Uit onderzoek is gebleken dat de meeste Nederlanders kiezen voor een mobiel abonnement van twee jaar. Een maandelijks opzegbare abonnement is het minst populair.
Populariteit mobiele abonnementen
Telecompaper heeft weer een nieuw rapport uitgebracht, waarin de populariteit van verschillende mobiele abonnement is bekeken. De uitkomsten van het onderzoek geven aan dat 74 procent van de ondervraagden een contract van twee jaar heeft. Zo’n 16 procent heeft een contract van één jaar en maar 3 procent heeft gekozen voor een maandelijks opzegbaar contract.

Verschil sim-only en abonnement + toestel
Er zit een groot verschil tussen de groep dat kiest voor een abonnement met toestel en de groep die een sim-only abonnement heeft. “Bij sim-only kiest 66 procent voor een contract van twee jaar en 21 procent voor een contract van één jaar. Van de consumenten met een toestelabonnement kiest 86 procent voor een tweejarig contract, 10 procent kiest voor één jaar,” aldus Telecompaper.
Dat komt voornamelijk omdat mobiele aanbieders hun tweejarig abonnementen voor internet, bellen en sms goedkoper aanbieden. Hierdoor gaan sim-only-klanten veelal voor de éénjarige variant zodat ze daarna kunnen wisselen.
Looptijd abonnement
Telecompaper deed ook onderzoek naar de groep mensen die nog in de contractperiode zitten. Zo’n 71 procent zit nog in de contractperiode en 29 procent is al contractvrij. De laatste groep kan dus elk moment overstappen op een ander abonnement.
Er is hier wel een verschil tussen sim-onlyklanten en klanten met een toestelcontract. Telecompaper geeft aan dat een hoger percentage van de sim-onlybezitters al contractvrij is, namelijk 33 procent, tegenover 23 procent met een telefoon op afbetaling.
Statusbewuste iPhone-kopers
Opvallend is ook het verschil tussen iPhone- en Samsungbezitters. 12 procent van de iPhone-bezitters heeft een abonnement voor een jaar tegenover 7 procent van de Samsung-eigenaren. Meer iPhone-eigenaren willen dus na een jaar al van hun iPhone af. Telecompaper geeft aan dat dat mogelijk te maken heeft met een groep statusbewuste kopers is, die altijd de nieuwste iPhone wil hebben.
Wat voor een contract heb jij? Sim-only of met toestel? En hoe lang loopt je abonnement of ben je al contractvrij? Laat het ons weten in de reacties onder dit artikel.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Ik heb een 2-jarig sim-only abo.
Had 2 jaar abbo met P30 Pro. Nu maandelijks opzegbaar met Z Fold 2.
Alleen nog maar sim-only, geeft je veel meer toestel vrijheid en lage kosten (100 belminuten/sms en 10GB voor €5,95/mnd KPN)
simonly voor 1. jaar. altijd om dat prijs varieert en het loopt 1 jaar.
Sim only 2 jaar. Weet ondertussen wel wat providers kunnen en leveren. Dus komt van alle aanbieders Youfone het best uit de bus. 5gb en onbeperkt bellen voor 10 euro per maand op razendsnel 4G netwerk kpn.
Sim-only van Simyo (KPN netwerk) . Maandelijks opzegbaar. 3GB data en 300 belminuten voor 12 euro per maand.
Dat is niet duur. Nu gaan ze maar tot 20GB en kost het 20 euro per maand.
Sim only met onbeperkt bellen en 25GB data voor €9,75 per mnd. Maandabonnement bij Youfone (KPN netwerk)
Sim-Only maandelijks opzegbaar voor € 14, voor onbeperkt bellen/smsen en 10gb data bij Youfone (KPN).
altijd abbo met 2 jaar vast . vind ik mooi zat
sim only met jaar contract 3 jaar terug afgesloten bij voda. betaal inmiddels 15.50 euro na begonnen te zijn op 14 voor 10gb en onbeperkt bel. vergelijkbare abbo kost me nu 21 kosten dus laat hem voorlopig lkkr doorlopen
Die optie kende ik nog niet 😉
jaar en dag sim only