Wereldwijde tabletmarkt krimpt in Q4 met 9 procent

Stoffige tablets?
De tabletmarkt lijkt verzadigd te zijn. We zien nog maar weinig nieuw tablets op de markt komen terwijl het aantal phablets blijft groeien. Ook de convertibles hebben hun intrede gedaan, dit zijn Chromebooks die als tablet en als laptop gebruikt kunnen worden. Uit onze AW Poll van vorige blijkt ook dat iedereen wel een tablet in huis heeft maar dat slechts 53% hem dagelijks nog gebruikt. Zo'n 46 procent gaf als reden op: 'mijn smartphonescherm is (inmiddels) groot genoeg'. 11 procent geeft aan dat de tablet altijd gebruikt wordt door anderen en 6 procent is ontevreden over de kwaliteit van (bepaalde) Android-apps. 27 procent maakte daar gebruik van de optie 'Anders.
In onderstaande afbeelding is te zien dat de grotere fabrikanten als Apple en Samsung minder tablets verkopen dan kleinere spelers als Lenovo en Huawei. Vooral de duurdere tablets zoals de iPad Pro of de Surface Pro blijven in verkopen achter. De goedkopere tablets met een interessantere prijs-kwaliteitverhouding doen het stukken beter.
Als we kijken naar het marktaandeel per platform, dan staat Android bovenaan met 63 procent, gevolgd door iOS met 21 procent. Windows is geïnstalleerd op 16 procent van de tablets. In totaal zijn er in het vierde kwartaal 13,1 miljoen iOS-tablets, 40,3 miljoen Android-tablets en 10,1 miljoen Windows-tablets verscheept. Hierbij heeft alleen Windows een stijging laten zien ten opzicht van het vierde kwartaal in 2015.
Welke tablet(s) heb jij thuis liggen en gebruik je ze nog of liggen ze te verstoffen in de kast?
Bron: Telecompaper
Plaats reactie
0 reacties