TROS Radar: “Veel klachten over Sony Xperia Z” [Update]

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
20 januari 2014, 22:21
2 min leestijd

Scherm kapot

Lees verder na de advertentie.

Volgens Radar heeft de Consumentenbond vele honderden klachten binnen gehad betreffende de kwaliteit van de Sony Xperia Z en de klacht-afhandeling door Sony zelf. De klachten die de consumentenbond en Radar hebben ontvangen gaan vooral over het spontaan kapot gaan van het scherm en een ondeugdelijke usb-aansluiting. In het programma komen diverse mensen aan het woord die een probleem met de Sony Xperia Z hebben en waarvan de klachten niet naar tevredenheid worden afgehandeld door Sony zelf.

De Sony Xperia Z zou in de markt gezet worden als super-stevig toestel en volgens Radar blijkt dat niet uit de vele spontane schadegevallen die er gemeld zijn bij de Consumentenbond. Sony op zijn beurt wijst de meeste schadegevallen (in de uitzending kwamen verschillende ‘slachtoffers’ aan het woord) aan ondeugdelijk gebruik toe. Volgens de verklaring die door presentatrice Antoinette werd voorgelezen, zegt Sony dat een telefoon wel als telefoon behandeld moet worden.

Wat zegt ons forum?

Radar en de Consumentenbond spreken over vele honderden gevallen. We komen zo nu en dan wel eens een probleem met laden of een kapot scherm, maar dat is of opgelost of zelf toegebracht. Op Tweakers zijn ook vele honderden klachten en reacties te vinden over problemen met de Xperia Z. Deze klachten gaan onder andere over waterschade, spontaan gebarsten schermen en problemen met de USB-aansluiting. Ook over de afhandeling van de klachten wordt geklaagd. Deze klachten zijn overigens niet alleen recent, maar doen zich schijnbaar al voor vanaf de lancering van de Xperia Z. 

We hebben ook op ons forum een speciaal topic geopend waar verhalen die de uitzending van Tros Radar bevestigen of ontkrachten geplaatst kunnen worden.

➤ Forum: TROS Radar en Sony Xperia Z

Reactie

Natuurlijk hebben wij Sony ook gevraagd om een reactie, maar we nemen aan dat wanneer ze TROS Radar en de hele boze Antoinette niet te woord staan, ze het verhaal ook niet met ons willen delen. Wat ons wel opviel was dat vele klachten gerelateerd waren aan Vodafone en we hopen dus in het forum of hieronder in de comments te lezen of er ook bij andere gebruikers klachten zijn.

Update:

Op de site van Radar is een reactie van Sony te lezen naar aanleiding van de uitzending. In het kort erkent Sony de problemen met de help-desk maar zegt ook daar al eerder met de Consumentenbond over gesproken te hebben. De reactie kun je hier lezen

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

44

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

Plaats een reactie
24 mei 2016, 17:52

toevallig heeft mijn moeder de xperia er zijn een hoop problemen mee in het begin toen ze de telefoon kocht was het nog wel goed , maar na nog geen maand later had ze er al problemen mee

de telefoon viel tijdens gesprekken zomaar uit

de telefoon gaf altijd aan dat de batterij leeg is terwijl die helemaal vol is , zet je de telefoon uit en weer aan doet hij het weer

soms als je een tijdje niet op je telefoon zit laat hij het logo van sony zien en blijft dat
knipperen en gaat de telefoon ook niet naar het begin scherm, tot je de batterij eruit haalt en weer erin doet

en inderdaad de usb aansluiting werkt niet meer correct

de telefoon heeft 140 euro gekost waar ze nu behoorlijk spijt van heeft gekregen dat ze de telefoon kocht en natuurlijk kreeg ze garantie die maar 1 maand was dus daar kan ze niet meer mee terug en eigenlijk gedwongen om een nieuwe telefoon te kopen

de volgende telefoon gaat geen sony meer worden

7 december 2014, 22:00

Ik heb ook een xperia Z gehad.. ze barsten echt spontaan. 2 keer gehad helaas. De eerste keer gebarsten toen hij op mijn bureau lag! Sony wil niks betalen. Als je nu kijkt op internet dat er nogsteeds zo veel schermen spontaan barsten, zeflfs met nieuwe modellen.. onbegrijpelijk

2 september 2014, 11:59

ook ik heb xperia z en ook mijn usb oplader is in zijn geheel verdwenen,gebeld met sony maar daar wordt je doorverwezen naar hi waar ik de tel gekocht heb.
daar zeggen ze weer dat je zo wie zo 35 euro onderzoekskosten kwijt bent[ook hi heb ik hele slechte ervaringen mee daar sluit ik nooit geen abonnement meer bij af].
mail gestuurd naar sony maar daar krijg je geen antwoord op,nogmaals gebeld maar daar zeggen ze doodleuk dat het je eigen schuld is dus geen garantie,heb het toestel in april maangeschaft.
kortom als consument trek je altijd aan het kortste eind.
arie

14 augustus 2014, 19:27

kut telefoon kan soort van onder het water als je alles goed dicht maakt, maar die kut telefoon krijgt hoe dan ook enig sinds water binnen. nu gaat mijn telefoon niet meer aan en gaat er waarschijnlijk gezegd worden dat het niet te maken is en dat ik me foto’s van emotionele waarde kwijt ben!!!!!

2 mei 2014, 22:53

Mijn xperia z is sinds dat hij in het water is geweest heel raar aan het doen, de camera opent niet door een ‘onbekende fout’ alleen de voorcamera doet het soms en af en toe als ik ergens op het scherm tik reglageertbhij niet.

2 mei 2014, 2:03

Ik ben klant bij telfort en ook bij mij is er spontaan een barst in het scherm ontstaan, ik was rustig met vrienden wat aan het drinken en doe ondertussen mijn sony xperia op de oplader even later haal ik hem er vanaf en er zit spontaan een barst in, nou is mijn vraag wat nu?

23 maart 2014, 21:59

Hier ook een spontane barst. Toestel is bijna een jaar oud. Ik heb het niet in mn broekzak en er zit altijd een beschermend hoesje om. Eerst de rubbertjes van m’n usb en headphone stuk waardoor het niet meer waterdicht is en nu dus spontaan een barst, geen val of stootschade. Lekker bij een 2 jarig abonnement verkopen, oplichters.

9 maart 2014, 19:26

Mijn gsm werd vorige week ineens erg heet.De battery was in een mum van tijd leeg en toe ik hem wilde laden weigerde hij dat. Ook gaat er geen beltoon over als hij heet word.Later kwam ik er achter als ik mijn gsm helemaal uit szet en na enkele minuten later weer aan zet dan laad hij wel. Maar van tijd tot tijd weigerd hij gewoon en word gewoon weet heet.Het gebeurt vooral met foto,s maken. Ik heb mijn Xperia Z gekregen bij een abonnement bij de vodafone. Nooit meer voor mij deze telefoon. Was voor de eerste keer overgestapt van samsung naar Xperia maar heb er nu al spijt van en mijn Xperia Z is nog maar 5mnd oud. En ik gebruik hem nog niet eens zoals de jongeren doen want ik ben 67 jaar. ….moet hem nu al opsturen. Ben benieuwd..

28 februari 2014, 18:36

Ook wij zijn in het bezit van een Xperia Z met gebroken scherm, tot dusver keurig geholpen door de speciale Xperia klantenservice welke het toestel door een koerier laat halen om naar hun service centrum te brengen. Ik ben benieuwd of ons ook helpen het met het scherm, ( welke met een heel summier tikje direct barstte ). Tot dusver zeer tevreden over de service van de klantenservice al moet je soms lang wachten op een behandelaar. Ik denk dat Sony met de bouw van het toestel iets te voorbarig is geweest met het kunnen van hun toestel als ze geen claims op waterdichtheid of stevigheid hadden gemaakt waren er tal van klachten niet bekend. Wij zelf showen ons toestel niet onderwater en rijden zoals sommige hier zeker niet over ons toestel heen. Wel verwacht ik van een toestel als deze dat wanneer deze in het water valt of in mijn broekzak zit gewoon heel blijft. helaas dus niet in dit geval. Iemand ervaringen met waterdichtheid na vervangen van scherm ????

22 januari 2014, 18:25

Een scherm kan best spontaan breken. Ook ruiten van vensterglas breken soms spontaan, soms pas na een jaar. Meestal waren ze dan onder spanning gemonteerd. Een “productiefout” dus.

22 januari 2014, 16:32

en wat betrefd de sony xperia z,dit is al mn vijfde sony model,de andere voorgangers bevielen ook goed,wel netjes gebruikt met altijd een goedkoop maar doeltreffend hoesje er omheen.

21 januari 2014, 21:56

Ik ga er vanuit dat de het scherm van de Xperia Z snel breek omdat dit een van de eerste generaties 5 inch telefoons is. Het is niet niks om zo’n groot ding in je broekzak te hebben… Zelf gebruik ik hem en merkte dat ik toch voorzichtiger moet zijn dan met mijn vorige telefoon (3,8 inch). Daarnaast denk ik dat door de hoekige vormen een barst bijna onvermijdelijk is, mits er een stevige case omheen zit. Wat betreft de USB verbinding weet ik verder ook niet veel en misschien dat dit met updaten of resetten wel verholpen kan worden, maar dan moeten de ”slachtoffers” natuurlijk wel tijd en geduld voor hebben. En wat betreft de waterschade…. Tsja, ik geloof dat Sony wel degelijk goede waterdichte exemplaren heeft gemaakt, maar zoals met elk product onvermijdelijk is zijn er toch altijd fabrieksfouten. Misschien had Sony hier van tevoren over na moeten denken en hun service erop aanpassen. Daarnaast ben ik van mening dat (sommige) mensen nogal slordig omgaan met telefoons van rond de 500 euro en dus zeker niet altijd de fout bij Sony ligt.

21 januari 2014, 20:56

Erg vreemd dat Radar met een.dergelijk item komt over de XPERIA Z. Na 3 generaties Samsung Galaxy te hebben gehad, was ik juist klaar met Samsung. Met de huidige Sony Xperia Z en de tablet Z heb ik nu voor het eerst in jaren geen problemen. Dus Sony heeft mijn hart gestolen en voorlopig blijf ik juist bij Sony.

21 januari 2014, 17:56

Het is een flut toestel. Ziet er goed uit.., maar erg slechte bouwkwaliteit. Toestel kun je te makkelijk ombuigen waardoor het glas dus breekt! Dat wil je niet met z’n formaat toestel! Daarnaast is de USB poort erg slecht. Ik heb het toestel 1 maand gehad snel weer doorverkocht.

21 januari 2014, 16:20

Sinds begin december de XperiaZ, gelukkig nog geen problemen hier.
Nu gebruik ik hem ook zoals hij gebruikt moet worden, ik stap er niet mee onder de douche, loop er niet mee tegen de punt van een tafel en pers niet mijn USB kabel in de poort terwijl hij eigenlijk andersom moet.
En dan is het een überfijn toestel.

21 januari 2014, 14:31

Ik heb er momenteel ook last van. Woensdagmiddag lag mijn telefoon op tafel, ik was ondertussen een oefenexamen aan het maken en tien minuten later had ik ineens een dunne barst door het scherm. Gelukkig ben ik verzekerd en is mijn telefoon sinds vrijdag bij Dynafix. Ik hoop dat dit onder garantie valt, vooral nu er een item over is geweest bij TROS.

(Ja, ik heb ook toevallig Vodafone)

21 januari 2014, 11:50

Ik had ook problemen met mijn Sony Xperia Z, maar ik heb deze laten repareren bij www.GSM-Paradise.nl in Rijswijk. Echt een super service en dezelfde dag nog mijn telefoon gerepareerd terug. Echt Top! 🙂

21 januari 2014, 11:18

Ik heb mijn Sony xperia z sinds maart en in augustus spontaan een barst in het scherm toen die uit me broekzak kwam, en garantie nee hoor.
Als Sony klantvriendelijk zou zijn zeggen ze kom we maken ze binnen een bepaalde periode, ze weten dat er productie fouten zijn maar geven het niet toe.

21 januari 2014, 9:57

Ik Ken al 2 mensen die dit toestel hebben en de ene had waterschade (terwijl het een waterdicht toestel is) en de anderen heeft ook nog problemen met opladen (usb)

21 januari 2014, 9:21

Hadden ze maar de HTC One moeten kopen…

21 januari 2014, 7:06

Hier dan geen xperia z maar verjlaring van spontaan gebarste scherm kan wel bij inkomen ken spanninf weze. Mijn s4 ging scherm niet meer aan toen gemaakt 4 weken later kon ik er een eitje op bakken en nee zat niet in de lader en nee gebruikte hem niet dat moment lag te slape en werd wakker van melding lampje was ook geen verklaring voor

21 januari 2014, 2:40

Heb al 10 maanden de Xperia Z, en ben er zeer tevreden over.
Ik ben er wel voorzichtig mee, maar draag geen zijden handschoentjes wanneer ik de telefoon gebruik.
Geen verkleuring van de klepjes en geen barsten of krassen, terwijl ik de protector wel heb verwijderd vanwege de betere kijkhoek.
Geen klachten dus tot zover…

21 januari 2014, 2:32

Ik heb inderdaad een probleem met de USB aansluiting van de Sony Experia Z gehad en dit heb ik bij nog geen enkele andere telefoon ooit meegemaakt.
De stekker in de USB poort van de telefoon was afgebroken, waardoor je deze helemaal niet meer kon gebruiken om te laden of om data uit te wisselen.
Ik heb het bij Repairlab in Eindhoven uiteindelijk kunnen laten repareren, wat ik een hele prestatie vind. Veel andere reparateurs wilden er niet eens aan beginnen.
Kennelijk is dit toch een zwak punt van de Sony.

21 januari 2014, 1:18

Mm erg uiteenlopende reviews dus. Wel apart dat Vodafone klanten eruit springen.

Overigens vond ik in dit artikel onnodig veel herhalingen die onnodig zijn, die tevens niets toevoegen en daarom niet nodig zijn.

21 januari 2014, 0:50

Een barst in een scherm ontstaat nooit spontaan. Veel mensen vergeten dat hun telefoon bijvoorbeeld een week eerder wel is gevallen. Hierdoor kan er spanning op het glas komen. En ja….Nu barst je scherm wel spontaan.
Misschien dat Sony veel klachten slecht afgehandeld, maar een barst in je scherm is in 99 procent je eigen dikke schuld.

21 januari 2014, 0:43

Ik heb sinds de release in nederland de xperia z en vind het een top toestel verder maar ook ik had een gebroken scherm helaas. De xperia z lag gewoon stil en toen ik van mijn pauze terug kwam was mijn scherm kapot precies op de plek waar altijd al een werkplek heeft gezeten. Na de reparatie(via verzekering naar replacedirect omdat sony mij totaal niet wou helpen via de mail en telefoon)viel mijn telefoon constant uit en werkt de lader slecht. Toevallig vandaag weer terug gestuurd omdat ik nooit bereikbaar ben omdat deze uitvalt.

21 januari 2014, 0:19

USB lader breekt af als je de stekker er verkeerd om insteekt en vervolgens eruit trekt. Dit terwijl je kunt voelen wat de bovenkant van het stekkertje is. Jongen zegt dat hij tegen een tafel aanliep op school en raar opkeek dat het scherm is gebarsten. Man op motor met Z in zijn broekzak, met arm in mitella (brokkenpiloot?).
Ik heb een Z zonder hoesje sinds mei 2013 en geen problemen. Ik vind het niet echt sterke voorbeelden bij Radar. Wellicht dat er een slechte serie productie is geweest, dan is het heel vervelend. Maar ik heb toch ook sterk het vermoeden dat er door velen naar de provider en Sony onterecht wordt gewezen. Sterkte allemaal.

21 januari 2014, 0:17

Nu bijna een jaar in het bezit van de xperia z en geen problemen, zou wel kunnen dat veel consumenten met een gebroken scherm door eigen schuld nu willen profiteren van de onrust en het hierop gaan gooien.

21 januari 2014, 0:15

Het kan zijn dat er spontaan scheuren ontstaan in het scherm van de Xperia Z en andere klachten, het kan ook zijn dat die klachten slecht afgehandeld worden, dat zijn twee grote fouten van Sony. Maar ik vind dat radar het wel erg overdreven bracht, alsof de Xperia Z een bouwvakkers telefoon is dit 40 meter onder water kan en ook van 100 meter hoogte kan vallen zonder enige schade, het is nog steeds een smartphone met een glazen scherm!

21 januari 2014, 0:12

Ik heb ook al 10 maanden een xperia Z, en tot nog toe niets te klagen… Ik zeg: Top toestel!

21 januari 2014, 0:10

Met mijn z en z1 ook geen enkel probleem gehad. Je moet natuurlijk niet denken dat je smartphone een stuk gereedschap zoals een hamer of schroevendraaier is.

20 januari 2014, 23:59

Heb 8 maanden een Z gehad en geen klachten. Heb sinds november een Z1 en ook daar nog niks mee gehad. Goed gebruik is inderdaad wel op zijn plaats, als ik zie hoe sommige met die klepjes omgaan…

20 januari 2014, 23:57

Ik heb mijn Xperia Z sinds april en vooralsnog geen noemenswaardige problemen. Het enige is dat het klepje van de usb/lader is afgebroken ergens. Maar dat kan net zo goed mijn eigen schuld zijn.

20 januari 2014, 23:53

Ja….. Soms wanneer ik tv kijk barst het scherm spontaan. Geldt ook voor mijn laptop, mobiel, tablet…
Ppffff wat een onzin zeg. Hier wordt duidelijk zwaar overdreven en de meeste op de tros forum zijn sowieso mieren n**kers.
Geloof er dus geen fck van.

Daarnaast ben ik het wel eens met de klachten over vodafone. Heb zelf slechte ervaringen met die lui dus kan t wel beaamen.

20 januari 2014, 23:53

Wat een onzin!
– Spontaan gebarsten scherm? Yeah right. Mijn Xperia Z is al eens zonder hoesje op een betonnen vloer gevallen en er was niets aan. Je moet dat toestel al zwaar mishandelen voor het scherm breekt. Misschien wel mensen die de Anti Shatter Film (ASF) hebben verwijderd, waardoor het scherm kwetsbaarder wordt en de garantie ook meteen vervalt.
– Waterschade? De Xperia Z is enkel waterdicht als alles klepjes perfect zijn gesloten. Natuurlijk heb je van die mensen die constant aan iedereen moeten showen dat hun toestel waterdicht is door het in allerlei vloeistoffen onder te dompelen, tot het dan op een keer mis gaat omdat één van de klepjes niet goed was gesloten. Eigen schuld zeg ik dan.
– Problemen met de USB-aansluiting? Nog niets van gemerkt hier. Die USB-aansluiting heb je sowieso amper nodig, want de verbinding met de PC kan via Wi-Fi en opladen kan in het oplaadstation.

20 januari 2014, 23:53

Ook al heb ik geen klachten over de service, toch heb ik een berichtje gestuurd naar Radar
http://www.trosradar.nl/uitzending/oproepen/oproep-sony-xperia-z/article/sony-xperia-z/

20 januari 2014, 23:45

Heb ook een Xperia Z en 2 andere goede vrienden van mij ook. We hebben alle 3 geen klachten. En wat Sony zegt klopt wel! Als ik zie hoe sommige hun telefoon behandelen denk ik ook… Eigen schuld dikke bult! Trouwens heb geen problemen gehad met de Sony klachten afhandeling(behalve dat hun Nederlands niet altijd even sterk is)

20 januari 2014, 23:39

Bij die van mij zit de achterkant los, heb hem een keer laten repareren maar toen had ik na 3 weken weer hetzelfde probleem. Ook zitten er vlekken in de camera. Bellen met Sony haalde niets uit, die zeiden dat ik het via Hi moet regelen.
Een vriendin van mij heeft het toestel net 2 weken en kreeg na anderhalve week een spontane barst. Hierover zei Sony dat ze hem eerst een keer moest laten opsturen via de winkel van aankoop en mocht het dan nog een keer gebeuren dan pas zouden zij de klachtafhandeling regelen.
Zeer slecht als je het mij vraagt!

20 januari 2014, 23:36

Tja,voor sommige mensen kan je het niet stevig genoeg maken.een hoop klachten waren wel erg overdreven

20 januari 2014, 23:34

Toevallig vorige week nog een Xperia Z voor een klant opgestuurd, ook jet zelfde verhaal, spontaan gebroken scherm. Ik verwachtte er weinig van maar het toestel kwam met een nieuw scherm zonder kosten terug. Zelf ook een paar weken een Z gehad totdat die waterschadr kreeg ook geen eigenschuld. Toestel is kostenloos omgeruild. Wat dqt betreft is Sony wel goed qua aftersale service, of ze gevebln hiermee toe dat het niet een heel goed gebouwd toestel is.

20 januari 2014, 23:33

Geen problemen hier na ongeveer 9 maanden. Van alles mee gebeurd. Gevallen, onderwater etc. Enige schade wat ik ermee hebt is dat de verkleuring in de binnenkant van wit naar roze is maar thats it. Gebruikt het nu nog maar als backup toestel. Ps er zit wel een bumper omheen sinds de tweede week.

20 januari 2014, 23:32

Ik heb klachten gehad met het headphone klepje (ging niet meer dicht), camera (zwarte stipjes op de foto’s) en nu laatst met de aan/uit knop (werkte niet meer). Ik kreeg een nieuw toestel, geen klachten over de service hoor..

Er is geen een toestel bestand tegen vallen of wat dan ook. Het is kleine moeite om hem kapot te slaan met een voorwerp of een scherp voorwerp krijg je er echt wel een kras in. Dus dat is niet moeilijk.

Gewist profiel
20 januari 2014, 23:25

Een barst in een beeldscherm zoals je vanavond bij Radar zag, lijkt mij een geval van val-stoom en of klemschade.
Logisch dat dit geen garantie is.