Wat is smartphonefraude?
Smartphonefraude is een relatief nieuwe vorm van criminaliteit in Nederland. Bij deze vorm van fraude worden slachtoffers verleid of gedwongen een telefoonabonnement met toestel af te sluiten op hun eigen naam én eigen rekeningnummer. Vervolgens moeten de slachtoffers dit toestel afgeven, maar blijven wel verantwoordelijk voor het abonnement en de kosten. Smartphonefraude wordt ook wel consumentenfraude of telefoonoplichting genoemd.
Criminelen die voor deze vorm van fraude verantwoordelijk zijn worden ook wel 'creditboys' genoemd.
Via verleidelijke advertenties op social media of door een overtuigend praatje op straat, proberen ze mensen te verleiden ‘snel veel geld te verdienen’.
Voorlichting
De nieuwe website voorkomsmartphonefraude.nl is een gezamenlijk initiatief van KPN, Vodafone, Telfort, hollandsnieuwe, Ben, Tele2, T-Mobile, Yes Telecom en de stichting Preventel. Op de website bieden krijgen lezers informatie en tips over het herkennen en voorkomen van smartphonefraude en wat te doen als je toch slachtoffer bent geworden.
Een greep uit de tips:
- Vertrouw op je gevoel en wees alert. Klinkt iets te mooi om waar te zijn, dan is dat meestal geen goed teken.
- Sluit nooit een abonnement voor een ander af.
- Zet nooit je handtekening onder een contract waar je niet achter staat.
- Sluit nooit een abonnement of contract af tegen je wil of als je het eigenlijk niet kunt betalen.
- Ga nooit in op ‘verdachte’ advertenties die beloven dat je snel veel geld verdient.
Het gezamenlijke initiatief roept ook op om verdachte zaken, zoals berichten over snel geld verdienen met mobiele telefoons, te melden op Fraudehelpdesk.nl.