iPad-dominantie
De tabletverkoop is al enkele jaren aan een duik bezig, en recente cijfers van het onderzoekbureau IDC bevestigen die trend. Wereldwijd ging de verkoop met 13,5 procent naar beneden in het tweede kwartaal van dit jaar als we de cijfers van 2017 erbij leggen. De grootse winnaar is Apple dat het marktaandeel van iPads ziet toenemen. Het bedrijf was vorig jaar goed voor 29,9 procent van de verkochte tablets, en dit kwartaal stijgt dat percentage tot 34,9 procent. Al heeft Apple zijn stijgende marktaandeel vooral te danken aan de concurrentie die het minder goed doet, want in totaal verkocht het slechts 100.000 iPads meer dit kwartaal.
Nieuwe Samsung Galaxy Tab S4
Samsung - dat dit kwartaal een miljoen minder tablets wist te verkopen - komt als een van de grootste verliezers uit het onderzoek. Vorig jaar liet het bedrijf nog zes miljoen tablets over de toonbank gaan. Het marktaandeel van Samsung zakt van 15,6 procent naar 15,1 procent. De oorzaak van de slechte cijfers van het Koreaanse bedrijf zit hem ongetwijfeld in de Galaxy Tab S3 die in april van 2017 op de markt kwam en pas laat een opvolger krijgt. Ik heb het natuurlijk over de Samsung Galaxy Tab S4 die donderdag werd voorgesteld.
Huawei in achtervolging
Huawei behoort in het onderzoek wel tot een van de winnaars. De Chinese gigant verkocht met 3,4 miljoen tablets zo’n 300 000 exemplaren meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Het marktaandeel voor Huawei groeide daarmee van 8,2 procent naar 10,3 procent. Huawei is nog ver verwijderd om Samsung van de troon te stoten als tweede grootste tabletverkoper, maar het bedrijf komt zeker dichter. Eind maart verschenen nog de MediaPad M5 en de M5 Pro.
Als we naar de rest kijken, merken we dat Lenovo licht verlies oploopt en dat ook de cijfers van de Amazon Fire-tablets de dieperik ingaan. De e-commerce-reus heeft dit kwartaal 800 000 tablets minder verkocht vergeleken met vorig jaar. Het marktaandeel van Amazon zakt verder weg van 6,4 procent naar 4,9 procent.
Via: IDC