44 procent van de huishoudens kijkt naar smarthome-producten om de energierekening binnen de perken te houden. Dat blijkt uit de GfK Smart Home Monitor 2022. Consumenten zijn duidelijk meer gebrand op het kopen van energiezuinige en besparende apparaten, nu de prijzen van gas en elektra de pan uitschieten.
Investeren in smarthome
Investeren in smarthomegadgets is voor consumenten een goede manier om het huis snel energiezuiniger te maken. Je moet de apparatuur er wel eerst even voor aanschaffen, maar het betaalt zichzelf al snel terug als de energieprijzen doorgaan op hun huidige koers. Volgens de monitor van het GfK (via Emerce) schroomt de helft van de consumenten niet om 20 procent extra te betalen voor een product dat slim is.
Gerelateerde artikelen
Inmiddels blijken veel mensen ook te begrijpen wat een smarthome eigenlijk is. De term was 7 jaar geleden nog maar bekend bij 32 procent van de mensen, maar inmiddels is dat al 72 procent. Er zijn gemiddeld 5,4 slimme apparaten per Nederlands huishouden. Denk aan slimme lampen, slimme robotstofzuigers en slimme speakers om met bijvoorbeeld Google Assistant te praten. Ook blijken medische apparaten zoals een slimme bloeddrukmeter erg populair, net als de slimme luchtreiniger (wat ongetwijfeld ook zal komen door de pandemie). Er zijn meer smarthomeproducten die gretig aftrek vinden. Lees op AWSmart verder.

Heb jij door de energiecrisis al meer in smarthome geïnvesteerd? Laat het bij dit artikel achter in de reacties.