P3 connect Mobile Benchmark
P3 heeft de resultaten van de jaarlijkse P3 Connect Mobile Benchmark, dat is een wereldwijde test naar de kwaliteit van mobiele netwerken, bekend gemaakt. De onderzoekers hebben daarbij testen uitgevoerd met de netwerken van de Nederlandse operators VodafoneZiggo, T-Mobile en KPN. Tele 2 werd niet getest nadat het merk gekocht is door T-Mobile, ook al heeft technisch gezien nog een eigen netwerk.
Hoe wordt getest?
Volgens P3 werden de netwerken getest over heel Nederland in dorpen en steden zowel al wandelend als in de auto of met de trein. In onderstaande kaart wordt concreet geschetst waar en op welke manier getest werd tussen de periode van 12 februari 2019 tot 1 maart. In totaal werd er 6490 kilometer afgelegd tijdens het testen en 31 steden en 21 dorpen werden daarbij doorkruist.
De test van P3 test 3 categorieën: de gesprekskwaliteit (Voice), mobiele data (Data) en een grootschalige test naar de gebruikerservaring (Crowd). Vervolgens worden die drie punten getest in steden, gemeenten, op wegen en in de trein en te voet of in de auto. Elk onderdeel krijgt een eigen score en de totaalscore is op 1000 punten.
Resultaten
Als eerste is het opvallend dat alle netwerken in Nederland volgens P3 de hoogste onderscheiding behalen, dus ondanks de onderlinge verschillen is de kwaliteit van de verschillende netwerken goed. T-Mobile komt in de drie categorieën voor de vierde keer op rij als winnaar uit de test met vooral een merkbaar verschil bij 'Data' en 'Voice'. Als het op de gebruikerservaring aankomt, een test waarbij de realiteit wordt nagebootst door crowdsourcing, is het verschil met KPN wel erg klein.

Over het algemeen is er ook een fotofinish in totaalscore tussen KPN en VodafoneZiggo. KPN doet het net iets beter in de categorieën Crowd en Voice en is sterk in kleinere gemeenten en op verbindingswegen. VodafoneZiggo moet het daarentegen hebben van de kwaliteit van zijn mobiele data en het bedrijf scoort beduidend goed in wandeltesten en in grotere steden.
Interessant is dat P3 ook opmerkt dat er nog aspecten voor verbetering vatbaar zijn. De Nederlandse operators scoren opvallend minder goed in treinen. De onderzoekers stellen vast dat dat probleem zich in wel meer landen voordoet, maar in Nederland is het een punt waar de operators aan kunnen werken. Onlangs publiceerde Opensignal een punt dat specifiek de kwaliteit van 4G testte bij onze operators en ook daar kwam T-Mobile als duidelijke winnaar naar boven.
Related articles
![[Exclusief] 'Bezorgdheid rond Huawei speelt de hele Nederlandse telecomsector parten'](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/width:113/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fandroidworld.nl%2Fimages%2Fimages%2FHuawei_onderzoek.png)
[Exclusief] 'Bezorgdheid rond Huawei speelt de hele Nederlandse telecomsector parten'
12 November 2022
Vodafone komt vanaf 4 maart met nieuwe abonnementen
12 November 2022
Opensignal onderzoek 2019: bij welke provider krijg je de beste 4G?
12 November 2022
KPN laat klanten oude telefoon inruilen voor een nieuwe
12 November 2022