Op sociale media klagen steeds meer mensen over de zoekresultaten die ze in Google te zien krijgen. Gebruikers krijgen het gevoel dat er meer reclame is en dat resultaten vaak minder nuttig zijn vergeleken met vroeger. Klopt dat ook? Een vroegere topvrouw van Google, snijdt het onderwerp aan.
De rol van reclame
Marissa Mayer stond 13 jaar lang aan het team dat Googles zoekmachine ontwikkelt. In de podcast Freakonomics Radio beantwoordt ze vragen over de kwaliteit van de zoekmachine die volgens sommigen achteruit is gegaan.
Om te beginnen stelt Mayer dat uit intern onderzoek blijkt dat mensen die reclame te zien krijgen juist meer gebruik gaan maken van Google. Ze gaan 3 procent meer zoekopdrachten doen, vergeleken met mensen die een ervaring kregen zonder reclame.
Anderzijds vervullen advertenties ook een functie volgens Mayer, buiten dat ze natuurlijk Googles belangrijkste bron van inkomsten zijn. “Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘Madonna tour tickets’, dan zijn de organische zoekresultaten heel slecht. Maar dankzij advertenties betalen de bedrijven die echt tickets hebben voor ‘Madonna tour’, maar al te graag om deze aan te kunnen bieden aan gebruikers. De reclame maakt de zoekervaring juist beter.”
‘Geen invloed op zoekresultaten’
Maar je kan je natuurlijk de vraag stellen of het probleem niet juist begint bij die teleurstellende organische zoekresultaten, dat zijn de gewone resultaten die geen reclame zijn. Worden deze misschien bewust minder interessant gemaakt, zodat er meer op reclame wordt geklikt? “Wat we doen met de zoekresultaten staat volledig los van de reclame. Zoekresultaten worden onafhankelijk daarvan gegenereerd”, verzekert de voormalige topvrouw van Google, die nu de CEO is van concurrent Yahoo.
Sommige gebruikers krijgen ook het gevoel dat er meer reclame zichtbaar is dan vroeger, maar ook dat ontkent Mayer. “Het aantal advertenties die we op één pagina weergeven heeft een limiet en die staat al vele jaren vast. Het is niet gewijzigd.”
Info meteen in de zoekresultaten
Daarnaast zal het je vast ook zijn opgevallen dat Google steeds vaker zijn zogenaamde ‘Snippets’ toont in zoekresultaten. Dat zijn vakken met informatie waarmee Google in één klap het antwoord op je vraag wil geven zonder dat je zelf een webpagina hoeft te openen. Volgens een aankondiging die Google deed in september, worden Snippets alleen nog maar belangrijk. Maar waarom kiest Google voor die aanpak?
Volgens Marissa Mayer moeten we de verklaring zoeken bij de manier waarop het internet de laatste jaren in geëvolueerd. Soms geven websites geen te beste ervaring voor gebruikers om tal van redenen en daarvoor wil Google de gebruiker behoeden. “Ik denk dat het een heel lastig probleem is. Je kan het misschien oneens zijn over de manier waarop Google dat momenteel oplost. Maar gezien de manier waarop het web evolueert en verandert, ben ik er niet zeker van dat de oude aanpak – indien die weer wordt toegepast – het zo goed gaat doen als je zou hopen.”
Alternatieve zoekmachines
Als je het van de andere kant bekijkt, zou je ook kunnen stellen dat Snippets ervoor zorgen dat gebruikers de Google-zoekmachine niet hoeven te verlaten, waardoor ze meer reclame te zien krijgen die zeker door Google wordt verkocht. Als mensen op websites terecht komen, kan Google er niet zeker van zijn dat het geld verdient aan de reclame daar.
Het is erg moeilijk om te achterhalen of de zoekresultaten inderdaad minder relevant zijn geworden, omdat niemand toegang krijgt tot Googles interne keuken. Wat denk jij over de Google-zoekresultaten? Zit jij ook met het gevoel dat je minder vaak vindt wat je zoekt? Bekijk dan eens deze alternatieven voor Google Zoeken. Kijk daarnaast ook naar deze browsers die je aandacht verdienen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over zoekmachines? Download dan onze Android-app en volg ons via Google Nieuws en op Telegram, Facebook, Instagram en Twitter.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten