdere jaren. Hiervoor noemt het onderzoek de ”belemmeringen door verschillende vertragingen in het eigen land” als een van de belangrijkste oorzaken. Je kunt hierbij denken aan de verschillende lockdowns die in het land gelden, zoals de lockdowns in Shanghai.
We zien bijvoorbeeld dat zowel Vivo, Xiaomi en OPPO er qua marktaandeel op achteruit zijn gegaan. Bij OPPO worden overigens de smartphones van OnePlus ook meegenomen. De cijfers vind je in de grafiek hieronder.
Grafiek uit onderzoek welke is uitgevoerd door Canalys
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Denk ook dat het tekort aan onderdelen hiermee te maken heeft.
Sony staat er niet bij jammer dat ik niks meer van HTC hoor ???
Ik denk dat je deze twee onder “others” kan vinden… Het enige grote kwaliteits merk dat ik persoonlijk mis, zijn de oude Nokia’s ?