‘Tiktok ziet gebruikersaantallen verdubbelen, Facebook stagneert’

‘Tiktok ziet gebruikersaantallen verdubbelen, Facebook stagneert’

TikTok wist zich in 2019 te bewijzen als één van de populairste sociale media voor jongeren – de vraag was of het Chinese bedrijf deze populariteit in 2020 wist voort te zetten. Onderzoek wijst uit dat dit het geval was: het bedrijf zag zijn gebruikersaantallen onder de Nederlandse jeugd zelfs verdubbelen, dat meldt Newcom.

Populairste mediakanalen

Onderzoeksbureau Newcom publiceert jaarlijks gegevens over het mediagebruik in Nederland. 2020 stond vooral in het teken van TikTok, zo meldt het bedrijf op basis van een peiling die is uitgevoerd onder 7.000 Nederlanders van boven de 15 jaar. Ondanks dat het qua aantallen gebruikers nog aan de onderkant van de lijsten bungelt, weet het platform wel explosief te groeien – op één jaar tijd is het platform qua gebruikersaantallen met 149 procent gegroeid.

Hoewel een groei in gebruikersaantallen weinig zegt over de populariteit van een platform, geldt dat wel voor de dagelijkse gebruikersaantallen. Volgens het onderzoeksbureau zouden er dagelijks meer dan 800.000 Nederlanders op TikTok aanwezig zijn om video's te plaatsen, of om video's te bekijken die anderen hebben geplaatst.

Jongeren vormen het overgrote deel van de dagelijkse gebruikers – ze vormen immers ook de grootste gebruikersgroep op het platform. Er waren in 2020 zo'n 490.000 jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud aanwezig op TikTok, tegenover 360.000 gebruikers binnen de leeftijdscategorie tussen de 20 en 24 jaar. Wat opvalt is dat de grootste gebruikersgroep buiten de onderzoeksgroep valt – navraag bij de ouders van kinderen leert dat nog eens 700.000 TikTok-gebruikers tussen de 6 en 14 jaar oud zijn.

Effecten corona-lockdowns

Andere hoogvliegers in 2020 waren Tumblr, Pinterest en LinkedIn, met gebruikersaantallen die met respectievelijk 24, 10 en 6 procent zijn toegenomen. Hans Hoekstra, marktonderzoeker bij Newcom, wijst erop dat deze ‘groei van Pinterest’ een gevolg is de lockdowns als gevolg van het coronavirus. Mensen gaan dan op zoek naar een nieuwe hobby. Via Pinterest konden, vooral vrouwen, inspiratie opdoen voor hun interieur, of voor koken en bakken.

LinkedIn zag verder een matige groei als het op gebruikersaantallen aankomt; het leeuwendeel van de ‘winst’ voor LinkedIn ligt bij de dagelijkse gebruikers. In 2020 nam dat aantal namelijk toe met 39 procent, tot meer dan 1 miljoen dagelijkse gebruikers. Hoekstra wijst erop dat deze groei eveneens te herleiden is tot de pandemie. Het platform wordt nu ingezet om op een ‘alternatieve manier’ te netwerken.

WhatsApp blijft de grootste

Ondanks de flinke groei van zulke platformen onder Nederlanders, blijft WhatsApp met stip op één staan. Het socialmediaplatform behaalde in 2020 een relatief lage procentuele groei van 3 procent, maar wist daarmee alsnog 306.000 nieuwe gebruikers aan te trekken. Facebook staat op de tweede plaats en bleef gelijk qua gebruikersaantallen. Wat opvalt, is dat Facebook flink begint te dalen in de statistieken voor de Nederlandse jeugd – TikTok wist Facebook op dat vlak al te passeren.

‘Tiktok ziet gebruikersaantallen verdubbelen, Facebook stagneert’

Hoe het komende jaar eruit komt te zien, hangt onder andere af van het verloop van de lockdown in Nederland. Verder ziet het ernaar uit dat de groei van TikTok niet oneindig zal zijn: er gaan geluiden op voor strengere wetgeving om jongere gebruikers van het platform te houden. Er wordt gedacht aan een identificatieplicht, zodat jongeren onder de 13 jaar – die in principe geen gebruik mogen maken van TikTok – van het platform verdwijnen.

Ben jij vorig jaar ook meer gebruik gaan maken van TikTok of een ander platform, of ben je juist van een specifiek platform afgestapt? Laat het ons weten in de reacties onderaan het artikel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Google Assistent weet straks nog beter wat je zegt

De Google Assistent heeft wel eens een miscommunicatie. Soms is dat grappig, maar het kan ook irritant zijn. Hopelijk komt da...

WhatsApp gaat verbeteringen doorvoeren op de reactie-emoji

Terwijl de reacties op WhatsApp inmiddels volop worden gebruikt, is het bedrijf alweer bezig met verbeteringen voor de reacti...

Google wil Pixel of Android snurkdetectie en hoestdetectie geven

Zaag jij ‘s nachts een flink bos bij elkaar of krijg je door airco zo’n droge mond dat je hoest in je slaap? Waarschijnlijk h...

Kopiëren-plakken eindelijk mogelijk in Google Drive door sneltoetsen

Google Drive heeft eindelijk sneltoetsen. Zo kun je binnen de tool knippen, kopiëren en plakken, waardoor je sneller je besta...

Lees meer

Net binnen

WhatsApp gaat verbeteringen doorvoeren op de reactie-emoji

Terwijl de reacties op WhatsApp inmiddels volop worden gebruikt, is het bedrijf alweer bezig met verbeteringen voor de reacti...

Google Assistent weet straks nog beter wat je zegt

De Google Assistent heeft wel eens een miscommunicatie. Soms is dat grappig, maar het kan ook irritant zijn. Hopelijk komt da...

Kopiëren-plakken eindelijk mogelijk in Google Drive door sneltoetsen

Google Drive heeft eindelijk sneltoetsen. Zo kun je binnen de tool knippen, kopiëren en plakken, waardoor je sneller je besta...

Google wil Pixel of Android snurkdetectie en hoestdetectie geven

Zaag jij ‘s nachts een flink bos bij elkaar of krijg je door airco zo’n droge mond dat je hoest in je slaap? Waarschijnlijk h...

Nieuw deze week op Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max, Disney+ en Spotify (week 21)

Het is weer weekend en dan verdiepen we ons maar al te graag in al dat moois dat de streamingdiensten voor ons in petto hebbe...

Lees meer