Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Aleksandr Kogan

Twitter verkocht data rechtstreeks aan Cambridge Analytica

· 30 april 2018

Facebook is betrokken bij een zeer groot dataschandaal waarbij de persoonlijke gegevens van zo'n 87 miljoen Facebook-gebruikers in handen zijn gekomen van analysebedrijf Cambridge Analytica. Twitter heeft nu bekend gemaakt data te hebben verkocht aan dit bedrijf.

Cambridge Analytica 

Het data-analytisch bedrijf Cambridge Analytics heeft met via Facebook verkregen accounts geprobeerd de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. Dit bleek eerst om persoonlijke gegevens van zo'n 50 miljoen Facebook-gebruikers maar later werd bekend dat het er 87 miljoen waren. De data van deze gebruikers is door het bedrijf verzameld via een app, een persoonlijkheidstest gemaakt door de Aleksandr Kogan. Deze man verkocht de uitkomst vervolgens aan Facebook. De test had toegang nodig tot je account maar na het verlenen van toestemming bleek ook dat er gegevens van vrienden werd verzameld zonder dat zij daar weet van hadden. Inmiddels heeft Facebook maatregelen genomen om de toegang van deze apps toe bepaalde persoonlijke gegevens in te perken. Mark Zuckerberg heeft sorry gezegd en aangegeven hier lering uit te trekken.

Dit weekend bracht The Telegraph het nieuws naar buiten dat Twitter ook bij het analysebedrijf betrokken is geweest. De data werd dit keer niet via een app verzameld, nee, Twitter heeft persoonlijke gegevens rechtstreeks verkocht aan Cambridge Analytics. De betreffende onderzoeker Aleksandr Kogan heeft één dag toegang gekregen tot onder andere privéberichten uit de periode tussen december 2014 en april 2015.

Twitter heeft hier ook nog eens flink aan verdiend: de deal beslaat 13% van de totale inkomsten van Twitter van vorig jaar.

Reactie Twitter

Twitter heeft inmiddels via een reactie laten weten dat advertenties van Cambridge Analytics op het sociale netwerk niet meer zijn toegestaan aangezien het bedrijfsmodel in strijd is met dat van Twitter zelf. Het bedrijf laat ook weten dat er geen misbruik is gemaakt van de data. Bij Facebook was dat wel het geval, de data is mogelijk ingezet tijdens de werkzaamheden voor de Trump-campagne in 2016.

Via: The Telegraph

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Reacties (13)
Bezig met laden van reacties...