Nieuw: de Huawei Watch D2 nu met FreeBuds 5i t.w.v. €99,99 cadeau!

Play Store: nieuwe wachttijd van 24 uur op plaatsing app-reviews

Laura Jenny
Laura Jenny
11 september 2022, 11:43
2 min leestijd
Play Store: nieuwe wachttijd van 24 uur op plaatsing app-reviews

Lees verder na de advertentie.

Heb je een app-beoordeling geschreven op de Google Play Store? Dan moet je nu 24 uur wachten tot deze zichtbaar is. Hiermee hoopt Google misleidende reviews van apps tegen te gaan.

Beoordelingen in de Play Store

Reviewbombing komt steeds vaker voor. Dat is wanneer het publiek het niet eens is met bepaalde keuzes die een ontwikkelaar heeft gemaakt en daardoor door middel van een stroom aan slechte reviews zijn punt probeert te maken. Het is vrij hard en vaak niet per se terecht dat een bepaalde app slechte reviews krijgt. Google wil dit gedrag beperken door een wachttijd in te stellen op app-beoordelen van zijn Play Store.

De appwinkel van Google heeft als één van de belangrijkste opties dat er reviews kunnen worden achtergelaten. Op die manier kun je als potentiële downloader van een app bedenken of die app wel zo’n goed idee is. Natuurlijk moet je er altijd rekening mee houden dat tevreden mensen minder snel in de pen klimmen dan ontevreden mensen, maar over het algemeen kun je vaak uit de reacties onder de app wel opmaken wat je ongeveer voor vlees in de kuip hebt.

24 uur wachttijd

Straks kan dat hopelijk nog beter, want je krijgt straks 24 uur om ‘af te koelen’ voordat de mini-recensie die je over een app schreef online verschijnt. Google schrijft in een melding dat het misleidende beoordelingen wil kunnen detecteren en verwijderen, wat een eerlijker proces is als dat wordt gedaan voordat het al online te lezen is. Het voordeel is bovendien dat ontwikkelaars hiermee ook een eerlijke kans krijgen: zij krijgen de review meteen al te lezen en hebben dus 24 uur om met een oplossing of antwoord te komen. Het antwoord wordt dan ook meteen nadat die 24 uur is verstreken geplaatst bij de beoordeling.

Er wordt de laatste tijd veel gesleuteld aan de beoordelingen in de appwinkel van Google. Zo zie je alleen reviews van gebruikers die uit hetzelfde land komen en krijg je bijvoorbeeld als je op een Chromebook werkt alleen beoordelingen te zien van mensen die de app ook op een Chromebook hebben gebruikt. Ontwikkelaars hebben op hun beurt meer data over de reviews, waardoor ze hopelijk sneller inzichtelijk hebben wat ze eventueel aan hun app kunnen aanpassen.

Wat vind jij: is die wachttijd van 24 uur een eerlijke manier om beoordelingen te verwerken, of vind jij dat het juist directer moet zijn?

Lees meer over

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

9

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

11 september 2022, 20:14

Eigenlijk zou het geven van feedback makkelijker moeten zijn zowel binnen de play store als binnen de app zelf. Talkback =android toegankelijkheidstools b.v. krijgt vaak slechte reviews, maar die zijn vaak geschreven door mensen die deze app per ongeluk of ongewild activeerden of niet begrepen hebben voor wie die app bedoeld is. Maar feedback over een probleem is iets anders dan een review. En dus zou de play store een feedback-formulier moeten kunnen introduceren op app-niveau, zodat ik vlot met m’n pc een feedback kan schrijven waar de ontwikkelaar iets mee kan en eventueel ook zelf contact met me kan opnemen om meer info over het probleem te vragen.
Een review daarentegen is je mening, hoe je de app ervaart of waarom je deze handig of onhandig vindt. Een wachttijd lijkt me redelijk, maar of die dan 24 uur moet zijn, is een ander verhaal.

11 september 2022, 16:47

Als het nou 24 uur zou duren voor je review kan schrijven, dan had ik het nog gesnapt, maar deze maatregel is mijns inziens onzin. Overigens vind ik het zeer jammer dat je tegenwoordig alleen Nederlandse reviews te zien krijgt. Bij sommige apps zijn dat er maar 1 of 2 en dan heb je er weinig aan. Dan zou ik graag toch een paar Engelstalige lezen.

11 september 2022, 15:05

Ik vind het juist wel handig als er een storing is of de app werkt niet meer na een update, de app/maker geen social media heeft om dan in de playstore te zien aan de reviews of meer mensen er last van hebben. Het wordt niet altijd op Twitter vermeld als er een storing is, als ik zoek naar een app. Dan krijg ik ook allemaal tweets vanuit het buitenland en tweets van dagen oud. Dus heb ik er alsnog niks aan. Wel lullig voor de maker van de app, maar goed dat is het risico. 9 van de 10 makers reageren er ook niet eens op. Tenzij ze een veer ergens krijgen waar de zon niet schijnt.

11 september 2022, 14:05

Denk niet dat dit veel helpt en om af te koelen zeker niet. Uiteindelijk zijn er weinig mensen die de reactie weer verwijderen.

De vraag is of Google nu censuur gaat toepassen. ?

11 september 2022, 14:04

Overigens zijn updates van sommige apps niet langer zichtbaar in updatelijst. Updates blijven binnenkomen. Tijdstip laatste update wordt niet veranderd. Laatste app update bv. uur geleden, tijd blijft dan op gisteren staan.
Op Poco F3

11 september 2022, 14:03

Wat een onzin. Nu komen alle slechte reviews 24 uur later online. En dan? Alsof ook maar iemand na die afkoelperiode denkt “ach, laat ik mijn slechte review weghalen”

11 september 2022, 13:59

?????